In de zoektocht naar manieren om automobilisten nog net even wat meer te laten betalen wordt in Nederland per 1 januari 2025 de BPM-korting op bedrijfsauto’s afgeschaft. Ja, een van de laatste gematste bastions in de wereld van de autobelastingen, het grijskenteken, mag boeten voor al die jaren voordeel. Dat betekent dat jouw bedrijf voor de aanschaf van een doorsnee dieselbusje straks duizenden euro’s meer mag uittrekken. Die je vervolgens weer doorberekent aan je klanten, dus uiteindelijk krijgt iedereen er gezellig mee te maken.

Natuurlijk heeft deze maatregel een groene escape: auto’s die 0 g/km CO2 uitstoten behouden hun BPM-vrijstelling. De hoop is dus dat ondernemers en masse elektrisch gaan rijden, of dat nu praktisch voor ze is of niet. De realiteit is dat er op dit moment, zoals bij alle grote beleidswijzigingen, een run plaatsvindt op het verboden product – om nog voor 31 december een kenteken te regelen en wat geld in de zakelijke zak te houden. En na 1 januari zie je de waarde van jonge bedrijfswagens omhoogschieten en ploppen er bedrijfjes uit de grond die zich specialiseren in frisse occasions.

De busjes ga ik niet missen, maar…

Maar dat is de korte termijn. Op de langere termijn zullen bedrijfsauto’s met verbrandingsmotor langzaam maar zeker uit het straatbeeld verdwijnen, en dat is dus precies waar ik een probleem mee heb. Niet omdat ik nu zo graag ’s ochtends de dieselwalmen van net gestarte Transporters opsnuif. Ook niet omdat ik zo gehecht ben aan het huren van ratelende bakwagens als er vrienden of familieleden gaan verhuizen. Maar wel omdat een bepaalde subcategorie bedrijfswagens voor mij en vele anderen een dagelijkse bron van geluk en zaligheid is.

Ram 1500 Laramie (2025) zwart zijkant voor schuin rijdend

De Ram 1500. In zijn thuisland de eeuwige nummer 3 na de Ford F-150 en Chevrolet Silverado, maar in Europa al jaren de bestverkochte full-size pick-up. Eerst via grijze import, inmiddels ook via meer officiële kanalen, aangezien moederbedrijf Stellantis doorkreeg dat een kleine maar trouwe markt hier aanhoudend om die dingen blijft vragen. En altijd zijn ze voorzien van die typische, warmbloedige Amerikaanse motor: de benzine-V8. De 5.7 Hemi in dit geval. Met een forse LPG-tank erachter om de gebruikskosten hier binnen de perken te houden.

Ook jij kent iemand met een pick-up van Ram

Of je nu in de stad woont of op het platteland, als er iemand in jouw omgeving met een Ram rijdt, zul je het weten. Want of het een flatgebouw of een berg kunstmest is waar ie vanaf kaatst, die lijzig kabbelende, ritmisch brabbelende soundtrack is als dubbelvla voor je gehoorbeentjes. Het is een motorgeluid dat artistieke prijzen zou moeten winnen: diep van toon, rijk en gelaagd, intrigerend en inspirerend. Het voedt de ziel en zalft de geest. Telkens als ik het hoor, wanneer er in mijn buurt een hovenier optrekt of een personal trainer parkeert, is mijn dag weer een beetje beter.

Bezwaren tegen de wildgroei aan Rams in Europa? Ik zou het niet weten. Och, ze zijn best groot voor onze wegen, maar dat moet je ruim zien (het scheelt niets met een lange Transit). Ja, ze zijn dorstig, maar LPG is een restproduct – dus het moet toch op. Oké, ze zijn onveilig voor voetgangers. Maar wat hoor je beter aankomen, een e-busje of een hamerende Hemi?

Lees ook: Hoe duur worden pick-ups volgend jaar in Nederland?

Mensen die met zo’n enorm ding rijden, hebben vast iets te compenseren, zo luidt het graag gebezigde argument van de niet-geamuseerden. Nou, inderdaad: ze compenseren voor onze lullige driecilindertjes waar helemaal niemand blij van wordt. Of heb jij weleens een jochie zien glunderen om een voorbijrijdende Picanto?

De V8 is hoe dan ook weg

Het jammere is: zelfs als nieuwe belastingregels de toestroom van Rams naar ons land niet zouden stuiten, doet Stellantis dat zelf wel. Want aangezien men ook in Amerika niet onbeperkt kan blijven uitstoten, heeft de 1500 vanaf modeljaar 2025 een 3,0-liter zes-in-lijn onder de kap. De V8 is met pensioen, dus de dagelijkse orkestrale hoogtepunten in ons verkeer zouden hoe dan ook een aflopende zaak zijn. Des te meer reden om je loodgieter, aannemer of nagelstylist aan te moedigen om deze maand nog snel even een Laramie of Limited uit voorraad aan te schaffen. En bij jouw en mijn huis steevast even een klein dotje gas te geven.

Reacties

  • A.A heeft op 1 januari 2025 geschreven:

    Asociaal om er één te hebben in drukke wijken. Pikken twee parkeerplekken, terwijl er voor één wordt betaald. In Parijs betalen je 18 euro per uur voor een auto zwaarder dan 1600 kilo. Wellicht is dat overdreven maar 18 euro per uur voor auto’s die twee parkeerplekken nodig hebben, zou wel kunnen.

    Reageer
  • G.Z. heeft op 31 december 2024 geschreven:

    Een hoop negatieve reacties van een stel zure bommen die waarschijnlijk iedere schooldag hun heilige prinsjes en prinsesjes naar de Montesori school wegbrengen met hun Babboe bakfiets . Zogenaamd lekker duurzaam en vegan leven en denken maar wel iedere keer het vliegtuig nemen wanneer ze weer moeten ontstressen op een tropisch eiland.

    • Rob heeft op 8 januari 2025 geschreven:

      Volgens mij heeft onze roverheid ook bedacht dat je voor jong gebruikte bedrijfsauto’s tot 5 jaar oud ook BPM gaat betalen. Ze blijven constant de Mkb’er pesten die mede in ons land de economie draaiende houden. Eigenlijk gebruikt de overheid de BPM nu als chantagemiddel om de ondernemer te dwingen electrisch te gaan rijden.

      Reageer
    Reageer
  • Eric heeft op 31 december 2024 geschreven:

    Van mij mogen ze verdwijnen.
    Er staan er twee in de straat en ze zijn zo lang dat ze niet op de oprit passen en dus ook de hele stoep afsluiten. Moeders met kinderwagens worden dan gedwongen over de straat uit te wijken. ’s ochtens moeten ze eerst minuten lang warmdraaijen voordat ze met veel gas vertrekken zodat iedereen ze hoort of wakker wordt. (30 KM zone)
    Aan het duidelijke fout parkeren word door de parkeerwachten niets gedaan. Dit zijn voertuigen die thuis horen op een boerderij of bedrijven terrein en niet in het centrum of woonwijk.

    Reageer
  • Teun heeft op 28 december 2024 geschreven:

    Nederland maakt het MKB kapot.
    Leven en laten leven kent de regering niet van Rutte en linkse rommel.

    • @teun heeft op 28 december 2024 geschreven:

      De kabinetten Rutte waren aanzienlijk rechtser dan de huidigen populisten klucht. De PVV is qua programma eerder een racistische kopie van de SP dan dat die economisch rechts te noemen is.

      Reageer
    Reageer
  • Rene heeft op 28 december 2024 geschreven:

    Zoals mijn vriendin altijd zegt: het is al zielig genoeg dat de eigenaar een klein piemeltje heeft, maar dat hoeft hij zich niet aan iedereen te laten weten? 🤣

    Ik vind het wanstaltige verschijningen. Het past fysiek niet in ons verkeer, ze nemen meer dan een parkeerplek in en ze zuipen als een ketter.

    • Rob heeft op 29 december 2024 geschreven:

      Onze (r) overheid zet se toch al ilkegakecBPM nu in als chantagemiddel om de MKB’er te dwingen electrisch te gaan rijden. Daarbij niet rekening houdend dat er vaak zware aanhangwagens getrokken moeten worden hetgeen alleen mogelijk is met een bus met dieselmotor.

      • Ferri heeft op 29 december 2024 geschreven:

        Gaat het goed met je Rob? Je reactie oogt alsof je onder invloed was…

        Reageer
      • @rob heeft op 29 december 2024 geschreven:

        Volgende keer niet meer reageren nadat je 17 glazen bier hebt gehad, OK? Dan zet je jezelf ook niet zo voor l*l met je wartaal, je spelfouten en je roverheid.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Marc heeft op 27 december 2024 geschreven:

    Het equivalent van veel geluid maken in de sportschool zodat de andere mannen je horen. Deze auto heb je niet voor jezelf, maar vooral om aan anderen te laten zien en horen. Daar zit 95% echter niet op te wachten. Lekker een dot gas in een klein wijkje geven zodat elke hond en baby rechtop zit.

    Reageer
  • Kokosnoot heeft op 27 december 2024 geschreven:

    Heerlijk als die RAM troep verdwijnt ze drinken niet iets meer ze zuipen en zijn levensgevaarlijk. Dan heb je nog van die gefrustreerde sukkeltjes die iets te compenseren hebben in combinatie met een te grote en gevaarlijke auto. Liever wat kleinere auto’s die wat milieuvriendelijker zijn. Ze zijn ook nog zwaarder en groter dan de bestelbus en kunnen minder vervoeren dus nog nutteloos ook.

    Reageer
  • Gekke Henkie heeft op 27 december 2024 geschreven:

    Oeter autos die Amerikaanse pickups. Zo veel leukere autos zowel vanuit europa zelf, Amerika, of andere imports. Niks wat zieliger is dan een lachende 140PK JDM auto die zo’n compensatiebak er helemaal uittrekt bij het stoplicht.

    Reageer
  • Martin heeft op 27 december 2024 geschreven:

    Best wel veel zure reacties.

    Ik geniet, net als Ruben, elke keer als ik een V8 hoor pruttelen.

    Reageer
  • Marcel heeft op 27 december 2024 geschreven:

    Iedere keer als ik een RAM zie of hoor is mijn dag een beetje slechter. Het zijn gevaarlijke, milieuvervuilende en overbodige monsters, geen enkele reden om ze BPM vrijstelling te geven. Als je daar dan per se in wil rijden dan moet je gewoon meer betalen, niks mis mee.

    Reageer
  • Fryske heeft op 26 december 2024 geschreven:

    Ben maar wat blij met mijn F150 V8 van 2008, rijdt zeer comfortabel, fiscaal aantrekkelijk en onmisbaar voor mijn bedrijf vanwege het hoge aanhanger gewicht.

    Reageer
  • Björn heeft op 26 december 2024 geschreven:

    ‘Ze compenseren voor onze lullige driecilindertjes waar helemaal niemand blij van wordt.’ Iedereen mag zijn mening geven, maar deze uitspraak gaat er toch wel over. Ik word toch nog altijd blij van mijn ‘lullig’ driecilindertje als ik het envelopje van mijn jaarlijkse wegenbelasting van €148 krijg van onze Vlaamse overheid.

    • Lasgo heeft op 27 december 2024 geschreven:

      Ik vind het maar aso bakken.

      • Lasgo heeft op 27 december 2024 geschreven:

        Zo’n Dodge Ram bedoel ik dan uiteraard!!

        • Erwin K heeft op 27 december 2024 geschreven:

          Gedrochten van auto’s en onnodig groot en lomp. Laat die dingen lekker bij ’t gepeupel in Amerika achter. Wellicht emigreren als je er zo’n opgewonden standje van wordt?! Daar is genoeg asfalt en herrie om er onopvallend je boodschapjes mee te doen!

          • Robbie heeft op 27 december 2024 geschreven:

            Jezus, je lijkt wel een kleuter wat geen ijsje heeft gekregen van mama.. Zal niet iedereen het zelf moeten weten waar hij of zij in rijdt? Emigreer lekker zelf huilebalk..

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Henk heeft op 26 december 2024 geschreven:

      Precies. De schrijver van het artikel bewijst alleen maar wat velen al denken; De Dodge Ram is niets meer dan een rijdende penisverlenger…

      • Stoplichtkabouter heeft op 27 december 2024 geschreven:

        Wat een onzin.
        Ik vind ze gewoon mooi, robuust, en vooral een prachtig geluid.
        Ik kan er geen 1 betalen, maar anders wist ik het wel.

        • Kleintje heeft op 29 december 2024 geschreven:

          Helemaal mee eens. Als ik het geld heb staat er morgen 1 voor de deur
          Daar heb ik graag een klein piemeltje voor over
          En in Nederland kunnen wij het wereldwijde milieuprobleem toch niet oplossen, dus lekker raggen met die bak

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Appie heeft op 26 december 2024 geschreven:

    Weer een misplaatst arrogant stukje van een redacteurtje dat zichzelf in derde persoon ‘de adjunct van Topgear’ noemt. Over compensatiegedrag gesproken…

    • Dirk heeft op 28 december 2024 geschreven:

      Geen fan van pickups, te groot, te lomp, je kan er nauwelijks ergens mee parkeren en als je dat toch doet heb je meteen 2 plaatsen nodig…maar een V8 vind ik geweldig.. ja ze zijn niet efficient, zuipen te veel en uit een 4 cil 2l biturbo haal je meer vermogen…maar dat geluid is hemels…dodge charger of mustang mogen ze me altijd geven, alleen jammer dat je in belgie zo afgestraft wordt op veel te dure wegenbelasting en biv.

      Reageer
    • Fret heeft op 26 december 2024 geschreven:

      Wat is er nou mooier,het geluid van een v8 of het debiele gefluit van een elektrische auto

      • Marter heeft op 26 december 2024 geschreven:

        Wat is er nou mooier,het geluid van een vogeltje of het debiele gehuil van een mislukte bunzing?

        • M3 heeft op 27 december 2024 geschreven:

          Het geluid van een Abarth-je met streath pijpen 😜

          Reageer
        • Jeffrey heeft op 27 december 2024 geschreven:

          Geniale reactie

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear