
We weten niet waarom autodesigners vinden dat ‘styling’ een vies woord is. We hebben het weleens gevraagd bij een persbijeenkomst, waarop we vriendelijk maar beslist op het gat van de deur werden gewezen. Onze inschatting is dat ze denken dat het een gebrek aan respect voor mechanische en praktische zaken suggereert, dat het tekortdoet aan het ingewikkelde proces dat het maken van een auto is door te impliceren dat ze zich bezighouden met oppervlakkigheden – hoe een auto eruitziet, namelijk, en niet hoe hij functioneert als ie vol mensen en dingen zit, en of ie wel voldoet aan alle strikte regels en wetten die voor ‘m gelden.
Is de C-Klasse Coupé daar een uitzondering op?
Dat is meteen ook waarom we vermoeden dat Gorden Wagener, Daimlers designbaas, niet al te blij zal zijn als hij hoort dat we de C-klasse Coupé hebben uitgeroepen tot de winnaar in de categorie ‘meer stijl dan ruimte’. Hij zal vermoedelijk vinden dat dat betekent dat de C-klasse slecht is in alles, behalve in mooi zijn. Dat is echter niet het geval – de C-klasse is een prima auto – maar op deze plek willen we het even hebben over z’n uiterlijk. Stijl is hier de kern van de zaak – als je een praktische C-klasse zou willen, nam je de stationwagen wel, of de sedan, of zelfs de SUV. Je koopt de Coupé omdat ie stijlvol is, niet omdat ie veel laadruimte heeft of omdat er veel kinderen in kunnen. Mooie, eenvoudige lijnen, elegant taps toelopend, bescheiden en totaal niet pretentieus: de Coupé is op elke manier en vanuit elke hoek stijlvol.
Dit is de opgepompte AMG C 63-versie, hier op de foto, maar zoveel geld hoef je echt niet aan ‘m uit te geven. De 220 d kost de helft en is niet zo snel, maar wel precies even mooi. Het is een min of meer bereikbare S-klasse Coupé, maar dan zonder de oligarch-achtige weelde. En met een heel andere prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
