Wie weleens zijn tijd verdoet op Instagram of TikTok terwijl ie eigenlijk moet slapen, heeft vast eens een filmpje voorbij zien komen over perpetual motion. Dit is vaak een vreemd apparaat dat zogenaamd oneindig blijft bewegen als je het één zwieper geeft. Onmogelijk natuurlijk, want er gaat altijd energie verloren aan bijvoorbeeld wrijving. Een trein die dus oneindig zou kunnen rijden zonder op te laden, dat zou dus ook niet moeten kunnen. En toch bestaat ie.

De trein laadt niet op met zonnepanelen en er zit ook niet stiekem een tankje diesel in. Bovenleidingen ontbreken oko. De Fortescue Infinity Train kan oneindig blijven rijden door de unieke ligging van het begin- en eindpunt. De trein wordt gebruikt om ijzererts te vervoeren. Het grote voordeel is dat de mijn hoger gelegen is dan het eindstation. De lege trein rijdt op de accu omhoog. Omlaag remt ie af op de elektromotor, die op dat moment werkt als een soort dynamo.

Zwaartekracht laadt de trein op

Normaal kun je nooit zoveel energie terugwinnen door te remmen op de elektromotor als je hebt verbruikt, maar omdat de trein zwaarder is op de terugweg, kan de elektromotor hard remmen. Zo hard zelfs, dat de accu weer opgeladen is als de trein de eindbestemming bereikt. Daar wordt de trein weer uitgeladen en kan hij weer met minder gewicht omhoog. Eigenlijk gebeurt het opladen van de trein bij de mijn, dus niet met stroom, maar met extra gewicht.

Het prototype van de Infinity Train

We schreven in 2022 voor het eerst over deze trein. Toen was Williams Advanced Engineering druk bezig met de ontwikkeling. Deze maand is het eerste prototype aangekomen en binnenkort beginnen de testwerkzaamheden. Uiteindelijk moet de elektrische trein van Perth naar Pilbara rijden – een trip van zo’n 1.100 kilometer. Kan een trein echt oneindig heen en weer blijven rijden zonder op te laden? We gaan het meemaken.

12 reacties op “Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)”

    • Ja handig. Dus als je de in de Alpen de berg op moet met je elektro auto , schep je op de top de kofferbak vol met 300kg sneeuw, rijdt daarna regenetatief naar beneden en beneden flikker je de sneeuw in de rivier.
      Leuk experiment!

  1. Alleen energie toevoegen door te beladen en daarna weer te lossen.
    Wel een mooi bedacht om de zwaartekracht op die manier als voordeel te gebruiken bij het hergebruik van die energie.

  2. De treon rijdt van de mijn naar Karatha, zo’n 1100km ten noirden van Perth. De rit is zo’n 360 km en dus niet 1100km.

    • Als de trein geladen is op hoogte zit er zwaarte energie in. Deze zwaarte energie wordt tijdens de afdaling omgezet in elektrische energie. Er zijn in diverse grote mijnen in de dagbouw die dit met grote trucks doen. Leeg omhoog op de electrische energie die was gemaakt uit de zwaarte energie toen de truck beladen naar beneden ging

  3. Dus die accu gaat ook oneindig mee? Hij wordt dus wel degelijk opgeladen door de kinetische energie en de motoren laden de accu op. Maar ook deze zullen slechter gaan presteren. Dus uiteindelijk.

Laat een antwoord achter aan JoopKteL1950 Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear