Ik weet niet wat de jongens en meisjes bij Tesla hadden gerookt toen ze de Model X bedachten, maar ik vermoed dat het een sterk spulletje is geweest, want echt niets aan deze auto slaat ergens op. Kom op zeg, het is een enorme, twee ton zware, zevenzits gezinsbus – die doodleuk sneller is dan sommige supercars? Op elektriciteit? En nog zelfrijdend ook? Stel je voor dat een jonge designer een paar jaar geleden zoiets voorstelde aan zijn bazen bij Mercedes. Hij was ongetwijfeld meteen ontslagen (en zou nu bij Tesla werken). Daarom is de Model X de beste auto van 2016 die zomer uit de lucht kwam vallen.
Kijk naar ‘m. Hij is zo groot als een schuur, en toch katapulteert de P100D zich van 0 naar 100 km/u in vier seconden. En daarbij zal ie niet z’n banden oproken, oh nee. Hij ramt namelijk zonder mededogen z’n koppel naar alle vier de wielen, waardoor echt alleen de meest exotische van de exotica ‘m bij zullen weten te houden. De snelheid is op zichzelf niet zo gek, natuurlijk, want snelle auto’s zijn er meer dan genoeg. Wat zo krankzinnig is, is dat de Model X die snelheid bereikt met niet alleen jouzelf, maar ook je vrouw, buitenvrouw, kinderen, nichtjes, bagage en honden aan boord.
Kent ie verder ook nog trucjes?
Nou, ja, ach, hij kan zichzelf besturen, zo min of meer. Waar andere fabrikanten het water testen door rijstrookassistenten aan te bieden, of door ‘eh’ en ‘ah’ te mompelen over regelgeving dit en wetgeving dat, daar zegt Tesla ‘het zal wel’ en bouwt een auto waarmee je met je ogen dicht de A12 op durft. Vertelde ik al dat dit een auto is die mensen daadwerkelijk kunnen kopen? Dat is zo. Vandaag al. En het jaar waarin ie wordt geleverd is 2017, niet 2047.
Ze hadden het hierbij kunnen laten, op zich, maar ze zaten nu toch te roken, dus waarom zouden ze. Ze gaven de Model X daarom de mogelijkheid om zichzelf te kunnen uitparkeren en voor te komen rijden. De vleugeldeuren openen als de Karate Kid die in vorm is, en de deur voor de berijder opent zichzelf als de man of vrouw met de sleutel op de auto afloopt, en sluit zichzelf als deze persoon is gaan zitten. Waarom? Geen idee. Het antwoord ligt besloten in rooknevelen.
Dan is er de cabinetechnologie
Je weet dat rivaliserende autodesigners de hele dag zitten te denken hoe groot ze het infotainmentscherm zullen maken voor hun volgende gefacelifte stationwagen. Zes inch? Negen-komma-drie inch dan, misschien? Ondertussen staken ze er bij Tesla nog een op en toen riep iemand: ‘We doen zeventien. Zeventien inch is beter. En dan verticaal.’ Deze figuur is er volgende maand de directeur.
Tja, de Model X slaat als een tang op een varken. Hij zou niet moeten bestaan. Iemand had dit idee uit de lucht moeten schieten voordat het ooit in de buurt van de productielijn had kunnen komen. Dat is niet gebeurd. Hij is er en hij gaat met z’n kop in de wind, tegen alle stromen in, het establishment te lijf. Echt, er bestaat niets zoals dit. Doe er je voordeel mee.
Reacties