Om een goede auto te bouwen gaat het al lang niet meer om de hardware. De software is minimaal net zo belangrijk. Als je alleen al kijkt waar alle auto’s tegenwoordig verplicht van voorzien moeten zijn, begrijp je dat een merk meer IT-ers dan monteurs in dienst heeft. Het gaat helaas niet altijd goed, want maandenlang was er een datalek bij Volkswagen. Dat meldt Der Spiegel.

Het gaat om een datalek waarbij de gegevens van 800.000 elektrische auto’s gevolgd konden worden. Gelukkig was er een klokkenluider die aan de bel trok. Het gaat om auto’s met een systeem van Cariad. Cariad is de software-divisie van Volkswagen. Het datalek heeft niet alleen betrekking op Volkswagens, maar ook op auto’s van Audi, Seat en Skoda.

Hoe erg was het datalek bij Volkswagen?

Door de fout in de software, konden hackers bij de gegevens van de 800.000 auto’s. Niet alleen de locatiegegevens, maar ook alle bijbehorende telefoonnummers, e-mailadressen en fysieke woonadressen van de berijders van de betreffende auto’s. Volgens Der Spiegel was toegang mogelijk via een cloudopslag van Amazon. Bij 460.000 auto’s kon de locatie zeer precies worden bepaald, voornamelijk bij Volkswagens en Seats.

Volkswagen ID Buzz 2024 update interieur scherm

Van de andere 340.000 auto’s was de marge van de locatie aanzienlijk groter: ongeveer 10 kilometer. Dat betroffen de Audi’s en Skoda’s. En nu? Gelukkig heeft Cariad (Volkswagen dus) het probleem keihard aangepakt. Cariad laat aan de klanten weten dat ze geen actie hoeven te ondernemen. Gegevens zoals wachtwoorden en betalingsinformatie zijn niet aangetast, volgens Cariad. Dus als je een elektrische Audi, Seat, Skoda of Volkswagen hebt: je hoeft je geen zorgen (meer) te maken.

Alleen voor elektrische modellen

Sowieso, als je een Audi, Seat, Skoda of Volkswagen met verbrandingsmotor hebt, dan had je hier überhaupt geen last van gehad. Het is voor Cariad wel weer een tegenslag. De softwaredivisie van Volkswagen heeft al meerdere tegenslagen te verwerken gehad. Denk bijvoorbeeld aan de softwareproblemen van de ID.3 bij de introductie in 2019 en de problemen met het infotainmentsysteem van de Golf 8. In beide gevallen heeft Volkswagen dat (met succes) verbeterd.

Het volledige artikel van Der Spiegel kun je hier lezen. Perfect leesvoer als je al iets voorloopt op de oliebollen en champagne en een paar minuutjes rustig wil zitten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear