Kijk eens diep in je zelfbewustzijn. Als je ergens heel goed in bent, zou je dat dan opgeven als het allemaal even te moeilijk wordt? Dat is namelijk wat Europese autobouwers met het A-segment hebben gedaan. Ondanks dat we op dit continent staan te springen om compacte autootjes voor in onze drukke steden, heeft de aangescherpte EU-uitstootregelgeving lokale fabrikanten uit de kleinste klasse verdreven.

Het zou te ingewikkeld en te duur worden om de CO2’tjes van modellen als de Up/Mii en C1/108 omlaag te drijven. Die technologie is prijzig; en een A-segmenter, waar toch al nooit veel winst op werd gemaakt, moet goedkoop blijven.

De Toyota Aygo X heeft maar weinig concurrenten

Het gevolg is dat alle bekende succesnummers de afgelopen jaren een voor een stilletjes uit de prijslijsten zijn verdwenen. Alleen de Panda is er nog – die moet het nog een paar jaar roemloos zien uit te zingen. Tegen die tijd hoopt Fiat een elektrische opvolger te kunnen aanbieden die geen fortuin hoeft te kosten.

Maar wie o wie schiet er tot die tijd te hulp om ‘ons’ A-segment te redden? Nou, de Aziaten. Hyundai (i10) en Kia (Picanto) zetten vrolijk door, al is de tijd dat je hun auto’s voor 10 mille op de kop kon tikken wel voorbij. Tel daar maar de helft bij op. En dan is er nog Toyota, dat zich met al die hybrides iets kan permitteren op het vlak van merkgemiddelde uitstoot en weigerde hun Aygo zomaar met zijn broertjes van Peugeot en Citroën ter ziele te laten gaan. Nee, de Aygo moest blijven. En de Aygo hield stand.

Je spreekt het uit als ‘cross’

Dit is de nieuwe Toyota Aygo X, spreek uit ‘cross’ (want je model is pas echt hip als het met een uitspraakgebruiksaanwijzing komt). Toyota bedacht, ontwikkelde en bouwt ’m geheel in Europa, voor Europa, en dat is voor het eerst. Hij staat op een ingekorte versie van het Yaris-platform en gebruikt een sterk verbeterde versie van de bekende 1,0-liter driecilinder uit de vorige Aygo. Geen turbo, geen hybridespul; en toch stoot ie minder uit. Letten we even op, daar in Duitsland en Frankrijk?

Die lage uitstoot is des te knapper omdat de Toyota Aygo X groter is dan zijn voorganger. En dan bedoelen we flink groter: 23,5 centimeter langer, 12,5 centimeter breder en 6,5 centimeter hoger. De wielbasis groeide met 9 centimeter en er zijn wielen te krijgen van maar liefst 18 inch. Je ziet het ook aan ’m af: die ‘X’ is niet uit de lucht gegrepen, hij heeft iets gespierds en robuusts over zich. Het is een razendknap design voor zo’n kleintje.

De Toyota Aygo X is dus ruimer

De grotere afmetingen vertalen zich in meer interieurruimte in alle richtingen, tot en met de plek voor je bagage. De zit van de bestuurder is 5,5 centimeter hoger dan voorheen en hoewel dat weinig lijkt, geeft het een letterlijk opstapje naar het crossovergevoel. Het zicht naar voren is prettig, maar rondom laat het te wensen over door de dikke stijlen en kleine ruiten. Achterin passen nog steeds twee mensen, mits die niet lang of al te claustrofobisch zijn.

Toyota biedt de Aygo aan in vijf uitvoeringen en in allerlei toffe kleuren, maar qua motor heb je geen keus. Wel kun je in plaats van de standaard handgeschakelde vijfbak kiezen voor een CVT-automaat met zeven voorgeprogrammeerde ‘trappen’. Functioneert prima hoor, maar doe maar liever niet. Zo’n transmissie moet koppel hebben en daar kun je bij een motortje als dit lang naar zoeken.

De Toyota Aygo X is niet zo snel

We moeten het even aanstippen, ook al weten we dat een pittig karakter realistisch bezien nu eenmaal onder aan de prioriteitenlijst van de Toyota Aygo X stond: vlot is ie niet, geenszins. Van 0 naar 100 gaat ie in 14,9 seconden en de CVT zaagt en jengelt daar maar liefst 0,1 seconde van af – en het verbruik ligt hoger. Bespaar je dus de centen, ga lekker zelf schakelen en wring ’m desnoods af en toe uit alsof het een huurautootje is. Dat doen wij ook op onze testroute in de heuvels rond Barcelona, en we vermaken ons prima. ‘Driving a slow car fast’, het blijft een onderschat genoegen.

Het rijklare gewicht van de Toyota Aygo X blijft rond de 1.000 kilo hangen. Gecombineerd met z’n draaicirkel van minder dan 10 meter geeft dat ’m de lichtvoetigheid van een botervlindertje, zelfs al is z’n besturing wat wollig. De smalle bandjes houden op dit droge wegdek best lang grip en het onderstel weet al te erg overhellen te voorkomen. Het pookje schakelt vederlicht en de stoelen zijn oké, al moeten we ons wel goed vasthouden als we te hard van stapel lopen. En ja, op de snelweg met 140 maakt ie veel herrie. Je moet in dit hoekje van de markt ook geen wonderen verwachten.

Is de Toyota Aygo X een beetje luxe?

Nou, tot zover de ongevraagde en ongepaste TopGear-aftrapsessie. Nu weer terug naar waar het de kopers van deze auto om gaat: waar voor je geld. Want noem ons Europeanen maar gek: we willen kleine auto’s, maar wél met alle luxe van een grote alstublieft, dank u wel.

Daar voorziet de Toyota Aygo X vakkundig in. In Nederland wordt ie altijd standaard geleverd met airco, en uiteraard kun je ’m volladen met zaken als led-koplampen, klimaatcontrole, een groot roldak, navigatie, JBL-audio met een dikke subwoofer achterin, parkeersensoren (echt joh?), een achteruitrijcamera (écht joh?), draadloze Apple CarPlay en stoelverwarming. En als je dat al indrukwekkend vindt, wat denk je dan hiervan: elke Aygo X krijgt standaard Toyota’s volledige selectie T-Mate-hulpsystemen mee. Ja, élke Aygo X.

De prijs van de nieuwe Aygo

Dus ook voor de instapprijs van net geen 16 mille heb je al adaptieve cruisecontrol, rijstrookbliepjes, voetgangers- en fietsersherkenning en zelfs actieve stuurhulp die je tussen de lijntjes houdt. En al dat spul is ook nog eens makkelijker te bedienen (via een paar knopjes op het stuur) dan bij menig prijzig premiumding. De uitsmijter? Toyota geeft voortaan op al zijn auto’s tien jaar garantie.

Niet dat er nog veel concurrentie over is, maar gezien de traditionele kaders van deze klasse heeft Toyota met de Toyota Aygo X een opmerkelijk machientje neergezet. Deze op één na hoogste Envy-versie heeft zo’n beetje alles aan boord en mag dan ook wat kosten, maar laat wat luxespul schieten en je hebt voor beschaafd geld toch een zeer geschikt crossoverig ukkie. Als dit geen succesnummer wordt…

Schermen voor je ogen

We leven in 2022, dus ongeveer net zo belangrijk als hoe je auto rijdt en hoe hij eruitziet, is hoe chic, groot en veelzijdig het infotainmentscherm is. Wel, bij de basisversie van de Aygo kunnen we daar kort over zijn: niet. Die auto heeft weliswaar een display bij z’n tellers, maar midden in het dashboard zit enkel een opbergvakje.

Vanaf de volgende uitvoering, de Play, krijg je een 7-inch multimediasysteem met DAB+, USB en Apple CarPlay/Android Auto via een draadje. De Envy die wij reden, heeft de infotainmenttopper uit de Yaris: een keurig 9-inch aanraakscherm met Toyota Smart Connect, draadloze CarPlay/Auto, een laadplateau en JBL-audio met vier speakers en een subwoofer. Er hoort een smartphone-app bij, er zijn over-the-air updates en de navigatie hangt aan de cloud voor de laatste verkeersinfo. Heel volwassen allemaal.

Specificaties Toyota Aygo X Envy (2022)


Motor
998 cc
driecilinder
72 pk @ 6.000 tpm
93 Nm @ 4.400 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 14,9 s
top 158 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
114 g/km CO2, B-label
Afmetingen
3.700 x 1.740 x 1.525 mm (l x b x h)
2.430 mm (wielbasis)
1.015 kg
35 l (benzine)
231 / 829 l (bagage)
Prijzen
€ 20.795 (NL)
€ 20.860 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)