Als je drie decennia lang de commerciële rechten van de Formule 1 beheert, brengt dat de nodige voordelen met zich mee: eindeloze luxe diners aan de baan, privé-rondleidingen na sluitingstijd en toegang tot een indrukwekkend aanbod aan iconische raceauto’s. Precies dat is wat Bernie Ecclestone, de voormalige F1-topman, heeft gedaan. In de afgelopen decennia verzamelde Ecclestone een collectie van maar liefst 69 raceauto’s, met een gezamenlijke geschiedenis van 70 jaar autosport.

En nu? Nu kun je ze kopen – allemaal, als je bankrekening het toelaat – via het team van Tom Hartley. Hartley is in Nederland niet heel bekend, maar in het Verenigd Koninkrijk het adres voor als auto’s enkel te omschrijven zijn als ‘peperduur’. Ecclestone is een van de rijkere mensen uit het Verenigd Koninkrijk: zijn vermogen wordt geschat op een bescheiden 2,4 miljard.

Wat zit er in de collectie van Ecclestone?

Voor wie wil weten wat zo’n blanco cheque je oplevert: wat dacht je van de unieke Brabham BT46B met ventilator, ontworpen door Gordon Murray? Deze auto racete slechts één keer, tijdens de Zweedse Grand Prix van 1978, waar hij met Niki Lauda achter het stuur met meer dan een halve minuut voorsprong won. Deze auto was de inspiratie voor de T50 van Gordon Murray (die ook de McLaren F1 ontwikkeld heeft). Leu weetje: Bernie was teambaas van Brabham en had Murray in dienst als designer.

Daarnaast bevat de collectie ook Lauda’s legendarische Ferrari 312T, de auto waarmee hij zijn eerste van drie wereldtitels behaalde. En laten we vooral Michael Schumacher’s dominante Ferrari F2002 (zeg maar de RB19 van zijn tijd) en Alberto Ascari’s Ferrari 375 niet vergeten. Andere opmerkelijke wagens zijn onder meer de Vanwall VW10, waarmee Sir Stirling Moss de eerste Britse overwinning in de Formule 1 behaalde (de Britse Grand Prix van 1957) en het eerste constructeurskampioenschap binnenhaalde in 1958.

Ecclestone’s passie voor F1-auto’s

Voorafgaand aan de verkoop gaf Ecclestone een zeldzaam inkijkje in zijn verzamelgeest:
“Ik verzamel deze auto’s al meer dan 50 jaar en ik heb altijd alleen de beste exemplaren gekocht. Terwijl veel andere verzamelaars zich richten op sportauto’s, is mijn passie altijd bij Grand Prix- en Formule 1-auto’s gebleven.

“Een Grand Prix- en vooral een Formule 1-auto is veel belangrijker dan welke straatauto of andere raceauto dan ook, omdat het de absolute top van de autosport vertegenwoordigt. Alle auto’s die ik door de jaren heen heb gekocht, hebben fantastische racegeschiedenissen en zijn zeldzame kunstwerken.” De Brit prijs zijn waar in elk geval goed aan.

Hoeveel zal het opbrengen?

Hoeveel de collectie zal opleveren, is nog onduidelijk, maar het wordt ongetwijfeld een astronomisch bedrag. Toch overwegen we een bod te doen: vijftig pond en een pot Calvé Pindakaas voor de Auto Union V16. Dat is toch even wat origineler op een trackday dan een Caterham of 911 GT3 RS.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)