TopGear stapt net uit de nieuwe Citroën C5 X. In het meinummer van TopGear Magazine (eind april in de winkel) lees je ons volledige testverslag, hier alvast de highlights.
Testobject: Citroën C5 X
Uitvoering: Hybrid 115 ëEATB Business Plus
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: bewolkt, 14 graden – nog niet echt lente
Is het een vogel? Is het een vliegtuig?
Nou nee, het is dus de nieuwe grote Citroën. Maar we snappen de verwarring. Volgens Citroën kijk je naar een kruising tussen een sedan, een stationwagen en een SUV. Wat op zijn minst wonderlijk is, want hij heeft geen aparte kofferbak, een bagageruimte die lang niet zo groot is als die van een station, en vierwielaandrijving of een echt hoge zit moet ie ook ontberen. Dus wat is de Citroën C5 X: veel van alles of van niks een heleboel?
Nou?
Joh, geen idee eigenlijk. Het is in elk geval iets ánders, en daarmee maakt ie wel aanspraak op de titel ‘een echte Citroën’. Die zijn immers altijd een tikje anders. En daar worden we hoe dan ook vrolijk van. Grijze muizen hebben we meer dan genoeg, en we kunnen ons ook voorstellen dat er mensen zijn die al die SUV’s een beetje zat zijn. Die hebben aan de Citroën C5 X dan een alternatief dat letterlijk nergens op lijkt. Hoop voor te zeggen, toch?
Ik kan niet zo goed bepalen of ik die Citroën C5 X nou móói vindt…
Gek hè – wij ook niet. De voorkant is wat ons betreft fraai – herkenbaar en bijzonder zonder over de top te gaan. Het silhouet is ook prima, tot na de C-stijl. Met name die enorme achterspoiler lijkt niet helemaal in het geheel te passen. Maar goed, ieder z’n ding, bepaal vooral je eigen mening.
En binnenin?
Op zich prima. Het volledig digitale instrumentarium (eventueel met mooi head-up display) valt vriendelijk op het netvlies en is doorgaans heel makkelijk te bedienen. We hebben naar sommige dingen gezocht die we nooit hebben gevonden, maar dat maken we meer mee. Het helpt sowieso dat je het klimaat met gewone knoppen kunt regelen en dat niet álles in het touchscreen verstopt zit.
De afwerking is mooi, maar ook weer niet van Audi-kwaliteit. Niet erg, want voor het ‘primijum-gevoel’ heeft Citroën nu eenmaal DS in het leven geroepen. De ruimte is riant, in zo goed als alle opzichten. Enige uitzondering zijn de hoofdruimte achterin (goed te doen, maar niet overdreven) en de bagageruimte. Die is op zich best in orde, maar in een gemiddelde D-segment stationwagen heb je meer, en hybriderijders leveren nog 60 liter onder de vloer in voor de batterijen.
Hoe rijdt de Citroën C5 X?
Zoals je van een Citroën mag verwachten, en dat bedoelen we als een compliment. Hier wordt COMFORT met hoofdletters gespeld. De hybride-versie heeft alle ondersteltechniek te hulp geroepen om dat te verwezenlijken. Niet alleen instelbare dempers, maar ook de ‘dempers op de dempers’ om dat laatste beetje ellende nog weg te filteren.
Het mist zijn uitwerking niet: we kennen weinig auto’s die zo over de weg zweven als deze. Wat overigens niet meteen betekent dat je bij elke bocht op één oor hangt. Hij kan het best, alleen blijkt uit alles dat het zijn ding niet zo is. Het is een beetje een yoga-auto: waarom zou je je druk maken als alles één tandje minder gestresst zó veel fijner verloopt? Ook hier: is wat voor te zeggen.
Dus wat vinden we van die Citroën C5 X?
Het is een beetje een schizofreen ding. Aan de ene kant probeert ie van alles te zijn, aan de andere laat ie je op alle mogelijke manieren weten dat er één ding is dat ie fantastisch doet, en dat ie het leuk zou vinden als jij dat ook vond. En waarschijnlijk vind jij dat, want anders had je ‘m niet gekocht. Dus als je een auto zoekt die anders is, tóch wars is van de waan van de dag, en die je vooral tot rust wil laten komen: dit is ‘m. Zoek je iets anders: dit is ‘m niet.
John heeft op 28 maart 2022 geschreven:
In zekere zin doet de C5X me denken aan de Eole, een prototype gepresenteerd in 1986. Ook die volgende het concept van break/sedan/…
Antonie heeft op 21 maart 2022 geschreven:
Mooi, en voor een zeer aantrekkelijk prijs!