Het kopen van een gebruikte auto is een mijnenveld. Je moet namelijk op heel erg veel dingen letten. Al het papierwerk, alle zwakke punten die bekend zijn van het model, en natuurlijk de staat van de auto in kwestie. Dan heb je ook nog eens te maken met de verkoper. In veel gevallen is dat altijd een soort strijd. Jij als consument wil de beste auto voor je geld, en de verkoper wil er zoveel mogelijk voor krijgen. Daarbij hebben partijen nog weleens dezelfde ‘zinnen’ paraat staan, maar dat moet je dus eigenlijk niet doen.

Dat zegt Joe Betty, die een eigen autobedrijf runt en zijn bevindingen deelt op YouTube. Altijd leuk. De belangrijkste is die over het onderhandelen van de prijs. Een veelgemaakte ‘fout’ is om te vragen wat de auto kost als je met contant geld afrekent. Het is een misvatting dat autohandelaren zitten te azen op contant geld. Sterker nog, in veel gevallen willen ze dat juist niet.

Waarom willen handelaren geen contant geld voor een auto?

Dat is eigenlijk heel simpel: het is juist heel erg onhandig. Grote contante betalingen moeten in Nederland worden gemeld bij de Belastingdienst. Dat was voorheen 10.000 euro, maar wordt binnenkort 3.000 euro. Mocht dat geen probleem zijn, dan nog is het niet zaligmakend. Dat geld moet namelijk ook opgeborgen worden in de kluis en vervoerd naar de bank. Vervolgens, als de handelaar het gaat storten, moet-ie daar vaak ook per transactie voor betalen.

Het is dus vooral heel onpraktisch als je contant betaalt. Het geld moet geteld worden en gecontroleerd op echtheid. Ook administratief is het extra rompslomp. Tegenwoordig heeft online bankieren de voorkeur. Ook kun je je afvragen of je wel zaken moet willen doen met een onderneming die grote sommen contant geld prefereert.

Verdere dingen waar je de verkoper niet blij mee maakt

Dus als je een goede deal wil: bied geen cash aan. Er zijn volgens Joe Betty nog een paar dingen die je beter niet kunt zeggen. Zoals vragen naar de kosten voor de verzekering. In dit geval gaat het om het Verenigd Koninkrijk, waar de verschillen nog groter zijn dan in Nederland. Maar in beide gevallen geldt: doe van tevoren je huiswerk en kijk wat de auto ongeveer zal gaan kosten. Er zijn tegenwoordig zat vergelijkingswebsites waarmee je globaal een beeld krijgt van de te verwachten kosten.

Verder zijn er nog een paar kleine irritaties. De zin “we gaan even een andere auto bekijken en komen er later op terug” is natuurlijk pure nonsense. Dat betekent eigenlijk altijd dat je ervan doorgaat en niet meer terugkomt. Zeg dat dan gewoon. Een ander ding dat je beter niet kunt zeggen is dat je alle tijd van de wereld hebt om op de auto te wachten voor de beurt en APK. Mensen die dat zeggen, hangen meestal na een paar dagen al aan de lijn om te vragen waar de auto blijft. Wees dus niet die persoon.

Lees ook: De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is uiteraard een kleine greep van één specifieke verkoper. Mocht jij een paar leuke do’s-and-don’ts hebben die altijd werken (of juist niet), laat het weten in de commentsectie. Degene met de beste tip mag ons dan helpen bij het kopen van de eerstvolgende auto.

9 reacties op “Deze veelgemaakte fout moet je niet maken als je een goede deal wil voor een gebruikte auto”

  1. Cash is koning: Waarom iedereen weer contant zou moeten betalen

    In een tijd waarin alles digitaal gaat en we bijna automatisch onze bankkaart bovenhalen, vergeten we iets heel belangrijks: cash geld is eerlijker, directer en voordeliger – vooral voor de kleine ondernemer. Het lijkt misschien gemakzuchtig om overal met de kaart te betalen, maar achter dat tikje zit een systeem dat ongemerkt geld wegsluist. En dat heeft gevolgen.

    Transactiekosten: de verborgen prijs van pinbetalingen

    Elke keer dat jij betaalt met je bankkaart, gaat er een stukje van dat bedrag niet naar de winkelier. Die 20 euro die jij aan de slager betaalt met je kaart? De slager krijgt misschien maar 19,50 euro – of zelfs minder – afhankelijk van de bank en het betaalsysteem. Die ‘paar cent’ lijken onschuldig, maar op een hele dag of maand lopen die kosten flink op.

    Voor kleine zelfstandigen, marktkramers, kappers of buurtwinkels zijn dat echte verliezen. Ze leveren kwaliteit, werken hard en moeten ook nog eens hun winst delen met banken en betalingsverwerkers. Waarom zouden we hen daarmee opzadelen?

    Cash is eerlijk en direct

    Een briefje van 20 euro blijft gewoon 20 euro waard. Geen verborgen kosten, geen tussenpersonen. Jij betaalt, de ander ontvangt. Simpel. Transparant. En het volledige bedrag komt terecht waar het hoort: bij degene die het verdiend heeft.

    Daarnaast geeft contant geld je ook meer controle over je uitgaven. Je ziet wat je uitgeeft, voelt het fysiek, en denkt net iets vaker na voordat je iets koopt. Digitale betalingen maken het té makkelijk om geld gedachteloos te laten verdwijnen.

    Vrijheid en privacy

    Cash betekent ook vrijheid. Geen datavolging, geen digitale sporen van elke aankoop, geen afhankelijkheid van technologie of een werkende internetverbinding. Je bent baas over je eigen geld, niet de bank of een app.

    Als je écht wilt bijdragen aan je lokale economie, je buurtwinkel wil steunen, en meer controle over je eigen geld wilt hebben – betaal dan contant. Het is eerlijker, goedkoper en onafhankelijker.

    Cash is geen ouderwets overblijfsel uit het verleden. Het is een krachtig, onafhankelijk betaalmiddel dat we moeten blijven gebruiken én beschermen.

    • Ze leggen net uit dst garagebedrijven liever geen cash willen vanwege alle rompslomp waarmee ze dan geconfronteerd worden maar kennelijk heb jij nog nooit geleerd begrijpend te lezen.

  2. Eerst je oude auto particulier verkopen, ja dat is gedoe waar je geen zin in hebt, maar inruilen is altijd bloeden. En daarmee is alle prijsonderhandeling ook meteen verdwenen. Als je wel inruilt, eerst de prijs bespreken, daarna pas vertellen dat je ook winterbanden/dak dragers, of wat dan ook extra hebt. Is de verkoper niet bereid daar extra voor te betalen, dan ook die lekker op Marktplaats.

    Verder, je moet niks! Dat je op je vrije zaterdag 200km hebt gereden en dit mogelijk voor niet is, dat is jammer, maar laat je hierdoor niet verleiden toch maar die auto te kopen waar je eigenlijk bedenkingen bij hebt. De verkoper moet de auto verkopen, maar jij hoeft niet de klant te zijn waar hij aan verkoopt.

    Neem iemand mee die je van je roze wolk kan afschoppen, en laat je vrouw thuis. Als de auto voor je vrouw is dan is dit natuurlijk lastiger… Koop je bij een particulier (sowieso een beter idee dan bij welke garage dan ook) dan juist wél je vrouw meenemen. Ze kunnen nogal gevoelig zijn voor vrouwelijke charmes.

  3. Die limiet van €3.000 cash is hier in België al 3 jaar geleden ingevoerd. Mijn eerste en tweede tweedehands auto’s had ik allebei gekocht bij de handelaar 500 meter van mijn deur. De eerste, een Golf 3 1.9TD van 6 jaar oud, was €6.000 volledig cash. De tweede, een Golf 3 2.0 Cabrio Avantgarde van 11 jaar oud, €6.000 met een bankcheque. Daarna enkel nieuw gekocht en dat was allemaal met overschrijving.

  4. Ik heb een paar keer een auto verder weg gezocht zodat het onlogisch zou zijn om gebruik te gaan maken van de garantie. In plaats daarvan stelde ik dan voor de auto bij een merkgarage te laten keuren en de kosten daarvan, en van de benodigde reparaties zijn dan voor de verkopende partij.
    Dat werkt best aardig, er kan nog steeds wel iets misgaan, maar je weet dan in elk geval dat de auto op moment van verkoop goed is.

  5. Neem geen vrouw / je vrouw mee. Uitzonderingen daargelaten is de auto dan eigenlijk meteen verkocht zonder korting. Verkopers zien dat meteen. Tenzij je sowieso niet wilt onderhandelen natuurlijk. Maar andersom: ga ook niet het typisch Turkse spelletje spelen en rondjes om de auto heenlopen en zeggen dat er van alles mis is, dat is ook onzin als het een 2e hand is

  6. @yorick,
    Je kan ook gewoon een auto zoeken met trekhaak. Voor mij zijn trekhaak, werkende airco en een armsteun een must. Kilometerstand ligt aan de auto en dan, hoe is de auto onderhouden. Ik heb nu een Ford Focus station uit 2006. Dit is een dealer auto geweest en ik rij daar al vijf jaar zonder problemen mee. Hij moest 3000 Euro kosten en met een beetje inruil was ik uiteindelijk 2000 kwijt. De auto die ik ingeruild heb kreeg ik niet heel veel voor terug. Ik doe niet aan afleverpakketten etc. Gewoon as is maar wel garantie.

  7. Do: winterbanden, velgen, trekhaak, onderhoud erbij onderhandelen (jij helpt de garage met afzet en de garage helpt jou met prijs richting inkoopprijs). Je oude auto niet inruilen maar op marktplaats verkopen, heeft me alleen al op m’n vorige kar 2500 euro bespaard. En aan de hand van prijzen vergelijkbare occasions bepalen wat ie waard moet zijn. Kopen met garantie, dan is het in verkopers belang om m probleemloos mee te geven aan je. En kopen bij een garage die een naam hoog te houden heeft. Don’t: halen bij een vage handelaar want iets goedkoper, of zonder garantie. Afleverpakket serieus nemen (gebakken lucht, sluitpost voor de onderhandeling)

Laat een antwoord achter aan Martin Reactie annuleren

(verplicht)