Herinner je je de geweldige Audi A6 e-tron concept van april vorig jaar nog? De versie die je wilt, is eindelijk hier: de Audi A6 Avant e-tron. Niet alleen ziet hij er fantastisch uit, hij is het bewijs dat Audi in de elektrische toekomst stationwagens gaat bouwen. De Porsche Taycan Sport Turismo en MG 5 EV krijgen eindelijk wat concurrentie.
Net als bij de A6 e-tron die vorig jaar verscheen, zegt Audi dat deze A6 Avant e-tron voor tussen de 90 en 95 procent is voltooid. Hij krijgt een soortgelijke gesloten grille en een achterlichtbalk als z’n broertje, plus grote wielen, korte overhangen en behoorlijk vierkante wielkasten.
De sedan en de stationwagen naast elkaar | Foto: © Audi
Audi heeft geen statistieken voor kofferruimte verstrekt, maar we zijn er zeker van dat de Avant niet zal teleurstellen in de Opslagkampioenschappen. Al met al is hij even groot als de sedan – 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog – maar zoals verwacht is hij toch iets minder aerodynamisch. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 tegen 0,22 voor de A6 e-tron.
Batterij en actieradius Audi A6 Avant e-tron
De elektrische A6 zal gebaseerd zijn op het aankomende PPE-platform van Audi en Porsche, wat een 800 volt-architectuur en hoge laadsnelheden tot 270 kW betekent. De in de vloer gemonteerde batterij zal ongeveer 100 kWh meten en zou in bepaalde specificaties tot 700 kilometer actieradius bieden.
De productieversie van de Audi A6 Avant e-tron komen als achterwielaandrijver of als vierwielaandrijver. De laatste krijgt op elke as een motor. De 0-100-tijd van de snelste versies ligt rond de 4 seconden en 10 minuten laden zou goed moeten zijn voor ruim 300 kilometer.
Er zullen ook camera’s als buitenspiegels zijn, een enorme diffuser aan de achterkant en chique led-koplampen die videogames op muren kunnen projecteren zodat je tijdens het opladen kunt spelen.
Verdwijnt de benzine-A6?
De Audi A6 Avant e-tron zal echter niet het einde zijn van de A6 met verbrandingsmotor – Audi bevestigt dat auto’s met benzinemotor nog een tijdje beschikbaar zullen zijn in sommige markten naast de e-trons.
Audi overweegt een elektrische RS 6
De techniek is er
Reacties