
Als alle Italiaanse merken wegkomen met beschrijvende namen (‘Quattroporte’ betekent gewoon ‘vier deuren’), waarom Dacia dan niet? Aanschouw daarom hier de Dacia Bigster. En nee, hij heet niet zo omdat ie drachtig is. Het is simpelweg een groot ding. Dacia noemt hem zelf ‘ruim, robuust en trouw aan de stijl van Dacia’. Met 4,6 meter lengte is de auto niet zo enorm als een Bentley of een Rolls-Royce, maar wel langer dan bijvoorbeeld een Roomster. Alleen de Lodgy is langer.
Is dat allemaal niet wat overdreven voor een ‘no-nonsense-merk’ als Dacia? Zeker niet, want de Dacia Bigster heeft ‘alles wat je nodig hebt, maar niets minder, met een stoere outdoor-uitstraling’. De Y-vormige verlichting vóór en achter ga je trouwens terugzien op alle nieuwe Dacia’s, aangezien dat onderdeel is van de nieuwe ontwerptaal. Er zouden geen overbodige versierseltjes zijn gebruikt zoals nep-aluminium. De beschermdelen zijn enkel van gerecycled plastic.
Wat zijn de specificaties van de Dacia Bigster Concept?
Er zijn geen definitieve specificaties. Het merk zegt dat Bigsters ‘kunnen worden geleverd met hybride aandrijflijnen en aandrijflijnen voor alternatieve energie’. Nader te bepalen, dus. De productieversie van de Dacia Bigster moet verschijnen vóór 2025. Tegen die tijd komt er ook een nieuwe Lada Niva, die ongetwijfeld veel techniek zal delen. Die Niva krijgen we waarschijnlijk niet in Nederland, helaas.
Meer van TopGear


Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten
