Er is een beetje kaalslag in C-segment als het gaat om hete hatchbacks. De Volkswagen Golf is er als GTI en R en gelukkig maakt Ford (nog) de Focus ST, maar auto’s als de Megane RS, 308 GTI en Astra OPC zijn er niet meer. Gelukkig is de Honda Civic Type-R er nog, naast de bekende premium aanbieders (Audi S3, BMW M135 en Mercedes-AMG A-Klasse). Maar er is een grote kans dat er een speler bij komt in Europa. De snelle Toyota GR Corolla komt er namelijk (waarschijnlijk) aan.
Dat meldt het Britse Autocar. Die geven aan dat Toyota de GR Corolla lijkt klaar te stomen voor een Europese introductie. Die conclusie trekken ze na het zien van een hoop testvoertuigen die in en rond de Nordschleife van de Nürburgring gespot zijn. Maar er is nog een andere redenering, om het Gazoo Racing-label een beetje in leven te houden, moeten er wel voldoende GR-modellen zijn. Op dit moment verkoopt Toyota in de EU alleen nog maar de GR Yaris en GR Supra.
Toyota bevestigt nog niet of de GR Corolla naar Europa komt
De GR 86 sneuvelde omdat hij niet voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Er is dus ruimte voor een GR-model. Een woordvoerder Toyota Nederland laat aan TopGear Nederland weten dat er niets bekend is over de komst van de Toyota GR Corolla naar Europa. Wel was de woordvoerder in kwestie voldoende autogek om aan te geven dat het wel gaaf zou zijn als het zou gebeuren.
Onze inschatting: Ja, deze GR Corolla komt ook naar Europa. Het zou gek zijn als Toyota ons continent overslaat. De GR-modellen die we nu kunnen krijgen zijn heel erg gaaf, maar niet erg praktisch. Daardoor wordt de doelgroep wel erg klein. De Toyota GR Yaris is weliswaar een hatchback, maar wel een driedeurs B-segment auto. De Toyota GR Corolla is altijd een vijfdeurs.
De hete Toyota gebruikt een versterkte versie van de 1,6-liter driecilinder uit de GR Yaris. Het vermogen is in de VS ruim 300 pk en net als bij de kleinere hatchback gaat het vermogen naar alle wielen. Het koppel schurkt tegen de 400 Nm. Tegenwoordig kun je hem als automaat of met een handbak bestellen in de VS. Of de specs voor Europa hetzelfde zullen zijn, is niet bekend.
En hoe zit het in Nederland dan?
Ondanks dat heel plausibel is dat de Toyota GR Corolla naar Europa komt, blijft Nederland natuurlijk een verhaal apart. In principe is alles met meer dan 200 pk zonder een PHEV-aandrijflijn onverkoopbaar vanwege de hoge CO2-uitstoot en bijbehorende BPM-boete die daarop volgt. Ter referentie: een Toyota GR Yaris kost in Nederland 81.795 euro en als je kiest voor het Premium-pakket plus de automatische transmissie komt de prijs op 99.345 euro.
Lees ook: Automerk weigert garantieclaim afgefikte auto omdat eigenaar 135 km/u reed
Dat zijn voor het B-segment absurde prijzen, maar voor het C-segment niet. Een Mercedes-AMG A35 of Honda Civic Type-R kost tegenwoordig ook al 90 mille. Dus als Toyota de CO2-uitstoot voor Europa een beetje binnen de perken kan houden, zou het in commercieel opzicht een veel interessantere auto zijn. Een andere reden is dat Toyota op deze wijze de investeringskosten van de bijzonder specifieke techniek van de GR Yaris kan uitsmeren over een auto met een groter verkooppotentieel.
M.C. heeft op 18 september 2024 geschreven:
Die zal zeker niet komen. Steeds meer automerken zien Nederland niet meer als een markt. Trekken steeds meer modellen eruit. Uiteindelijk eindigen wij straks met ini mini auto’s of elektrisch zooi. Enige leuke wagens wat er nog rond zullen rijden, zal import wagens worden.
EC Dubost heeft op 18 september 2024 geschreven:
Niet moeders mooiste, maar zeer welkom.