Engeland wemelt van de kleine autofabrikanten met een rijke traditie in de racesport. Connaught is zo’n fabrikant. In 1957 ging het ter ziele, maar inmiddels is de firma weer alive and kicking.

Drie jaar geleden gaf Connaught al een eerste teken van leven met wat voorzichtige schetsen van een fraaie sportwagen. Inmiddels zijn de bedenkers een aantal stappen verder en zie daar: de Connaught Type D GT Syracuse. Die laatste benaming vormt trouwens een eerbetoon aan het feit dat Connaught in 1955 de Grand Prix van Siracusa op Sicilië wist te winnen. Destijds een sensatie, want het was de eerste naoorlogse auto van Engelse makelij die met een eveneens Engelse coureur een Grand Prix won.

Terug naar het heden. Connaught is inmiddels gevestigd in Wales en heeft zo’n 18 miljoen euro geïnvesteerd in een fabriek om nog dit jaar te starten met de productie van de Connaught Type D. Dat betreft een met de hand gemaakte 2+2 sportcoupé met onder de motorkap een V10 met een bescheiden inhoud van 2,0 liter. Die tien kleine zuigertjes zouden een vermogen van 300 pk opwekken. Het merk is van plan om vrij kort daarna op de proppen te komen met een hybride-versie met ongeveer evenveel vermogen. Deze zou de sprint tot 100 km/u in 6,2 seconden moeten afleggen, en ondanks een top van 240 km/u ongeveer 6 liter benzine per 100 kilometer verbruiken. Dat zijn cijfers waarmee je thuis kunt komen.

Gesproken wordt nu over een productie in het eerste jaar van 100 auto’s. Vanaf 2012 wil Connaught jaarlijks zo’n duizend exemplaren gaan bouwen, bedoeld voor de happy few in Engeland en Europa. En ongetwijfeld voor een paar verveelde oliesjeiks.

Reacties