
We omschreven de Audi RS 5 eerder als een enorme misser. Geen drama, gewoon meer snelheid. Nou, oké, maar daar heeft Audi al een auto voor: de S5. Als dat RS-logo ergens voor staat, is het toch voor wat extra pit en spanning.
Dus waarom zou je dan bijna 34.000 euro meer uitgeven aan een Audi RS 5? Dat is wat gortig voor 100 pk extra. En hij is slechts 0,8 seconden sneller naar de 100 km/u. Voor de neppe luchthappers bij de lampen, dan?
Laat me raden: Audi S5 van Abt?
Gelukkig is daar – zoals altijd – de redder in nood met de naam die een afkorting lijkt, maar dat niet is. Abt verhoogt het vermogen van 354 pk naar 425 pk – 25 pk minder dan de RS 5. Het koppel gaat naar 500 Nm, wat nog wel 100 Nm minder is dan de RS. Sprintcijfers geeft Abt tegenwoordig niet meer, maar veel verschil kan er niet meer zijn tussen de Audi S5 van Abt en de RS 5.
Maar voor een aanschafprijs van 83.975 euro en een Abt-beurtje van ongeveer 6.000 euro, zit je nog ruim onder de RS-prijs van 117.000 pegels. Heb je zelfs nog ruimte over in het budget voor de andere spullen van Abt, zoals een splitter, een diffuser en een set dikke velgen. Oh, en voor je S5 Cabrio doet Abt hetzelfde.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Nieuwe Audi A5: de A4 heet na 30 jaar geen A4 meer

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
