Het deel van Oostenrijk waar ik vandaan kom, was na de Tweede Wereldoorlog bezet door de Britten. Ze reden langs onze boerderij in tanks en grote legertrucks, en met dat beeld groeide ik op. De soldaten nodigden ons uit in de trucks en gaven ons snoep – ze waren heel aardig. Misschien is dat me altijd bijgebleven, want toen ik achttien werd, wilde ik tankbestuurder worden. Helaas was ik te lang. Mijn eerste auto was een oude Opel Kadett, die kocht ik toen ik in München woonde. Er zaten grote roestgaten in, maar hij kostte me ook maar iets van 1.300 Duitse mark. Dat was echt een stuk troep! Al heel snel brak de leuning van de stoel en moest ik me vasthouden aan het stuur om niet achterover te vallen. Alles aan die auto ging kapot. Ik weet ook niet wat ermee is gebeurd toen ik uit Duitsland vertrok. Ik ging naar Engeland om mee te doen aan de Mr. Universe-wedstrijd, en vanuit daar ben ik direct naar Amerika gegaan. Ik heb alles wat ik had in Duitsland achtergelaten. Twee jaar later kocht ik een VW Kever, toen een BMW 1600 en toen een Mercedes 450 SE. Nadat ik wat geld begon te verdienen, werden de auto’s een beetje groter, dus kocht ik een 6,3-liter Mercedes, en daarna een 6,9-liter Mercedes. Vervolgens reed ik een poosje in open Cadillacs. Uiteindelijk was ik financieel in staat al het -speelgoed te kopen dat ik wilde hebben, hoe gekker hoe beter. Zo bracht ik een tank van Oostenrijk naar de VS – hoewel het een Amerikaanse tank was. Gek ja, maar ik had er veel plezier in. Ik raakte ook steeds meer geobsedeerd door oude militaire trucks, en zo kwam ik bij de Hummer terecht, en de Pinzgauer en de Unimog. Ik heb ze allemaal gehad, maar momenteel heb ik een elektrische Hummer, twee Hummers op biobrandstof en een Hummer op waterstof. We weten nog steeds niet wat de toekomst wordt, elektrisch of waterstof. Waterstof heeft geen CO2-uitstoot, elektrisch is momenteel de helft.

Arnold Schwarzenegger is teleurgesteld in autobouwers

Ik ben wel echt teleurgesteld in alle autobouwers omdat ze allemaal gewoon maar wat doen. Mercedes is een perfect voorbeeld – ik herinner me nog dat ik de Vision Van zag en zei: ‘Dit ziet er ongelooflijk goed uit, godsamme, wanneer komt dit ding op de markt?’ Toen zeiden ze dat het een conceptcar was. Die conceptcars, daarvan weten we nooit of ze echt zullen worden gemaakt en als dat wel gebeurt, hoe zien ze er dan uit? Niet hetzelfde, vaak. Het is alleen maar bedoeld voor de publiciteit. Ik heb ook een G-Wagen laten ombouwen en die rijdt nu op elektriciteit, en dan heb ik nog een standaard Hummer, een Ford-stationwagen, een Excalibur in jaren-twintig stijl, en een GMC Yukon.

Een Bugatti gebruik je niet

Over het algemeen is het zo dat hoe duurder en specialer een auto is, hoe stommer het is om die auto te hebben. Ik had drie jaar lang een Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Ik heb er geen spijt van, maar ik heb er nog geen 2.000 kilometer in gereden. Ik heb ’m in al die tijd bijna niet gebruikt – er waren letterlijk maar drie plekken waar ik ’m zelf kon parkeren en niet iemand anders dat hoefde te laten doen. Die auto was onmogelijk te parkeren. Er was een restaurant waar ik een plaats kon reserveren en ’m zelf neer kon zetten. Dan was er een hotel, het Waldorf Astoria in Beverly Hills, waar ze me altijd voor de deur lieten parkeren zonder dat ik van tevoren moest bellen, en er was nog een hotel, het Fairmont in Santa Monica, waar dat ook mocht. Dat waren de enige drie plekken! Je weet al als je die auto koopt dat het een fout is, maar je moet het gewoon doen – het is een van die dingen in het leven! Hoe normaler een auto is, hoe meer lol je ermee kunt hebben en hoe relaxter je bent. Ik spring meestal gewoon in mijn Yukon. Ik gooi mijn tassen achterin, mijn fiets kan erbij, of ik kan zes mensen meenemen. Ik kan ’m bij alle weersomstandigheden gebruiken, hij kostte iets meer dan 50.000 euro. Ik hoef me geen zorgen te maken als ik met een deur ergens tegenaan tik, het is echt een auto die me nooit hoofdpijn bezorgt.

De auto’s van Arnold Schwarzenegger

Hummer H1

Zoals je weet lobbyde Arnie voor een burgerversie van de Humvee van het Amerikaanse leger. En hij kocht er veel. Die je hierboven ziet is omgebouwd tot een elektrisch voertuig.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

Arnie houdt van cabrio’s. Deze Grand Sport is er een van. Verder heeft hij onder meer een SLS Roadster, een 911 Turbo Cabriolet en een Continental Supersports gehad.

Excalibur

Gebouwd tussen 1964 en 1990; de mild gestoorde, van een V8 voorziene Excalibur had maffe styling die deed denken aan een Mercedes uit de jaren twintig.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)