Vroeger kwam het nog weleens voor in ons land: dat je een nieuw een ouderwetse auto kon kopen. Sommige merken hadden het oude model nog even in de showrooms. Natuurlijk, dat was niet bedoeld voor de mensen die ‘het nieuwste van het nieuwste’ wensten, maar wel als je een leuke deal wilde doen. In dit opzicht zou deze Toyota Corolla Axio en Corolla Fielder een perfecte auto zijn. Deze intens saaie, maar zeer interessante auto gaat nu eindelijk uit productie.

Beide versies van de Corolla kun je namelijk nog steeds op de thuismarkt krijgen. We hebben het dus niet over een markt als India, China of Angola. De Corolla van deze E150-generatie kun je al sinds 2012 kopen en toen was het al niet de modernste auto. De basis is het Yaris-platform uit 2005, dat Toyota iets heeft uitgerekt. Het model is iets korter en vooral smaller dan onze Corolla. De redenen hiervoor zijn belastingtechnisch. Als de Corolla iets groter was, viel deze in een hogere categorie.

Goedkoop en betrouwbaar, puur functioneel dus

Deze Toyota Corolla Axio en Corolla Fielder hebben Dacia-vibes. En daarmee bedoelen we de Dacia-vibes van enkele jaren geleden, dus een puur functionele auto. Want hebben we écht navigatie, adaptieve cruisecontrol, grote wielen en LED-verlichting nodig? Overigens zijn er ook luxere versies beschikbaar. Maar het gaat ons in dit specifieke geval om de goedkoopste uitvoering die ze maken voor rijscholen, taxibedrijven en autoverhuurmaatschappijen. Gewoon basisuitvoeringen, zonder opsmuk.

Toyota Corolla Fielder blauw zijkant rechts schuin voor

Die bieden ze in Japan nu nog aan voor 1.639.600 Yen, wat omgerekend 10.335 euro is. Nu moeten we wel aantekenen dat de Yen historisch laag staat. Maar stel dat je een auto is als dit in Nederland te koop zou zijn voor om en nabij de 20.000 euro? Gewoon een standaard-Corolla die we dan de Brinta Edition noemen. Alles wat je nodig hebt, zit erin, en voor de extra opsmuk moet je zelf zorgen.

Waarom werken de Toyota Axio en Corolla Fielder niet in Nederland?

Bij auto’s voor de Indiase markt is het makkelijk: die voldoen aan geen enkele veiligheids- of uitstooteis die we in Europa kennen. Met deze Corolla zit dat ietsje anders, de eisen in Japan lijken al meer op die van Europa. Uiteraard zijn er wat importtaksen. En omdat we strenge milieueisen hebben, kan Toyota alleen de (duurdere) hybride variant leveren. Dan wordt de auto wederom ietsje duurder, en de Europese markt wil voor dat geld een modernere auto.

Lees ook: Nieuwe onderdelen Toyota AE86 in productie

Maar mocht je bezig zijn met het completeren van jouw Corolla-collectie, dan moet je snel zijn. De laatste Toyota Corolla Axio en Corolla Fielder lopen van de band in oktober 2025. Welk model als opvolger gaat dienen, is nog niet bekend. Er zijn meerdere soorten Corolla’s te koop in Japan, maar die zijn aanzienlijk breder, sneller en vooral duurder. Net zoals bij ons.

4 reacties op “Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer”

  1. “stel dat je een auto is als dit in Nederland te koop zou zijn” ?? En dit is Nederlands ?
    AI maakt toch wel heel wat taalfouten. Gaat steeds meer opvallen.
    Kom op journalisten, gewoon weer zelf teksten bedenken en typen maar.

    • Het is tegenwoordig niet alleen bij niche laden. Ook de grote merk bladen staan tegenwoordig bom en bomvol met taal en spelfouten (ik maak ze ook maar ik schrijf geen stukken voor duizenden of zelfs honderdduizenden mensen)

      • Even advocaat van de duivel spelen: Ik vraag me wel eens af of dit ook niet gewoon het gevolg is van het blokkeren van advertenties door bezoekers. Als de reclame-inkomsten teruglopen, waardoor personeel onbetaalbaar wordt en AI is de goedkope oplossing om snel op basis van een paar steekwoorden een enigszins leesbaar artikel te genereren, snap ik de keuze wel. De consument wil immers niet betalen en geen advertenties…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *