
We omschreven de Audi RS 5 eerder als een enorme misser. Geen drama, gewoon meer snelheid. Nou, oké, maar daar heeft Audi al een auto voor: de S5. Als dat RS-logo ergens voor staat, is het toch voor wat extra pit en spanning.
Dus waarom zou je dan bijna 34.000 euro meer uitgeven aan een Audi RS 5? Dat is wat gortig voor 100 pk extra. En hij is slechts 0,8 seconden sneller naar de 100 km/u. Voor de neppe luchthappers bij de lampen, dan?
Laat me raden: Audi S5 van Abt?
Gelukkig is daar – zoals altijd – de redder in nood met de naam die een afkorting lijkt, maar dat niet is. Abt verhoogt het vermogen van 354 pk naar 425 pk – 25 pk minder dan de RS 5. Het koppel gaat naar 500 Nm, wat nog wel 100 Nm minder is dan de RS. Sprintcijfers geeft Abt tegenwoordig niet meer, maar veel verschil kan er niet meer zijn tussen de Audi S5 van Abt en de RS 5.
Maar voor een aanschafprijs van 83.975 euro en een Abt-beurtje van ongeveer 6.000 euro, zit je nog ruim onder de RS-prijs van 117.000 pegels. Heb je zelfs nog ruimte over in het budget voor de andere spullen van Abt, zoals een splitter, een diffuser en een set dikke velgen. Oh, en voor je S5 Cabrio doet Abt hetzelfde.
Meer van TopGear


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
