
Herinner je je de geweldige Audi A6 e-tron concept van april vorig jaar nog? De versie die je wilt, is eindelijk hier: de Audi A6 Avant e-tron. Niet alleen ziet hij er fantastisch uit, hij is het bewijs dat Audi in de elektrische toekomst stationwagens gaat bouwen. De Porsche Taycan Sport Turismo en MG 5 EV krijgen eindelijk wat concurrentie.
Net als bij de A6 e-tron die vorig jaar verscheen, zegt Audi dat deze A6 Avant e-tron voor tussen de 90 en 95 procent is voltooid. Hij krijgt een soortgelijke gesloten grille en een achterlichtbalk als z’n broertje, plus grote wielen, korte overhangen en behoorlijk vierkante wielkasten.

De sedan en de stationwagen naast elkaar | Foto: © Audi
Audi heeft geen statistieken voor kofferruimte verstrekt, maar we zijn er zeker van dat de Avant niet zal teleurstellen in de Opslagkampioenschappen. Al met al is hij even groot als de sedan – 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog – maar zoals verwacht is hij toch iets minder aerodynamisch. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 tegen 0,22 voor de A6 e-tron.
Batterij en actieradius Audi A6 Avant e-tron
De elektrische A6 zal gebaseerd zijn op het aankomende PPE-platform van Audi en Porsche, wat een 800 volt-architectuur en hoge laadsnelheden tot 270 kW betekent. De in de vloer gemonteerde batterij zal ongeveer 100 kWh meten en zou in bepaalde specificaties tot 700 kilometer actieradius bieden.
De productieversie van de Audi A6 Avant e-tron komen als achterwielaandrijver of als vierwielaandrijver. De laatste krijgt op elke as een motor. De 0-100-tijd van de snelste versies ligt rond de 4 seconden en 10 minuten laden zou goed moeten zijn voor ruim 300 kilometer.
Er zullen ook camera’s als buitenspiegels zijn, een enorme diffuser aan de achterkant en chique led-koplampen die videogames op muren kunnen projecteren zodat je tijdens het opladen kunt spelen.
Verdwijnt de benzine-A6?
De Audi A6 Avant e-tron zal echter niet het einde zijn van de A6 met verbrandingsmotor – Audi bevestigt dat auto’s met benzinemotor nog een tijdje beschikbaar zullen zijn in sommige markten naast de e-trons.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
