In de zoektocht naar manieren om automobilisten nog net even wat meer te laten betalen wordt in Nederland per 1 januari 2025 de BPM-korting op bedrijfsauto’s afgeschaft. Ja, een van de laatste gematste bastions in de wereld van de autobelastingen, het grijskenteken, mag boeten voor al die jaren voordeel. Dat betekent dat jouw bedrijf voor de aanschaf van een doorsnee dieselbusje straks duizenden euro’s meer mag uittrekken. Die je vervolgens weer doorberekent aan je klanten, dus uiteindelijk krijgt iedereen er gezellig mee te maken.
Natuurlijk heeft deze maatregel een groene escape: auto’s die 0 g/km CO2 uitstoten behouden hun BPM-vrijstelling. De hoop is dus dat ondernemers en masse elektrisch gaan rijden, of dat nu praktisch voor ze is of niet. De realiteit is dat er op dit moment, zoals bij alle grote beleidswijzigingen, een run plaatsvindt op het verboden product – om nog voor 31 december een kenteken te regelen en wat geld in de zakelijke zak te houden. En na 1 januari zie je de waarde van jonge bedrijfswagens omhoogschieten en ploppen er bedrijfjes uit de grond die zich specialiseren in frisse occasions.
De busjes ga ik niet missen, maar…
Maar dat is de korte termijn. Op de langere termijn zullen bedrijfsauto’s met verbrandingsmotor langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen, en dat is dus precies waar ik een probleem mee heb. Niet omdat ik nu zo graag ’s ochtends de dieselwalmen van net gestarte Transporters opsnuif. Ook niet omdat ik zo gehecht ben aan het huren van ratelende bakwagens als er vrienden of familieleden gaan verhuizen. Maar wel omdat een bepaalde subcategorie bedrijfswagens voor mij en vele anderen een dagelijkse bron van geluk en zaligheid is.
De Ram 1500. In zijn thuisland de eeuwige nummer 3 na de Ford F-150 en Chevrolet Silverado, maar in Europa al jaren de bestverkochte full-size pick-up. Eerst via grijze import, inmiddels ook via meer officiële kanalen, aangezien moederbedrijf Stellantis doorkreeg dat een kleine maar trouwe markt hier aanhoudend om die dingen blijft vragen. En altijd zijn ze voorzien van die typische, warmbloedige Amerikaanse motor: de benzine-V8. De 5.7 Hemi in dit geval. Met een forse LPG-tank erachter om de gebruikskosten hier binnen de perken te houden.
Ook jij kent iemand met een pick-up van Ram
Of je nu in de stad woont of op het platteland, als er iemand in jouw omgeving met een Ram rijdt, zul je het weten. Want of het een flatgebouw of een berg kunstmest is waar ie vanaf kaatst, die lijzig kabbelende, ritmisch brabbelende soundtrack is als dubbelvla voor je gehoorbeentjes. Het is een motorgeluid dat artistieke prijzen zou moeten winnen: diep van toon, rijk en gelaagd, intrigerend en inspirerend. Het voedt de ziel en zalft de geest. Telkens als ik het hoor, wanneer er in mijn buurt een hovenier optrekt of een personal trainer parkeert, is mijn dag weer een beetje beter.
Bezwaren tegen de wildgroei aan Rams in Europa? Ik zou het niet weten. Och, ze zijn best groot voor onze wegen, maar dat moet je ruim zien (het scheelt niets met een lange Transit). Ja, ze zijn dorstig, maar LPG is een restproduct – dus het moet toch op. Oké, ze zijn onveilig voor voetgangers. Maar wat hoor je beter aankomen, een e-busje of een hamerende Hemi?
Lees ook: Hoe duur worden pick-ups volgend jaar in Nederland?
Mensen die met zo’n enorm ding rijden, hebben vast iets te compenseren, zo luidt het graag gebezigde argument van de niet-geamuseerden. Nou, inderdaad: ze compenseren voor onze lullige driecilindertjes waar helemaal niemand blij van wordt. Of heb jij weleens een jochie zien glunderen om een voorbijrijdende Picanto?
De V8 is hoe dan ook weg
Het jammere is: zelfs als nieuwe belastingregels de toestroom van Rams naar ons land niet zouden stuiten, doet Stellantis dat zelf wel. Want aangezien men ook in Amerika niet onbeperkt kan blijven uitstoten, heeft de 1500 vanaf modeljaar 2025 een 3,0-liter zes-in-lijn onder de kap. De V8 is met pensioen, dus de dagelijkse orkestrale hoogtepunten in ons verkeer zouden hoe dan ook een aflopende zaak zijn. Des te meer reden om je loodgieter, aannemer of nagelstylist aan te moedigen om deze maand nog snel even een Laramie of Limited uit voorraad aan te schaffen. En bij jouw en mijn huis steevast even een klein dotje gas te geven.
Marcel heeft op 27 december 2024 geschreven:
Iedere keer als ik een RAM zie of hoor is mijn dag een beetje slechter. Het zijn gevaarlijke, milieuvervuilende en overbodige monsters, geen enkele reden om ze BPM vrijstelling te geven. Als je daar dan per se in wil rijden dan moet je gewoon meer betalen, niks mis mee.
Fryske heeft op 26 december 2024 geschreven:
Ben maar wat blij met mijn F150 V8 van 2008, rijdt zeer comfortabel, fiscaal aantrekkelijk en onmisbaar voor mijn bedrijf vanwege het hoge aanhanger gewicht.
Björn heeft op 26 december 2024 geschreven:
‘Ze compenseren voor onze lullige driecilindertjes waar helemaal niemand blij van wordt.’ Iedereen mag zijn mening geven, maar deze uitspraak gaat er toch wel over. Ik word toch nog altijd blij van mijn ‘lullig’ driecilindertje als ik het envelopje van mijn jaarlijkse wegenbelasting van €148 krijg van onze Vlaamse overheid.
Lasgo heeft op 27 december 2024 geschreven:
Ik vind het maar aso bakken.
Lasgo heeft op 27 december 2024 geschreven:
Zo’n Dodge Ram bedoel ik dan uiteraard!!
Henk heeft op 26 december 2024 geschreven:
Precies. De schrijver van het artikel bewijst alleen maar wat velen al denken; De Dodge Ram is niets meer dan een rijdende penisverlenger…
Appie heeft op 26 december 2024 geschreven:
Weer een misplaatst arrogant stukje van een redacteurtje dat zichzelf in derde persoon ‘de adjunct van Topgear’ noemt. Over compensatiegedrag gesproken…
Fret heeft op 26 december 2024 geschreven:
Wat is er nou mooier,het geluid van een v8 of het debiele gefluit van een elektrische auto
Marter heeft op 26 december 2024 geschreven:
Wat is er nou mooier,het geluid van een vogeltje of het debiele gehuil van een mislukte bunzing?
M3 heeft op 27 december 2024 geschreven:
Het geluid van een Abarth-je met streath pijpen 😜
Jeffrey heeft op 27 december 2024 geschreven:
Geniale reactie