
De spirituele opvolger van de Toyota Aygo? Nee, dat is niet de Aygo X, maar deze Volvo EX30. Ja, echt. De eerste generatie van de Aygo was een prachtig zoekplaatje van vernuftige kostenbesparingen om hem zo goedkoop mogelijk te houden. En deze Volvo is precies zo’n Waar is Waldo van budgetfoefjes. Zelfs het dashboardkastje moest eraan geloven. Het verschil met de Aygo is dat de EX30 gelukkig geen omgebouwde strijkplanken als stoelen gebruikt.
De batterij blijft voorlopig het duurste onderdeel van een EV, dus als je de prijs omlaag wilt krijgen, dan moet je heel hard trekken aan de rest van de auto. Bij Volvo verplaatsten ze de speakers van de deuren naar één soundbar op het dashboard. Dat scheelt weer een hoop koperen kabels. De bediening van de elektrische ramen zit in het midden om zo één knopje minder te hoeven gebruiken én ook weer minder kabels te hoeven trekken.
Eén klepje voor alle markten

Een andere effectieve manier om kosten te besparen is het reduceren van het aantal individuele onderdelen. Zo is er geen aparte deurklink voor links en rechts, of zelfs voor de achterdeuren. Elke deurklink is gelijk. Zo hoeft Volvo maar één mal te hebben en maar één stapeltje deurklinken. En met het dashboardkastje in het midden hoeven ze geen verschillende klepjes te maken voor links- en rechtsgestuurde auto’s. Beide EX30’s kunnen nu gewoon hetzelfde kastje gebruiken.
Een betaalbare constructie is niet de enige reden. Dashboardkastjes zijn blijkbaar over het algemeen vrij hard, waardoor de meeste auto’s een knie-airbag nodig hebben om de ledematen te beschermen bij een aanrijding. Door het gebrek aan kastje is er meer ruimte onder het dashboard voor je knieën om vrij te bewegen bij een crash, en blijkbaar maakt dat een knie-airbag overbodig. Dat scheelt zowel geld als gewicht.

Ook voor het design
Tot slot meent Volvo dat het ontbreken van het kastje het dashboard slanker maakt, wat de EX30 een ruimtelijk gevoel zou geven. Wij willen daar nog iets aan toevoegen: het is ook nog eens veel handiger als je als bestuurder iets uit het kastje wilt pakken. Het zit nu binnen handbereik onder het navigatiescherm en is door zijn positie wel iets compacter dan bij de gemiddelde auto. Anderzijds zijn er tegenwoordig steeds meer auto’s die helemaal geen handschoenenkastje meer hebben, dus iets is beter dan niets. En de handleiding is tegenwoordig toch digitaal.
5 reacties op “Dit is waarom het dashboardkastje van de Volvo EX30 in het midden zit, behalve dat het handig is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Wat niet handig is aan dit kastje is dat je dit via het scherm moet openen.
Jammer Ruud van zo’n reactie, laat deze voortaan maar!
Goh Mattijn had je een kwartiertje over om de EX30 te beoordelen? Veel verder dan het dashboard kastje kom je niet. Of jouw visie op een auto is zeer beperkt, of je krijgt niet meer letters om te beoordelen. Voorstel, doe een nieuwe poging en beoordeel de gehele auto want het is een bijzondere auto in zijn soort.
Ha Ruud,
Dit is geen review, die komt nog!
Sportief gereageerd Mattijn. Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! In ieder geval heb je al een aspect behandeld 😉