Op autoshows stelen ze steevast de show: met buitenaardse vormen, extreme prestaties en innovatieve snufjes beloven ze een toekomst waarin rijden nog net iets spannender wordt. Maar helaas worden niet alle beloften waargemaakt. Tegen de tijd dat de productieversie het daglicht ziet, zijn de scherpe lijnen afgestompt, de motor afgezwakt en de spanning eruit gesneden. En dat is zonde. Zeker bij de auto’s in deze lijst.

Wat begon als een revolutionair idee eindigt als een brave dertien-in-een-dozijn hatchback met te kleine velgen en teveel plastic. Natuurlijk spelen regelgeving, kosten en klantwensen een rol. Toch is het altijd slikken als de uiteindelijke versie opeens een gezins-SUV met nep-uitlaten blijkt te zijn. Daarom zetten wij de vetste conceptcars op een rij die helaas nooit hun volledige glorie haalden in productie.

Toyota Supra A90

Toyota Supra A90 Concept

Toyota onthulde de verbluffende FT-1 in 2014 – een ontwerp met invloeden van eerdere Supra’s én de iconische 2000GT. Toen waren er nog geen concrete plannen voor een nieuwe Supra. Uiteindelijk werd dat vooral een BMW Z4 in een ander jasje, waarbij veel van het design van de FT-1 verloren ging.

Renault Captur

Renault Captur Concept

De Captur-conceptcar verscheen op de autoshow van Genève in 2011 als een sportieve driedeurs SUV met dikke 22-inch wielen, een afneembaar dak en een centrale uitlaat. Hij had zelfs een twin-turbo viercilinder. De productieversie uit 2013? Dat was feitelijk niet veel meer dan een opgeblazen Clio.

Pontiac Sunfire

Pontiac Sunfire Concept

De Sunfire uit 1995 – gebouwd op GM’s voorwielaangedreven J-body-platform, als coupé, cabrio of sedan – was niet bepaald inspirerend. Maar begin jaren ’90 wekte Pontiac veel enthousiasme met dit futuristische concept, met koolstofvezel carrosseriedelen en een spraakgestuurde telefoon.

Kia Niro

Kia Niro concept

Nog zo’n crossover-concept dat veel beloofde, maar uiteindelijk gewoon… een crossover werd. In 2013 liet Kia de naam Niro voor het eerst zien op een showauto met een rvs dak, vlinderdeuren en rallyachtige verstralers. Wat we uiteindelijk kregen was, eh… nou ja, kijk naar bejaarden om je heen.

Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser Concept

Voordat Daimler het overnam, wilde Chrysler de PT Cruiser uitbrengen als Plymouth. De retrostijl was geïnspireerd op hotrods uit de jaren ’30, net als bij de Prowler. Het Pronto Cruizer-concept uit de late jaren ’90 was zelfs best cool: een gestroomlijnde driedeurs met veel meer flair dan de productieversie ooit had.

Jaguar XJ220

Jaguar CJ220 Concept

Op de British Motor Show van 1988 toonde Jaguar een supercar met V12-motor, vierwielaandrijving, vierwielbesturing, instelbare vering en vleugeldeuren. De productieversie werd echter gebouwd tijdens een financiële crisis, dus zonder al die coole features. Veel klanten trokken hun aanbetaling meteen terug.

Mercedes EQS

Mercedes-Benz Vision EQS

De Vision EQS uit 2019 gaf ons hoop dat Mercedes’ toekomstige EV’s niet alleen technologisch geavanceerd, maar ook visueel adembenemend zouden zijn. Qua techniek bleek dat te kloppen. Qua looks? De productie-EQS uit 2021 leek meer op een glimmende steen dan op een statige luxesedan.

Suzuki Kizashi

Waarschijnlijk ben je de productieversie van de Suzuki Kizashi allang weer vergeten. Logisch ook. De eerste conceptcar – de Kizashi 1 – was een opvallend lage stationwagen uit de vroege jaren ’00 met een Alfa Romeo Brera-achtige achterkant en gigantische 21-inch wielen. De echte? Geen idee…

Chevrolet Volt

2007 Chevrolet Volt Concept

Het Chevrolet Volt-concept uit 2007 was een knap staaltje design, met brede wielkasten, een afgekapte daklijn en ramen die doorliepen in de deuren. Door de financiële crisis kwam daarweinig van terecht: de productieauto was een Prius-achtige plug-in hybride, in Europa ook bekend als Opel Ampera.

9 reacties op “Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie”

  1. Alhoewel de ID.BuZz best leuk is valt ie vooral tegen om dat de prototypes waarvan VW beloofde dat ie ‘echt zo zou komen’ nog zoveel cooler waren.

    • En de A6 etron concept dan vs het uiteindelijke resultaat? Ook best een grote teleurstelling vanaf de vroege concepten/renders

Laat een antwoord achter aan Thois Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear