Chrysler komt traditiegetrouw met maar liefst drie concepts naar de Detroit Auto Show; één voor elk concernonderdeel.
Het begint al bijna een cliché te worden, maar hét thema bij de drie nieuwe creaties van Chrysler, Jeep en Dodge is het milieu. Of liever, de manier waarop autofabrikanten daar in de (nabije) toekomst mee om zullen gaan. Daarom is voor elk van de drie ‘groene’ concepts een andere alternatieve aandrijfvorm gekozen.
Nummer Een is de Chrysler EcoVoyager Concept. Zoals de naam doet vermoeden een reisauto, al is er in tegenstelling tot z’n naamgever maar plaats voor vier personen. De aandrijving geschiedt door een elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion accu, in combinatie met een kleine brandstofcel. In hun innige samenwerking moeten ze goed zijn voor een emissieloze rit van bijna 500 kilometer. Grappig is dat Chrysler meldt gebruik te hebben gemaakt van de ruimte die normaal gesproken wordt ingenomen door de motor. Nou verstaan wij onder ‘gebruikmaken van’ iets anders dan ‘gewoon helemaal weggelaten’, waar het toch meer op lijkt, maar goed. Het levert in ieder geval een auto op met een heel korte neus en een vloeiend, redelijk futuristisch uiterlijk.
Nummer Twee: de Dodge Zeo Concept, een musclecar voor de 21e eeuw. De spieren komen in zijn geval van een krachtige elektromotor, die garant zou moeten staan voor een forse pot rijpret. Op de accucapaciteit zou hij het 400 kilometer uit moeten houden. Er is plaats voor vier personen, twee grote en twee kleintjes. Op de schetsen is het niet helemaal goed te zien, maar ieder zou zijn eigen portier moeten hebben. Op zich heeft hij iets van een ‘shooting brake’-versie van de Dodge Demon en dat vinden we helemaal niet erg. Al hadden we wellicht nog iets liever gehoord dat díe auto definitief het groene licht had gekregen.
Nummer Drie en laatst: de extreme Jeep Renegade. Hij is klein, tweepersoons en bij uitstek geschikt voor offroaden en, zoals Chrysler het noemt, ‘dune surfing’. Hebben we nog nooit van gehoord, maar we kunnen ons er van alles bij voorstellen en het klinkt leuk. Bij de Renegade geldt het principe ‘minder is meer’ meer dan ooit; alle materialen zijn zo basic als het maar kan en als je het interieur weer schoon wilt hebben, dan zet je er gewoon de tuinslang op. Gaten in de flanken, een miniem voorruitje en een stevige rollbar zorgen voor de avontuurlijke noten in het Renegade-geheel. Deze vrijbuiter krijgt z’n vermogen van een klein dieselmotortje dat voorzien is van de zeer schone Bluetec-techniek – nog een gezellig erfenisje van het verleden met Mercedes-Benz. Hij wordt bijgestaan door een elektromotor, die een extra actieradius van zo’n 65 kilometer geeft.
Reacties