Slecht nieuws voor alle fans van hatchback: ook de C3 lijdt aan crossoveritus. Als we een beetje pedant doen, moeten we je vertellen dat je hier niet kijkt naar de nieuwe Citroën C3. Het Franse automerk heeft besloten om eerst de elektrische versie van de vierde generatie uit te brengen. Zeg dus bonjour tegen de Citroën ë-C3.

De elektrische C3 is de eerste auto die op het ‘kostenefficiënte’ Smart Car-platform van Stellantis staat. Daarom heeft ie een 44-kWh lithium-ijzerfosfaat batterijpakket waarmee die 320 kilometer ver komt op een volle lading. Snelladen kan met 100 kW waardoor je in 26 minuten van 20 naar 80 procent vol kunt laden.

Prestaties en de prijs van de elektrische Citroën C3

Eén elektromotor zorgt voor het vermogen van 113 pk waarmee de reis naar 100 km/u in ongeveer 11 seconden af te leggen is. De topsnelheid is een bescheiden 135 km/u. Niet de meest oogstrelende cijfertjes, maar de beginprijs van 24.290 euro inclusief belastingen en rijklaarmaakkosten maakt veel goed. In 2025 moet er zelfs een versie komen voor 20.980 euro die 120 kilometer minder ver komt.

Toch kunnen we het verdriet van wéér een crossover nog niet verdringen. De hoekige vorm is trouwens afgeleid van het Oli-concept. Daarnaast is de Citroën ë-C3 de eerste productieauto met het nieuwe gezichtje van Citroën. Wen maar aan dit beeld, want dit moet het nieuwe vooraanzicht van Citroëns worden.

Citroën ë-C3 (2023)

Vergeleken met de vorige C3 is de nieuwe Citroën 19 millimeter langer, 6 millimeter breder en bijna 30 millimeter hoger van de grond. Blijkbaar reflecteert de grotere bodemvrijheid en de zwart plastic bekleding ‘de smaak van klanten’.

Versies van de Citroën ë-C3

De elektrische C3 is er in drie uitvoeringen: de You, Plus en Max. De eerste krijgt 16-inch stalen wielen, de andere twee 17-inch lichtmetalen exemplaren. Als extra optie is er de mogelijkheid om het dak een andere kleur te geven dan de rest van de carrosserie.

Alle uitvoeringen krijgen trouwens standaard het ‘Advanced Comfort Suspension’. Dit systeem houdt in dat er hydraulische bump stops samenwerken met de schokdempers en vering. De hydraulische onderdelen vervangen de mechanische stops die doorgaans gebruikt worden. De stops zorgen ervoor dat de auto geleidelijker afremt en niet schokt aan het einde van het veerbereik.

Het interieur van de ë-C3 is ook nieuw

Er is ook nog wat comfort in het interieur van de elektrische Citroën C3. Je vindt er C-Zen Lounge wat ‘een nieuwe kijk op het traditionele dashboard’ is. Citroën belooft hiermee goed zicht naar voren dankzij een grote voorruit en een vlak dashboard. Verder zijn er comfortstoelen die speciaal voor de ë-C3 zijn gemaakt.

Hoe dan ook, er is een kleiner stuurtje en een tweedelige display dat vlak onder de voorruit zit. Oh, de Plus- en Max-uitvoering krijgen trouwens een grote 10,25-inch touchscreen. Je mag de nieuwe Citroën ë-C3 ergens in het tweede kwartaal van 2024 in de Nederlandse showrooms verwachten.

Reacties

  • Jos Barlag heeft op 15 april 2024 geschreven:

    Ik ben heel nieuwsgierig en kijk er naar uit.
    Het is een mooi model en ( ) betaalbaar.
    Nu de hybride nu ook meer wegenbelasting mag betalen , wordt elektrisch rijden interessanter.
    Wanneer hij uitkomt ga ik zeker kijken en testrit maken

    Reageer
  • Puma heeft op 6 februari 2024 geschreven:

    Leuke auto kijk er naar uit

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)