Als pensionado een cruise boeken is als een scheet laten in een lift nét voordat je uitstapt. Voordat je er zelf last van hebt, ben je er waarschijnlijk al uitgestapt, maar de rest zit met de ellende. De uitstoot van één cruiseschip is zelfs zo erg, dat we zonder die dingen gewoon overdag 130 hadden kunnen blijven rijden in Nederland. En omdat we geen ambitie hebben om op de lijsten van Interpol te komen: dit is geen aanmoediging om er eentje te laten zinken, louter een constatering.

Deze maand is het vier jaar geleden dat we in Nederland overdag 100 gingen rijden op de snelweg. Volgens de TNO is de totale stikstofuitstoot in Nederland zo’n 300 kiloton, dus 300 miljoen kilo. Sinds we 100 rijden overdag, besparen we ongeveer 700.000 kilo stikstof per jaar, zo meldde EenVandaag vorig jaar. Volgens Duitse analist Alex Friedrich stoot een beetje cruiseschip per dag 5.000 kilo stikstof uit – dat komt neer op ruim 1,8 miljoen kilo per jaar. En dat is dus slechts één cruiseschip.

De cruiseschepen varen niet door het Amstelkanaal

De uitstoot van een cruiseschip ergens aan de andere kant van de wereld maakt de grond hier misschien niet zuurder, dus ga niet op de vaarroute een paar grote ijsschotsen bij elkaar schuiven. En als je dat wel doet: blijf in de buurt met een megafoon om te vertellen dat er heus wel twee mensen op één deur kunnen blijven drijven.

Het punt is dat je moet toegeven dat het krom voelt dat ruim 11 miljoen automobilisten in Nederland netjes 100 moeten rijden terwijl er in het komende jaar bijna tien nieuwe cruiseschepen bijkomen. Moet je echt op zee zijn om je aderen dicht te laten slibben aan het buffet? Of kun je net zo goed ergens aan land een halfvol bord eten weggooien?

Motoren lopen tegenwoordig op LNG

De zeevaartindustrie is wel bezig met vergroenen. De motoren van Icon of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, draaien niet op zware stookolie, maar op LNG (Liquefied Natural Gas), een soort aardgas. Dit zou voor 95 procent minder stikstofuitstoot zorgen, maar deze brandstof is niet heilig. Sterker nog: volgens sommige experts is het alleen maar erger.

LNG bestaat met name uit methaan en vaak ontsnapt er een beetje methaan onderweg van de tanks naar de motor – of niet alle methaan verbrandt en gaat alsnog de lucht in. Dit heet methane slip. Iedereen van wie de partner bij het slapen gaan plots met de lakens begon te wapperen, weet dat ontsnappend methaan nooit goed is. Het methaan dat vrijkomt, zou 80 keer slechter zijn dan CO2.

In een artikel van Reuters vertelt iemand van de International Council on Clean Transportation (ICCT) dat geschat wordt dat LNG voor 120 procent meer broeikasgassen zorgt dan normale brandstof. Nu is de motivatie om 100 te rijden in Nederland met name stikstof, en dat is geen broeikasgas, maar alsnog kun je je afvragen hoeveel minder regels we nodig zouden hebben zonder de cruiseschepen.

47 reacties op “Als één cruiseschip zou zinken, zouden we allemaal weer 130 kunnen rijden in Nederland”

  1. Wat is met die oorlog hun bommen gifgassen enz. nog veel meer luchtvervuiling. En andere troep we allemaal binnen krijgen

  2. Kinderbelasting invoeren, het enige echte probleem is dat we met veel te veel mensen zijn. Wilders zei een tijd terug ook al: alle asielzoekers buiten en CO2 probleem van Nederland is opgelost! Kunnen we weer 130 rijden. Voor al die sukkelaars die het prima vinden (het 100km/uur rijden) ga dan een beetje achter de vrachtwagens hangen, dan rijdt je nog zuiniger! En zit je niemand in de weg, waarom moeten overal regeltjes en borden voor zijn?

  3. Zolang de politici die zoveel om het klimaat geven, met privè-jets naar klimaat-toppen gaan (waar geen belasting over betaald wordt, welke vliegen op kerosine waar geen accijns over geldt), neem ik hun klimaatdoelstellingen allemaal niet zo heel serieus.

    • Zolang Jesse alle standaard klimaatontkenners clichés gebruikt, die bestaan uit halve waarheden en hele leugens, nemen wij Jesse niet zo heel serieus.

      • Jeremy heeft last van onderbuikgevoel omdat zijn klimaat religieuze denken niet kan dealen met feiten, er wordt niets ontkent, maar alleen aangehaald dat die gene die het hardst schreeuwen het minst voor het ” klimaat” doen.
        Legio voorbeelden van natuur/klimaat vernietigende regels in de Greendeal, dit verkopen als religie laat de aanhangers blind volgen
        Do as I’ll tell you, but don’t do as i do.

    • Dat LNG methaanslib geeft komt door het goedkope, lage druk brandstof systeem aan boord. Met een hoge druk inspuit systeem komt dat niet voor maar dat is duurder.

      • Jesse,
        Ja, het milieu zou er echt van opknappen als er belastingen betaald zouden worden, toch ? Grote kolder.

  4. 130 rijden vind ik onzin. Als ieder 100 rijdt resulteert dit in minder brandstofverbruik, een rustiger verkeersbeeld, veilig in en uitvoegen, en weven.

    • Dus 130 km/uur rijden is dan een goede vervanging van het plezier van duizenden opvarenden van cruiseschepen? Ga zelf eens mee en ervaar hoe mooi het is om een vaartocht te maken. Het hele verhaal is gebaseerd op afgunst. Wat de een niet kan, mag de ander niet. De schijnheiligheid ten top!

      • Beetje onzinnig nu alwéér alles om te gooien. Alle verkeersborden alwéér aanpassen, er weer miljoenen belastinggeld tegenaan gooien.
        Laat het maar lekker zo , die 2 minuten tijdswinst weegt niet op tegen de extra verkeersslachtoffers.

        • Die 2 minuten geldt alleen maar op een heel kort ritje! En het gaat mij niet om tijdwinst maar om een beetje plezier in autorijden. Bij 100 km/uur zie ik nog (veel) meer mensen die met telefoons zitten te prutsen achter het stuur! Walgelijk!

      • Ik vind dit artikel ook een slecht verhaal maar jouw reactie is nog slechter. Als de vergelijking wordt gemaakt dan is inderdaad 130 rijden beter dan cruiseschepen.

  5. De mens heeft geen invloed op opwarming aarde

    Co2 zorgt dat de planten beter groeien en meer zuurstof produceren.

    Klimaatpolitiek is een grote leugen

  6. Nogal ongepast om, met wat ‘humoristische’ verwijzingen, de ramp met de Titanic (nog altijd de grootste maritieme ramp in vredestijd) op deze manier erbij te slepen…

  7. Waarom geen vaarbelasting; apk voor boten; bpm etc. Een camper is wezelijk hetzelfde als een motorkruiser. Je betaald er alleen veel meer voor per jaar. Dus ik stel voor om campers gelijk te trekken met motorkruisers etc

    • Haha, jij hebt duidelijk geen idee van de kosten en inspecties van een schip. Dan zou je deze reactie direct weer intrekken 😉

    • 100 km/u rijden met foutieve rijgedrag van vele mensen( links rijden met 100 km/u en parallel met vrachtwagens), zorgt voor meer file en dus zware versnelling van de auto’s en dus meer brandstof verbruik en meer CO2 uitstoot en verder meer irritaties en ongelukken. Verder vask later starten met werk met onnodige file die eigenlijk veroorzaakt doir stomme regel van 100 km/ u op plekken die onzin is en in het weekeinde.

  8. Wie dat slappe gouwehoer over CO2 nog steeds geloofd, moet eens zijn licht op gaan steken bij criticasters als Marcel Crock. De grootste leugenaars, zijn de mensen die je vertrouwd: de overheid, hun boven meesters en de Media, allemaal gebonden door hypotheek schuld, hun baantje etc.

  9. Methaan is niet 80 procent erger dan co2, maar 80 MAAL zo erg als CO2.

    Een relevanter gegeven zou trouwens zijn hoeveel CO2 per dag per reiziger wordt uitgestoten. Dan kan je tenminste vergelijken met andere bronnen van vervuiling

    • Wel eens nagedacht, dat alle mensen op het schip, thuis en onderweg gedurend die tijd, dus geen vervuiling produseten..ze rijden geen auto, verwarmen geen huis enz. enz…zoals altijd gaat het om het netto saldo! Achterlijke Co2 handel wordt NB op de beurs verhandeld..netto gebeurt er ook helemaal niets, met miljarden geld kan je immers niets aan het klimaat doen!

        • Alleen asociale mensen. Het is enorm veel veiliger 100 te rijden aangezien dit veel verkeersdoden scheelt. Ik reed daarvoor l de snelheid van vrachtwagens. Dat is beter voor de doorstroming, geen files meer en het inhalen kost doden
          Stel je rijd 130 en de truck voor jou gaat ineens inhalen

          • Stel voor dat de vrachtwagens inhaal verbod heeft! Stel voor waarom nogmeer o gelukken gebeuren met 100km; dan ga je opgeef moment vervelen en rare dingen doen behalve focussen op de weg. Files zet al die mateix borden dan ga je zien hoeveel het gaat schelen

          • Dan rem je gewoon.30 in Amsterdam is levensgevaarlijk. Fietsers en scooters halen links en rechts in. Gewoon een een ordinaire linkse belasting maatregel. Als geld van boetes naar verbeteren verkeers veiligheid ging. Dat gaat gewoon in in de bodemloze groene put

  10. Al die mensen op de boot rijden geen auto, koken/douchen/verwarmen niet thuis, forensen niet. Wordt niet meegerekend denk ik.

  11. Elk levend wezen wat eet, ademt CO2 uit en via zijn spijsverkering komt er ook methaan in de lucht via zijn ontlastingen. Gooi de urine en poep bij elkaar en je produceert ammoniak NH3. Maar het is langer bekend. Cruise schepen is de meest vervuilende vorm van vakantie. Veel meer dan wat dan ook. En ja LNG of CH4 samen met O2 geeft bij verbranding CO, CO2 en H2O En door de hoge temperaturen kan er ook nog altijd een omzetting plaatsvinden van de N2 die automatisch te maken heeft met het verbrandingsproces tot NOx . Laat die uitlaat gassen over een met toevoeging met NH3 over een kanalisator bed lopen dan krijg je NOx + NH3 vormt zich weer om naar N2 en H2O .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *