Cinema Vehicles verzorgt bijna elke filmauto

Ben je van plan een film met auto's te maken dan moet je bij deze jongens zijn. Een parkeerplaats vol met idiote creaties uit allerlei speelfilms.

Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Cinema Vehicles
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film
Auto's uit de film

Triviavraag: Wat hebben Anchorman, Captain America, Wayne’s World, Twilight, The Hunger Games, Jason Bourne, Transformers en… Alvin and the Chipmunks met elkaar gemeen? Geen idee? Nou, we zullen het je vertellen, voordat je je suf begint te googelen naar een of andere onbekende bijrolacteur. Het zijn de auto’s. Want de rijdende sterren van al die films – en nog een heel lange lijst van meer titels – waren allemaal afkomstig van hetzelfde bedrijf: Cinema Vehicles in Los Angeles.

Wat doet dat bedrijf?

Het rijk van Cinema Vehicles, gevestigd op een ruim 3 hectare groot terrein op een industriegebied in Noord-Hollywood, is het walhalla voor filmauto-freaks, een ode aan de wielen van het witte doek. CV, in 1975 opgericht door Ray Claridge, een zeer ondernemende jongen, is waar regisseurs en producenten van bioscoop- en tv-films moeten zijn als ze auto’s nodig hebben. Wat voor soort auto’s dan ook. CV is de grootste leverancier van rijdend metaal voor de filmindustrie in Amerika. En aangezien het bedrijf gevestigd is in het mekka van de speelfilm, Hollywood dus, is het ook meteen een van de grootste ter wereld.

De lijst films waarvoor CV de auto’s heeft verzorgd, lijkt op een wel zeer eclectische dvd-verzameling, van de creatie van de ‘Eleanor’ Mustang (waarvan er in werkelijkheid een paar bestonden) uit de autoklassieker Gone in 60 Seconds tot het selecteren van auto’s en vrachtwagens voor Heat, The Dukes of Hazzard, Austin Powers en de Terminator-films. Ze leverden de kever voor Herbie (Fully Loaded met Lindsay Lohan, niet het origineel), de remakes van Starsky and Hutch en The Italian Job, en motoren en auto’s voor populaire tv-series als Sons of Anarchy, naast banaler spul zoals de franchiseproductie Fast & Furious, inmiddels aanbeland bij deel 8. Zoals Jim Boysen, de huidige baas van Cinema Vehicles, zegt: ‘We werken nauw samen met de tv- en filmindustrie om alles wat beweegt te bedenken, uit te werken en te bouwen, van stuntauto’s tot flitsende sportauto’s. Er staan op ons terrein 1.600 auto’s die je kunt huren, en alles wat we niet hebben, kunnen we regelen of maken.’

Echt alles wat je kunt bedenken?

Hij overdrijft niet. Cinema Vehicles is niet alleen het grootste autoverhuurbedrijf ter wereld, maar een winkel met alles voor de autobesturende acteur. Dit hier is een enorme speelgoedkist, met een montagehal, een industriële lakstraat, een afdeling voor grafisch ontwerp en vinyl print, de mogelijkheid om vensters op maat te maken of het interieur van een auto te veranderen, én ieder onderdeel dat je maar kunt wensen. En alles kan in zoveel exemplaren geleverd als je maar wilt. Heb je 50 Ford Crown Victoria-politieauto’s nodig om tijdens een enorme Jason Bourne-achtervolging in de prak te rijden? Cinema Vehicles loopt alle veilingen van de politie af, koopt op wat je nodig hebt, voorziet alles van de juiste lak en belettering en levert het waar dan ook ter wereld en op een rent-to-wreck-basis, kortom, het mag als schroot terug. Jazeker, ze verzorgen ook de logistiek. Heb je een gewoon bruin Ford-busje nodig om Ant-Man in te laten rijden? CV regelt er drie voor je en maakt ze helemaal identiek, zodat er meerdere tegelijkertijd gefilmd kunnen worden. Van de geparkeerde auto’s in zomaar een straat van vroeger, tot het bouwen van futuristische voertuigen voor troepenvervoer voor The Hunger Games (gebaseerd op de bestaande Lenco BearCat-pantsertruck) – Cinema Vehicles voert iedere regisseurswens uit.

Maar het bedrijf werkt niet alleen maar aan de auto’s zelf. Een deel van de medewerkers houdt zich bezig met onderdelen die nodig zijn voor stuntwerk: rolkooien, vuurbestendig plaatwerk, en het ontwerpen en produceren van materiaal om auto’s te laten doen waar ze niet voor zijn gemaakt, zoals sprongen maken en op een bepaalde manier verongelukken. Eén afdeling wijdt zich aan het bouwen van zogenaamde remote-drive pods, een soort kleine kooi die boven op een auto gemonteerd wordt en de eigenlijke besturing bevat. Zo kunnen de acteurs in de auto zich concentreren op hun rol, terwijl de auto eigenlijk van op het dak door professionals wordt bestuurd. Er is ook een afdeling die het luxere werk compleet kan nabouwen, zoals een replica van de Rolls-Royce Phantom Coupé uit 1935 waar Nicolas Cage in The Sorcerer’s Apprentice in rijdt. Hij ziet er volkomen authentiek uit, tot je naar binnen kijkt en erachter komt dat er een Chevrolet Silverado pick-up uit midden jaren negentig als basis is gebruikt. Uitzonderlijk goed en slim maakwerk.

Wat is de grootste uitdaging voor Cinema Vehicles?

Ondanks de grote namen en de nog grotere budgetten zijn het de kleine details die al dit spul zo indrukwekkend maken. Het is niet verwonderlijk dat veel filmproducties meer dan één exemplaar van een auto met een hoofdrol nodig hebben om alles in het strakke opnameschema te kunnen laten passen, en het is ook niet verwonderlijk dat al die exemplaren er exact hetzelfde moeten uitzien. Cinema Vehicles is dus zeer bedreven in het tot in het kleinste detail namaken van auto’s. In de werkplaats staan een paar Jeep Grand Wagoneers uit eind jaren tachtig die worden gekloond, waarvan ook het door de elementen aangetaste houtwerk aan de zijkant getrouw moet worden gekopieerd, en overal op het terrein tref je dubbelgangers ervan aan. Ergens in een hal stuiten we op de prachtige Mercedes W108 cabriolet met dubbele koplampen uit de film The Hangover, en honderd meter verderop zie ik zijn broertje staan. Behalve dan dat het niet alleen maar dezelfde auto is, maar dat zelfs de bekleding van de stoelen op exact dezelfde plek gescheurd is, en dat de krassen, de deukjes en de zichtbare plekjes forensisch identiek zijn. De aandacht voor detail is hier van een bijna pathologisch niveau.

Buiten staan twee zeer begerenswaardige Dodge Chargers uit 1968, beide in dof blauw, beide met dezelfde bumpersticker achterop. En die sticker zit op de millimeter nauwkeurig op dezelfde plaats, met hetzelfde opgekrulde hoekje. De interieurs zijn als twee druppels water, en de grille en het embleem zijn op dezelfde manier beschadigd. Sommige details zijn bijna verontrustend, want hoe krijg je op precies dezelfde plaats exact dezelfde roestplek? Roest is, als bekend, nogal moeilijk onder controle te houden. Als deze jongens aan het klonen slaan, dan kunnen misschien zelfs experts de exemplaren niet uit elkaar houden.

Je kunt je dus goed vermaken bij CV?

Maar de parkeerplaats van Cinema Vehicles is vooral een walhalla voor autogekken. Zo staan er hele slagordes politieauto’s uit elke tijd en van elke uitvoering, een bescheiden legertje omroepbestelauto’s voorzien van satellietschotel, en een stel gele schoolbussen, waaronder een nogal plomp geval dat waarschijnlijk het minste ruimte-efficiënte voertuig is dat we ooit hebben gezien. Je treft er limousines en bestelwagens aan met onherkenbare namen erop, van allerlei offroad-voertuigen, donks op 28 inch wielen en – ergens stilletjes aan de zijkant – twee AMC Gremlins. In een hoek zien we een monstertruck, die er op z’n smalle transportwieltjes een beetje spichtig uitziet, en een originele en nogal aanlokkelijke Honda Civic van de eerste generatie. Er staan sportauto’s en sedans, een speciaal uitgeruste Unimog, een bataljon pantservoertuigen, en zelfs een auto met een handgeschilderd portret van Roy Orbison op de motorkap. Hoewel we dat eigenlijk nog steeds niet helemaal zeker weten.

De voorraad verandert voortdurend, omdat het bedrijf koopt en verkoopt op grond van wat men goed denkt te kunnen verhuren, of afhankelijk van de filmproducties die op stapel staan. En de auto die het meest in actie moet komen? Die het vaakst wordt verhuurd? Dat is geen Ferrari, of een opgevoerde sportauto. Nee, het is een gammele, gedeukte blauwe pick-up. Oud en gebutst genoeg om uitstraling te hebben, maar zonder dat hij al te veel opvalt. Het werk dat de medewerkers van Cinema Vehicles verrichten, vindt helemaal achter de schermen plaats. Sterker nog, ze hebben hun werk pas goed uitgevoerd als jij niet eens merkt dat ze überhaupt iets hebben gedaan.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken