
We zijn bekend met het aanpassen van auto’s. In veel gevallen betekent het een beetje verlagen, wat grotere wielen en hier en daar een spoiler. Voor een compleet andere look kun je vervolgens een wrapje doen. Wat carbon frutsels en klaar is kees. Maar het kan ook veel origineler met deze DAMD Reverb.
Als je de auto zo ziet, lijkt het op een Jeep Cherokee. In het specifieke geval de XJ-generatie. Dat is de generatie die van 1983 tot en met 2001 leverbaar was. Net als de Volvo 240 en Mercedes E-klasse is het een enorm betrouwbare auto met een grote fanschare. Een van de aspecten waarom men van de auto houdt, is het uiterlijk. Die neus is inmiddels iconisch.
Basis voor de DAMD Reverb
Ook mensen die niets hebben met auto’s, herkennen dit front. Dat was voor DAMD de reden om de Reverb te maken. Ondanks dat dat klinkt alsof het een hele auto is, is het slechts een modificatie van een bestaande auto. In dit geval is de basis van de Reverb een heuse Honda WR-V. WR-V staat voor Winsome Runabout Vehicle en het is een compacte crossover voor met name de Aziatische markt. Kijk maar hoe schattig:

Naast schattig is het front ook een beetje inwisselbaar. Dit zou net zo goed een Toyota, Mitsubishi of Nissan kunnen zijn. Maar de DAMD is veel herkenbaarder. Het lijkt er namelijk op alsof ze de neus van een Cherokee hebben afgezaagd en bij de Honda erop geplakt hebben. Maar het is dus een unieke neus, bestaande uit een voorbumper, grille, koplampen, maar ook voorschermen en uiteraard een nieuwe motorkap.

Uiteraard met mooie wielen eronder
De kit behelst nog meer trouwens, want je krijgt ook hele gave retrowielen. Wij kunnen steelies – zo noemt men gave stalen velgen – wel waarderen en deze uiteraard ook, zeker met de offroadbanden. Ook zijn er stickers om de DAMD Rivera er nog meer uit te laten zien als een heldhaftige Jeep. Zoals te verwachten gaat het een beetje fout aan de achterkant. Het budget om er iets bijzonders van te maken was inmiddels wel op.

Lees ook: Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5
Nou ja, bijna op. Om de transformatie compleet te maken, past DAMD de auto nog wel in technische zin aan. Middels een liftkit wordt de rijhoogte met 35 millimeter verhoogd, zodat die banden ook iets lekkerder in de wielkasten zitten. Optioneel kun je het interieur iets naar wens aankleden met heerlijke retro-bekleding. Altijd doen dus. Prijzen zijn niet bekend, maar zorg eerst maar dat je een Honda WRV vindt, dan praten we daarna wel verder.
Lees ook: Suzuki Jimny als Defender of G-klasse

Ik heb een XJ gehad en ik zou ‘m niet betrouwbaar willen noemen.
Ik vond, en vind, het een prachtige auto, maar oh wat een ellende heb ik er mee gehad.