
Herinner je je de geweldige Audi A6 e-tron concept van april vorig jaar nog? De versie die je wilt, is eindelijk hier: de Audi A6 Avant e-tron. Niet alleen ziet hij er fantastisch uit, hij is het bewijs dat Audi in de elektrische toekomst stationwagens gaat bouwen. De Porsche Taycan Sport Turismo en MG 5 EV krijgen eindelijk wat concurrentie.
Net als bij de A6 e-tron die vorig jaar verscheen, zegt Audi dat deze A6 Avant e-tron voor tussen de 90 en 95 procent is voltooid. Hij krijgt een soortgelijke gesloten grille en een achterlichtbalk als z’n broertje, plus grote wielen, korte overhangen en behoorlijk vierkante wielkasten.

De sedan en de stationwagen naast elkaar | Foto: © Audi
Audi heeft geen statistieken voor kofferruimte verstrekt, maar we zijn er zeker van dat de Avant niet zal teleurstellen in de Opslagkampioenschappen. Al met al is hij even groot als de sedan – 4,96 meter lang, 1,96 meter breed en 1,44 meter hoog – maar zoals verwacht is hij toch iets minder aerodynamisch. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 tegen 0,22 voor de A6 e-tron.
Batterij en actieradius Audi A6 Avant e-tron
De elektrische A6 zal gebaseerd zijn op het aankomende PPE-platform van Audi en Porsche, wat een 800 volt-architectuur en hoge laadsnelheden tot 270 kW betekent. De in de vloer gemonteerde batterij zal ongeveer 100 kWh meten en zou in bepaalde specificaties tot 700 kilometer actieradius bieden.
De productieversie van de Audi A6 Avant e-tron komen als achterwielaandrijver of als vierwielaandrijver. De laatste krijgt op elke as een motor. De 0-100-tijd van de snelste versies ligt rond de 4 seconden en 10 minuten laden zou goed moeten zijn voor ruim 300 kilometer.
Er zullen ook camera’s als buitenspiegels zijn, een enorme diffuser aan de achterkant en chique led-koplampen die videogames op muren kunnen projecteren zodat je tijdens het opladen kunt spelen.
Verdwijnt de benzine-A6?
De Audi A6 Avant e-tron zal echter niet het einde zijn van de A6 met verbrandingsmotor – Audi bevestigt dat auto’s met benzinemotor nog een tijdje beschikbaar zullen zijn in sommige markten naast de e-trons.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
