Hé, een futuristische Morgan driewieler

Zeker! En toch ook weer helemaal niet, want dit ding is al gemaakt in 2006. Niet helemaal waar natuurlijk. De Volkswagen GX3 concept is zeker een vooruitziend ontwerp. Ook al is het basisconcept uit hetzelfde doosje geplukt als de originele Morgan driewielers die begin 20e eeuw rondreden. Toch waren ook zij niet de eerste want Lagonda maakte al een driewieler in 1904 en Advance in 1902. De allereerste driewieler werd zelfs gemaakt in 1895, dit was namelijk de Léon Bollée Voiturette.

Oké, genoeg geschiedenislessen. Hoe zit het met de Volkswagen GX3?

Mee eens. Laten we het eens over de specificaties hebben van de Volkswagen GX3. De motor die erin ligt is een 1,6-liter viercilinder die 125 pk levert. De driewieler vliegt er naar 100 km/u mee in een nette 5,7 seconden. Caterham-, Lotus- en Ariel-fanaten vertellen jou (tot het moment dat ze hun laatste adem uitblazen) dat deze acceleratie komt dankzij het lage gewicht van het voertuig.

Hoe laag is dat gewicht dan?

Nou, de Volkswagen GX3 weegt 570 kg. Dit zorgt ervoor dat er per 1000 kg meer dan 218 pk klaarstaat. Mooie ratio als je dat vergelijkt met andere lichtgewichten. Het is bijvoorbeeld meer dan de erg leuke Honda S2000 en ietsje minder dan de Lotus Elise Sport 220. Snel dus, maar niet zo snel dat het eng is. Maar zoals iedereen die dichtbij een Morgan driewieler geweest is jou zal vertellen: cijfers zijn niet wat het leuk maakt. Wat het op het eerste gezicht wel leuk maakt is het uiterlijk van de driewieler. Het lijkt alsof hij je aankijkt met een bril op, en als je er daarna in gaat rijden begint het genieten pas echt. En de Volkswagen GX3 mag dan wel geen puffende V-Twin motor hebben, wij denken dat hij hetzelfde plezier naar boven haalt als de Morgan. Nu we toch aan het vergelijken zijn. De Volkswagen GX3 heeft met 570 kg en 125 pk natuurlijk meer in huis dan de 525 kg en 83 pk van de Morgan. Toch kan VW hier niet over opscheppen, aangezien ze nooit verder zijn gekomen dan een werkend prototype.

Laat me raden: het was slechts een showmodel, nooit bedoeld voor productie

Nee, dat is niet het geval. Het betekende alleen ook niet dat het vlot in productie ging.
Het verhaal gaat dat VW het van de publieke reactie zou laten afhangen of de Volkswagen GX3 de moeite waard was om in productie te brengen. En dat ie zo’n 13.000 euro zopu moeten kosten. Stel je eens voor hoe veel mensen de GX3 zouden kopen, zelfs als hij iets duurder zou zijn. Toch kwam de Volkswagen GX3 nooit in de productielijn. Het gerucht gaat dat de GX3 uitgebreid werk nodig had wat te maken had met aansprakelijkheidsprocedures en dergelijke. Deze zouden de prijs zo omhoogdrijven dat het hele idee van de GX3 geruïneerd zou worden. Eigenlijk kun je dus zeggen dat het onze schuld is dat de betaalbare Volkswagen GX3 er nooit gekomen is. Onze voorliefde om de schuld bij iemand anders te leggen, onze neiging tot procesvoering en onze echtscheiding met het begrip ‘persoonlijke aansprakelijkheid’. Oh en, misschien is het toch ook een beetje VW’s schuld, omdat ze niet moedig zijn. Dus, goed gedaan iedereen!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear