
Een klein geschiedenislesje voordat we van start gaan. In de jaren ’70 zag General Motors met lede ogen aan hoe Mercedes klantjes pikte met een dieselmodel. Het concern greep snel een 5,7-liter benzinemotor en maakte daar een V8-diesel van. Een beroerd idee, want de motor kon niet omgaan met de verhoogde compressie. De diesel ging de geschiedenisboeken in als een van de minst betrouwbare motoren ooit gebouwd. Andersom zou het een stuk beter moeten gaan.
De legendarische dieselmotorenbouwer Cummins heeft voor het eerst een benzinemotor gebouwd. Ze zijn daarvoor niet met een blanco velletje papier begonnen, maar hebben een beproefde dieselmotor omgebouwd. Het bijzondere is dat de karakteristieken van de diesel bewaard zijn gebleven. Misschien niet wat je zoekt als je een dikke 5-serie onder je bips hebt zitten, maar dat is gelukkig niet het doel van de motor. Je zal de grote benzinemotor vinden in pick-ups en grotere voertuigen.
De benzinemotor voelt zich nog als een diesel

De benzinemotor is gebaseerd op een 6,7-liter zes-in-lijn dieselmotor. De specificaties zijn zeer dieselig: 300 pk en 813 Nm koppel. Het maximale koppel is al beschikbaar bij de 1.800 tpm. Dit is zo’n 400 tpm later dan de B6.7 op diesel. Bij de 2.400 tpm vlakt het koppel al af en bij de 3.200 moet je al schakelen. De ontbranding vindt niet plaats door compressie; de benzinemotor heeft wel gewoon bougies. Volgens Cummins is de motor 10 procent zuiniger dan andere benzinemotoren.
Welke auto’s de nieuwe benzinemotor met dieseltrekjes krijgen, weten we nog niet. Dieselmotoren van Cummins vind je bijvoorbeeld in auto’s van Ram, maar ook in bussen en vrachtwagens. Het Amerikaanse motorenmerk ziet zelf toepassingen voor grotere voertuigen zoals schoolbussen of vrachtwagens van bezorgdiensten. Het grote voordeel is dat de benzinemotor in staten met strenge emissie-eisen aan alle regeltjes voldoet. Klanten in Californië zullen dus blij zijn.
” In de jaren ’70 zag General Motors met lede ogen aan hoe Mercedes klantjes pikte met een dieselmodel. Het concern greep snel een 5,7-liter benzinemotor en maakte daar een V8-diesel van. Een beroerd idee, want de motor kon niet omgaan met de verhoogde compressie. De diesel ging de geschiedenisboeken in als een van de minst betrouwbare motoren ooit gebouwd.”
V.A.G. lukte dit destijds wel met succes, maar enfin, dat was maar een 4 cilindertje met 1500 cc
10% zuiniger dan andere benzinemotoren? Met een lekke brandstoftank zeker?