
Als alle Italiaanse merken wegkomen met beschrijvende namen (‘Quattroporte’ betekent gewoon ‘vier deuren’), waarom Dacia dan niet? Aanschouw daarom hier de Dacia Bigster. En nee, hij heet niet zo omdat ie drachtig is. Het is simpelweg een groot ding. Dacia noemt hem zelf ‘ruim, robuust en trouw aan de stijl van Dacia’. Met 4,6 meter lengte is de auto niet zo enorm als een Bentley of een Rolls-Royce, maar wel langer dan bijvoorbeeld een Roomster. Alleen de Lodgy is langer.
Is dat allemaal niet wat overdreven voor een ‘no-nonsense-merk’ als Dacia? Zeker niet, want de Dacia Bigster heeft ‘alles wat je nodig hebt, maar niets minder, met een stoere outdoor-uitstraling’. De Y-vormige verlichting vóór en achter ga je trouwens terugzien op alle nieuwe Dacia’s, aangezien dat onderdeel is van de nieuwe ontwerptaal. Er zouden geen overbodige versierseltjes zijn gebruikt zoals nep-aluminium. De beschermdelen zijn enkel van gerecycled plastic.
Wat zijn de specificaties van de Dacia Bigster Concept?
Er zijn geen definitieve specificaties. Het merk zegt dat Bigsters ‘kunnen worden geleverd met hybride aandrijflijnen en aandrijflijnen voor alternatieve energie’. Nader te bepalen, dus. De productieversie van de Dacia Bigster moet verschijnen vóór 2025. Tegen die tijd komt er ook een nieuwe Lada Niva, die ongetwijfeld veel techniek zal delen. Die Niva krijgen we waarschijnlijk niet in Nederland, helaas.
Meer van TopGear


Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Auto’s en benzine gaan nu nog duurder worden in Nederland

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Is de Dacia Duster Extreme ruig genoeg voor de woestijn? (review)

Dacia Bigster heeft een enorme actieradius van 1.450 kilometer

De populairste auto in Europa van dit moment is niet wat je zou verwachten

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

Vakantiedeal: 3 nummers TopGear voor slechts 15 euro

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

De Cybertruck lijkt een enorme flop te worden, maar kunnen we dat ook zeggen van Tesla?
