De 9 tofste homologatie-specials

Dankzij de strikte regels van het racen zijn deze wonderen op vier wielen – soms – ook op de openbare weg te zien als homologatie-specials

homologatie-specials

09. Alfa romeo 33 stradale

De 33 Stradale was eerst een prototype-racewagen en werd andersom doorontwikkeld om mee te kunnen doen aan races voor productiewagens. De 2,0-liter flat-plane V8 had ruim 230 pk en maakte ‘m zowel op het circuit als op de weg een tamelijk potent baasje.

08. BMW M1

Met z’n stalen spaceframe-racechassis en glasvezel carrosserie was de M1 een door Giugiaro ontworpen supercar met 280 pk, gebouwd zodat BMW mee kon racen in de Groep 4. Het was de eerste M-auto die het merk ooit maakte. We hebben veel aan ‘m te danken.

1963_Ferrari_250_GTO

07. Ferrari 250 GTO

Er werden er slechts 39 gemaakt, uitgerust met een race-beproefde, 300 pk sterke V12. Ze werden met de hand gebouwd door Scaglietti om zo licht en aerodynamisch mogelijk te zijn. De V12’s domineerden de GT-serie, al mochten ze technisch gezien niet meedoen.

06. Ford RS200

Gebouwd op een racechassis nam de RS200 het op tegen de allerbeste Groep B-racers – en verloor. Ondanks 450 pk, vierwielaandrijving en een geavanceerde ophanging kon ie de Lancia’s en Audi’s niet bijhouden. Toch is dit een van de meest woeste Fords ooit.

05. Lancia stratos

Een ontwerp van Bertone. Een motor van Ferrari. Drie keer winnaar van het World Rally Championship – op rij. Geen wonder, dus, dat de Stratos een homologatieheld is. De Dino V6 van Ferrari had in de straatversie maar zo’n 200 pk, maar met maar 980 kilo was de Stratos goed rap.

homologatie-specials

04. Nissan Skyline R33 LM

Misschien wel de meest speciale homologatieversie ooit. Door bijzonder lakse Le Mans-regels hoefde Nissan maar één R33 LM voor op de weg te bouwen, voorzien van achterwielaandrijving, 400 pk, een twin-turbo zes-in-lijn en een gestript gewicht van 1.150 kilo.

03. Plymouth superbird

Nascar begon in de jaren zestig met serieuze aerodynamica. Het probleem was dat iedereen reed met lompe Amerikanen. De auto’s kregen dus druppelvormige achterkanten, gekke neuzen en enorme achtervleugels. De Plymouth Superbird had een 7,0-liter motor met 430 pk.

02. Porsche GT1

Hij werd voor de racerij gebouwd, en de GT1 Strassenversion was exact wat z’n naam zegt: een wegversie van de ruim 600 pk sterke racewagen. Onder de aanpassingen waren een vriendelijker ophanging, een heus interieur – en verder eigenlijk helemaal niets.

01. Peugeot 205 T16

Een van een turbo, vierwielaandrijving en middenmotor voorzien vernietigingswapen, gebouwd volgens racespecificaties en ontworpen om rallykampioenschappen te winnen. De racers domineerden de Groep B in 1985 en 1986 met dik 420 pk; de wegversie had 200 pk.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken