Cobalt Co50 Valkyrie

Geld teveel en vind je de Porsche 918 Spyder te langzaam?

Cobalt Co50 Valkyrie

Het probleem met privéjets is dat het in essentie kleine vliegtuigen zijn. Je moet nog steeds aan boord gaan via een deur aan de zijkant en je zit nog steeds in een lange tube met patrijspoorten, terwijl de piloot voorin van het echte uitzicht geniet. Maar jij betaalt. Waarom krijg jij dan niet de beste stoel?

Dat is nou precies waarom je een Cobalt Co50 Valkyrie nodig hebt. Het is een vijfzits vliegtuig met een enkele motor en de grootste uit één stuk gemaakte cockpitluifel ter wereld, waardoor niet alleen iedereen aan boord een panoramisch uitzicht krijgt, maar je jezelf bovendien in je stoel kunt laten zakken als een heuse straaljagerpiloot. Hij wordt voortgestuwd door een propeller achterop, die wordt aangedreven door een twin-turbo zescilinder zuigermotor. Hij heeft niet een maar twee sets vleugels – de kleine voorop moeten voorkomen dat ie kan gaan overtrekken.

Maar mocht de situatie om een andere reden toch benard worden en de zwaartekracht de overhand krijgen, dan vuurt de Valkyrie automatisch een ballistische parachute af, waardoor het hele ding terug zal dwarrelen naar de aarde als een ruimtecapsule.

Feitjes over de Cobalt Co50 Valkyrie

  • Z’n top is ongeveer 260 knopen, bijna 500 km/u, wat ‘m het snelste vliegtuig in z’n klasse maakt met zo’n 30 km/u voorsprong
  • Speciale opties zijn een roségouden laklaag en leren stoelen van Hermès. Hij is van jou, dus je kunt ‘m ook gewoon wit laten
  • De makers zeggen dat je er golfclubs, ski’s en koffers in kwijt kunt, maar ze vertellen niet precies hoeveel van elk. Monteer anders een dakdoos
  • Gemaakt in San Francisco, uitgeleverd vanaf 2017, maar pas nadat je 650.000 euro hebt overgemaakt (PayPal mag)
Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken