
De spirituele opvolger van de Toyota Aygo? Nee, dat is niet de Aygo X, maar deze Volvo EX30. Ja, echt. De eerste generatie van de Aygo was een prachtig zoekplaatje van vernuftige kostenbesparingen om hem zo goedkoop mogelijk te houden. En deze Volvo is precies zo’n Waar is Waldo van budgetfoefjes. Zelfs het dashboardkastje moest eraan geloven. Het verschil met de Aygo is dat de EX30 gelukkig geen omgebouwde strijkplanken als stoelen gebruikt.
De batterij blijft voorlopig het duurste onderdeel van een EV, dus als je de prijs omlaag wilt krijgen, dan moet je heel hard trekken aan de rest van de auto. Bij Volvo verplaatsten ze de speakers van de deuren naar één soundbar op het dashboard. Dat scheelt weer een hoop koperen kabels. De bediening van de elektrische ramen zit in het midden om zo één knopje minder te hoeven gebruiken én ook weer minder kabels te hoeven trekken.
Eén klepje voor alle markten

Een andere effectieve manier om kosten te besparen is het reduceren van het aantal individuele onderdelen. Zo is er geen aparte deurklink voor links en rechts, of zelfs voor de achterdeuren. Elke deurklink is gelijk. Zo hoeft Volvo maar één mal te hebben en maar één stapeltje deurklinken. En met het dashboardkastje in het midden hoeven ze geen verschillende klepjes te maken voor links- en rechtsgestuurde auto’s. Beide EX30’s kunnen nu gewoon hetzelfde kastje gebruiken.
Een betaalbare constructie is niet de enige reden. Dashboardkastjes zijn blijkbaar over het algemeen vrij hard, waardoor de meeste auto’s een knie-airbag nodig hebben om de ledematen te beschermen bij een aanrijding. Door het gebrek aan kastje is er meer ruimte onder het dashboard voor je knieën om vrij te bewegen bij een crash, en blijkbaar maakt dat een knie-airbag overbodig. Dat scheelt zowel geld als gewicht.

Ook voor het design
Tot slot meent Volvo dat het ontbreken van het kastje het dashboard slanker maakt, wat de EX30 een ruimtelijk gevoel zou geven. Wij willen daar nog iets aan toevoegen: het is ook nog eens veel handiger als je als bestuurder iets uit het kastje wilt pakken. Het zit nu binnen handbereik onder het navigatiescherm en is door zijn positie wel iets compacter dan bij de gemiddelde auto. Anderzijds zijn er tegenwoordig steeds meer auto’s die helemaal geen handschoenenkastje meer hebben, dus iets is beter dan niets. En de handleiding is tegenwoordig toch digitaal.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
5 reacties op “Dit is waarom het dashboardkastje van de Volvo EX30 in het midden zit, behalve dat het handig is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Wat niet handig is aan dit kastje is dat je dit via het scherm moet openen.
Jammer Ruud van zo’n reactie, laat deze voortaan maar!
Goh Mattijn had je een kwartiertje over om de EX30 te beoordelen? Veel verder dan het dashboard kastje kom je niet. Of jouw visie op een auto is zeer beperkt, of je krijgt niet meer letters om te beoordelen. Voorstel, doe een nieuwe poging en beoordeel de gehele auto want het is een bijzondere auto in zijn soort.
Ha Ruud,
Dit is geen review, die komt nog!
Sportief gereageerd Mattijn. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! In ieder geval heb je al een aspect behandeld 😉