Tegenwoordig zitten nieuwe auto’s vol met elektronica. De consument wordt meer en meer verwend en eist dergelijke luxe, zelfs in relatief modale modellen. Ook vanuit de EU moeten auto’s enorm veel rijassistenten en voorzieningen hebben, allemaal om de veiligheid van de inzittenden en andere weggebruikers te verhogen. Maar is dat ook zo? Het blijkt namelijk dat de adaptieve cruisecontrol minder veilig is. Hoe zit dat?

Dat is dus precies wat onderzocht werd. Alle voorzieningen zijn ontwikkeld, juist om alles veilig te maken. Maar daar gingen de onderzoekers van het Nederlandse SWOV eens achteraan om te kijken hoe het nu echt zat. Ze hielden daarbij 28 verschillende voorzieningen in de gaten om te zien hoe deze daadwerkelijk bijdragen aan de veiligheid.

Die irritante piepjes helpen dus wél

Daarbij is er onderscheid gemaakt in vier categorieën, te weten systemen die informeren, systemen die waarschuwen, systemen die ingrijpen en systemen die het leven comfortabeler aan boord maken. Daarbij schijnen die irritante piepjes die je waarschuwen dat je niet op zit te letten of dat je van de weg slingert, daadwerkelijk te helpen. Het is alsof Peter Koelewijn je waarschuwt om van dat dak af te komen: dat schijnt ongelukken te voorkomen.

De percentages zijn nog redelijk flink ook, het aantal crashes dat wordt voorkomen daalt met 14 procent (blind spot) en Lane Assist zelfs 19 procent. Hoe vervelend die piepjes ook zijn, volgens het onderzoek werken ze wel. Maken alle voorzieningen de auto veiliger? Nee, er is een feature die dapper weerstand blijft bieden, namelijk cruisecontrol. Dat is voornamelijk een voorziening om het comfort te verhogen, en niet zozeer de veiligheid.

Met name cruisecontrol behoorlijk onveilig, maar adaptief is niet veel beter

Er zijn twee soorten cruisecontrol: normaal en adaptief. Bij normale cruisecontrol houdt de auto de snelheid aan die je hebt ingesteld. Je hoeft het gaspedaal niet meer in te drukken. Bij adaptieve cruisecontrol zit er een sensor vooraan in de bumper of grille (meestal zo lelijk mogelijk) en die houdt het verkeer voor de auto in de gaten. Rijd je zelf 104 km/u en de auto voor je 99 km/u, dan neemt ie dat dus over. Gaat die auto aan de kant, dan gaat jouw auto weer 104 km/u rijden.

Lees ook: Wat is de maximumsnelheid van cruisecontrol?

Gewone cruisecontrol verlaagt de verkeersveiligheid en vergroot de kans op een crash met 12 procent. Het gekke is, je zou aannemen dat adaptieve cruisecontrol wél veiliger zou zijn, maar ook daarbij is het 1,8 procent minder veilig. De reden erachter is natuurlijk heel erg simpel: we zijn te snel afgeleid. Omdat de auto iets uit handen neemt, ben je als bestuurder net eventjes iets minder scherp en alert. Gelukkig is de cruisecontrol van de auto van ondergetekende defect, toch een stuk veiliger.

Reacties

  • Harry heeft op 11 februari 2025 geschreven:

    Jongens, 1,8% minder veilig. Wat een non-nieuws. Dat heet niet-significant. Geen invloed. Het maakt dus niet uit. Dit soort studies kan je niet doen met een nauwkeurigheid van 1 %.

    Maar goed, ook ik ben gelokt door de titel van het artikel 🙄

    Reageer
  • Wout heeft op 11 februari 2025 geschreven:

    Al die hulpjes werken natuurlijk allemaal prima. Maar het is de persoon aan het stuur die eindverantwoordelijk is en wakker moet blijven.

    Reageer
  • Henk heeft op 11 februari 2025 geschreven:

    Bij de adaptieve cruise control kan je krijgen dat de eerste auto moet remmen, de tweede harder moet remmen, de derde nog harder, etc.. Dan krijg je een harmonica effect en dat is gevaarlijk. Als je zelf anticipeert kijk je een aantal auto’s vooruit wat er gebeurt en dan heb je dat een stuk minder snel. Dat zie je denk ik in dit soort statistieken niet terug omdat het niet de directe aanleiding is, maar het is wel een mogelijk gevaar.

    Reageer
  • Ronnie heeft op 11 februari 2025 geschreven:

    Niets irritanters dan een auto die ineens vol in de remmen gaat, omdat er 400m een andere auto voor hem rijdt en daarom gaat remmen. Levensgevaarlijk!!! Anderzijds wel fijn, want die linksrijders vinden het gaspedaal ineens als je ze rechts gaat inhalen. Maarm dan grijpt de adaptive cruise control in en remt linksplakker ineens. Dan genoeg ruimte om rechts in te halen en naar links te gaan.

    • Rene heeft op 11 februari 2025 geschreven:

      Inderdaad, ik vind adaptive cruise geweldig relaxed rijden, maar de VAG implementatie is echt ruk. Kom je op een verkeerslicht afrijden waar één auto staat te wachten, springt het licht op groen, die auto begint te rijden, die ik laat mijn auto uitrollen, maar de adaptieve cruise control denk “help, een auto, een gaat vol in de ankers… Gelukkig zat er niks achter me, wtf?

      En adaptive cruise is dus wel veiliger dan normale cc. Bovendien nemen de andere genoemde veiligheidssystemen je niks uit handen, ze waarschuwen je. ACC neemt actief het gasgeven en remmen van je over. Dat zorgt ervoor dat je minder oplet, want je gaat wel vertrouwen. Autopilot is nog veel erger.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)