Wachten tot Black Friday hoeft niet meer. De dagen vóór de laatste vrijdag van november staan ook al bol van ogenschijnlijk interessante dealtjes en kortingen. Automerk Dacia gaat daar niet in mee en houdt een offensief tegen Black Friday. Zo kun je vandaag online geen Dacia’s bestellen in Groot-Brittannië.
Dacia wil de marketingtsunami ook een halt toe roepen met een radiospotje. In de advertentie hoor je een ‘relaxend geluid’. Het doel van de radioreclame is om ‘consumenten te onttrekken aan de Black Friday-ruis’. Ook liet Dacia een onderzoek over de koopjesdag(en) uitvoeren onder de Britse bevolking.
Black Friday is ‘marketing gimmick, maar toch gebruiken we het
Uit het onderzoek komt naar voren dat 46 procent van de Britten niets extra’s koopt op Black Friday. Meer dan helft van de respondenten denkt een goed buikgevoel te hebben wanneer het gaat over ‘twijfelachtige deals’. Ook zegt 70 procent dat Black Friday een markting gimmick is. Van de andere kant: 56 procent van de mensen die meededen aan het onderzoek gebruikt de dag om kerstinkopen te doen.
De merkdirecteur van Dacia UK legt uit waarom Dacia zo’n hekel heeft aan Black Friday: ‘Dit is een manier om te laten zien dat we ons aan ons woord houden. Black Friday kan gemakkelijk leiden tot klanten die teveel uitgeven aan producten die ze niet nodig hebben – dat past niet bij Dacia.’ Nee, teveel uitgeven is niet het eerste waar we aan denken bij Dacia.
Peter heeft op 25 november 2023 geschreven:
Dit is dus het typische pseudo-anti-kapitalistische schijnheilige geklets waar de PVV-stemmende Dacia meute vol intrapt. Goedkoop scoren bij het simpele volk. Datzelfde soort dat afgeeft op Black Friday maar ondertussen bij de Action tassen vol Chinese rommel haalt.