Alles wat Elon Musk doet, verandert in goud. Of het nu gaat om elektrische auto’s, satellieten, whisky’s, luchtjes (die dan gek genoeg niet Elons Musk heet) of vlammenwerpers: het is allemaal een succes. Als het gaat om automobielen kun je zeggen wat je wil, maar de Model 3 en Model Y zijn een hit. Toch zit er een enorme epische faal, aan te komen, want een model van Tesla lijkt wel een mislukking: niemand wil een Cybertruck hebben en dus gaat ie in de uitverkoop.

Uiteraard mag die uitdrukking voorzien worden van de broodnodige nuance. De Cybertruck was een regelrechte sensatie toen deze uitkwam. Er is geen enkele auto die zoveel stof deed opwaaien in dit millennium. Destijds waren er meer dan een miljoen reserveringen voor het knotsgekke apparaat. Het model is nu enkele maanden leverbaar en is het tijd om de balans op te maken: worden die 1 miljoen reserveringen ook omgezet in orders? Het antwoord daarop is simpel: nee.

Hoe duur wordt de Cybertruck dan?

Sterker nog, de vraag valt dermate tegen dat Tesla de Cybertruck in de uitverkoop zet. Dat meldt Automotive News. De kortingen lopen uiteen van omgerekend 1.540 euro voor een nieuwe en 2.531 euro voor een voorraadexemplaar. Ook hebben ze de actie verlengd waarmee je levenslang gratis kunt laden met je Cybertruck. De bedragen lijken laag, maar vergeet niet dat Tesla erom bekend staat om geen kortingen te geven.

Afgelopen jaar zijn er 39.000 Cybertrucks verkocht, aldus analisten (officiële cijfers zijn er nog niet). Kenners noemen de Cybertruck een flop. In relatieve zin valt dat mee, want van de elektrische F-150 Lightning werden er 33.510 verkocht. De Tesla Cybertruck is dus populairder dan zijn concurrent. Het marktsegment van de Cybertruck is echter enorm. Van de Ford F-150 met benzinemotor werden er 834.641 exemplaren verkocht.

Destijds liet Elon Musk al doorschemeren dat Tesla verwachtte jaarlijks honderdduizenden Cybertrucks te verkopen. Wat niet is, kan overigens nog komen. Tot nu toe zijn alleen de dure versies leverbaar: de AWD (75.490 dollar) en Cyberbeast (94.490 dollar). Goedkopere uitvoeringen met kleinere motoren en accu’s staan voor later op de planning.

De Cybertruck kan nog een verkoophit worden

Het is een beetje een bekend fenomeen als we kijken naar de andere Tesla-producten. Aanvankelijk werden er gouden bergen beloofd. Die doelen werden niet gehaald, maar uiteindelijk kwam de groei er een paar jaar later wel. Kijk maar naar de Tesla Model S en Model 3. Wat wel van belang is, is dat Tesla uiteindelijk de opschaling voor elkaar heeft gekregen. Dat is waar het voor veel nieuwe automerken erg lastig is.

Lees ook: Voor 10.000 euro ziet de Tesla Cybertruck er ineens heel erg goed uit

Dus, willen mensen geen Cybertruck hebben? Het is nu nog een noviteit. Zoals wel vaker met hele modieuze auto’s willen de hippe mensen er eentje hebben en neemt daarna de interesse af. Een ander ding is dat pick-uprijders doorgaans vrij traditioneel zijn en van een grote verbrandingsmotor houden. Met de aangekondigde maatregelen die de nieuwe president wil gaan nemen, lijkt het niet aannemelijk dat de vraag naar elektrische pick-ups zal gaan stijgen.

18 reacties op “Cybertruck in de uitverkoop: is de bizarre Tesla nu mislukt?”

  1. )Wat een gezwam weer. Ik bezit als we zo gaan beginnen geen enkele tesla alsook geen enkele bitcoin. Wel een pagani zonda, een La ferrari,een oude veyron, en 2 mc larens. Maar als ik het hier lees ben ik toch financieel onkundig. Shit. En ik maar denken dat ik niks te klagen heb.

  2. De Cybertruck wordt geplaagd door een aantal ‘interessante’ designkeuzes; de steer-by-wire reageert gevaarlijk traag, bij slecht weer komt de ruitenwisser los van de voorruit en de offroad capaciteiten zijn matig; op een onverharde weg met plassen water kan de auto al stilvallen.
    Het is dus geen goed werkpaard en de auto lijkt het ook al niet goed te doen als show-auto omdat er geen beroemdheden in rondrijden. Hoewel het een EV is, wordt de auto eerder gezien als een Humvee dan als een groen alternatief voor andere pickups.

    En laten we wel zijn, Musk maakt het de potentiele kopers van de Cybertruck ook niet makkelijk. Zeker niet nu hij alles wat groen is lijkt te hebben losgelaten.

    Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken maar als de huidige regering in de VS het de eigenaren van F-150s en Rams makkelijker gaat maken, dan gaat dat de verkoopcijfers Cybertruck niet helpen, zelfs wanneer het een goed product zou zijn.
    Wat het niet is.

  3. Haha, jullie bewering “budgetmerk” is puur subjectief.
    Zodra er dan een simpel feit op tafel gegooid wordt, waaruit duidelijk is wie de vlieg is en wie de leider, dan gaan ze weer op de persoonlijke toer.

    Pijnlijk? Ik heb BTC gekocht op 28k en Tesla op 110 euro.
    Pijnlijk voor diegenen die het allemaal beter weten, dat sowieso.

    Later boys.

    • Ik zou me anno 2025 kapot schamen als ik Musk nog zou steunen, maar kennelijk ga jij er alleen maar harder op.

      Ben je dan ook blij dat Musk en zijn vriendjes allerlei Capitoolbestormers en Ross Ulbricht weer de maatschappij in laten?

  4. Alle analisten noemen de Cybertruck ‘a failure’, maar de fanboys weten het weer beter. Hoe komt het dat die gasten zo’n vreemd beeld van de wereld hebben? Gebruiken jullie dezelfde verdovende spullen als jullie opperhoofd?

  5. Die Cybertruck is gewoon een miljardenflop.Dat krijg je als het ego van de megalomane eigenaar groter is dan de rest van het bedrijf.

  6. Model 3 en Model Y kregen ze ook niet meer verkocht tot ze voor dumpprijzen weggezet werden. Trieste conclusie is dat Tesla ooit een voorloper wordt en nu een budgetmerk is geworden.

      • Begin maar niet weer, want iedereen weet dat je alleen maar keer op keer jezelf voor l*l zet met je plaat voor je kop en je totale financiële onkunde.

      • De waarheid is pijnlijk voor je? De koers van Tesla is al net zo opgeblazen als die van de Bitcoin. Als een piramidespel want de onderliggende ratio’s staan in geen enkele verhouding. Of je wil dit niet zien, of je snapt het gewoon niet. Maar ga dan niet dit soort onzin roepen want mensen nemen je dan niet meer serieus.

      • Ik denk dat de meeste mensen ondertussen Tesla als budgetmerk zien omdat het interieur nog het meeste weg heeft van een houten tafeltje met een plastic tafelkleedje die je vroeger veel in het oostblok zag.
        En ja, er ligt een fraaie iPad op dat tafeltje, maar de superhandige stengels zijn wegbezuinigd. En de witte verf plakt niet goed, want te goedkoop uitgevoerd, en de naden sluiten niet goed aan, want goedkoop gedaan, en de reparatiekosten na een aanrijding zijn hoog, want ook daar is zoveel mogelijk op bezuinigd.

        Kostenbeparing ten koste van de consument is het verdienmodel van Tesla. En weet je, dat is prima, want het maakt de auto’s daardoor voor meer mensen bereikbaar. Maar het maakt het dus een budgetmerk.

      • Heineken is ook heel veel waard, maar dat betekent niet dat ik dat wil drinken. Maar tegenwoordig worden alle TikTok en Instagram influencers gezien als wetenschappers. Iemand vinden is niet erg, maar met dit soort personen muss ik Dave van commercial presentations op RTL Véronique, dus iedereen moet nu chocolade kopen😂🤣👍

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *