
De spirituele opvolger van de Toyota Aygo? Nee, dat is niet de Aygo X, maar deze Volvo EX30. Ja, echt. De eerste generatie van de Aygo was een prachtig zoekplaatje van vernuftige kostenbesparingen om hem zo goedkoop mogelijk te houden. En deze Volvo is precies zo’n Waar is Waldo van budgetfoefjes. Zelfs het dashboardkastje moest eraan geloven. Het verschil met de Aygo is dat de EX30 gelukkig geen omgebouwde strijkplanken als stoelen gebruikt.
De batterij blijft voorlopig het duurste onderdeel van een EV, dus als je de prijs omlaag wilt krijgen, dan moet je heel hard trekken aan de rest van de auto. Bij Volvo verplaatsten ze de speakers van de deuren naar één soundbar op het dashboard. Dat scheelt weer een hoop koperen kabels. De bediening van de elektrische ramen zit in het midden om zo één knopje minder te hoeven gebruiken én ook weer minder kabels te hoeven trekken.
Eén klepje voor alle markten

Een andere effectieve manier om kosten te besparen is het reduceren van het aantal individuele onderdelen. Zo is er geen aparte deurklink voor links en rechts, of zelfs voor de achterdeuren. Elke deurklink is gelijk. Zo hoeft Volvo maar één mal te hebben en maar één stapeltje deurklinken. En met het dashboardkastje in het midden hoeven ze geen verschillende klepjes te maken voor links- en rechtsgestuurde auto’s. Beide EX30’s kunnen nu gewoon hetzelfde kastje gebruiken.
Een betaalbare constructie is niet de enige reden. Dashboardkastjes zijn blijkbaar over het algemeen vrij hard, waardoor de meeste auto’s een knie-airbag nodig hebben om de ledematen te beschermen bij een aanrijding. Door het gebrek aan kastje is er meer ruimte onder het dashboard voor je knieën om vrij te bewegen bij een crash, en blijkbaar maakt dat een knie-airbag overbodig. Dat scheelt zowel geld als gewicht.

Ook voor het design
Tot slot meent Volvo dat het ontbreken van het kastje het dashboard slanker maakt, wat de EX30 een ruimtelijk gevoel zou geven. Wij willen daar nog iets aan toevoegen: het is ook nog eens veel handiger als je als bestuurder iets uit het kastje wilt pakken. Het zit nu binnen handbereik onder het navigatiescherm en is door zijn positie wel iets compacter dan bij de gemiddelde auto. Anderzijds zijn er tegenwoordig steeds meer auto’s die helemaal geen handschoenenkastje meer hebben, dus iets is beter dan niets. En de handleiding is tegenwoordig toch digitaal.
5 reacties op “Dit is waarom het dashboardkastje van de Volvo EX30 in het midden zit, behalve dat het handig is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Wat niet handig is aan dit kastje is dat je dit via het scherm moet openen.
Jammer Ruud van zo’n reactie, laat deze voortaan maar!
Goh Mattijn had je een kwartiertje over om de EX30 te beoordelen? Veel verder dan het dashboard kastje kom je niet. Of jouw visie op een auto is zeer beperkt, of je krijgt niet meer letters om te beoordelen. Voorstel, doe een nieuwe poging en beoordeel de gehele auto want het is een bijzondere auto in zijn soort.
Ha Ruud,
Dit is geen review, die komt nog!
Sportief gereageerd Mattijn. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! In ieder geval heb je al een aspect behandeld 😉