
Het is de minst begrepen auto van dit moment: de Mercedes-AMG C 63. Er zijn namelijk mensen die problemen hebben met het aantal cilinders (vier) en met het gewicht: 2.150 kilo. Liever heb je meer cilinders en minder kilo’s. Brabus kan daar niet direct heel erg veel aan doen, maar kan de geplaagde sportsedan van Mercedes wel dikker aankleden. Dat is dan ook precies wat ze gedaan hebben met de Brabus C 63 730. En ja, die naam slaat op het aantal pk’s.
Het grappige is: in absolute termen is het een kanon eerste klas. We hebben het namelijk over een Brabus C-klasse met 730 pk. De laatste keer dat dat gebeurde, was in 2008. Toen had Brabus een 6,3-liter V12 gelepeld in een C-klasse. Ondanks de charme van die auto (een grote twaalfcilinder in een compacte sedan) was dat geen onverdeeld genoegen. De V12 was loodzwaar, de motor leverde te veel koppel voor de achterwielen en de enige transmissie die het koppel aan kon was een ouderwetse vijfbak.
Prestaties van de Brabus C 63 730
Deze Brabus C 63 730 is veel moderner. Hij is voorzien van een 2,0-liter viercilinder met turbo én elektromotoren. Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk. Het gecombineerde koppel bedraagt 645 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is in 3,2 seconden voor elkaar. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u. We moeten er wel bij aantekenen dat de standaard C 63 al 680 pk en 545 Nm tot zijn beschikking heeft. Dus het was zeker geen stakker.

Niet alleen in technische zin is de auto aangepast, ook de rest van de auto kreeg een Brabus-behandeling. Daarbij hebben de dames en heren uit Bottrop zich behoorlijk ingehouden. Het gaat te ver om te zeggen dat het een sleeper is, maar naar Brabus-begrippen oogt de Brabus C 63 730 relatief ingetogen. Er zijn Brabus-sportuitlaten (4 eindpijpen van 90 millimeter dik). Er zijn speciale veren die je in hoogte kunt verstellen en samenwerken met de adaptieve dempers.
Balanceren op het randje van de goede smaak
De meest in het oog springende modificatie betreft de velgenset. Het zijn Brabus Monoblock Z-wielen in de maat 21 inch. Zowel voor als achter zijn de 9,5 inch breed. Als laatste zijn er nog een paar interieurpgrades, waarvan de verlichte instaplijsten balanceren op het randje van goede smaak. Met 730 pk mag de auto best een klein beetje overdadig zijn.
Lees ook: Niemand wil de viercilinder C 63 AMG hebben, dus biedt Mercedes een megakorting
De prijs kan wel een struikelblok zijn. Een standaard C 63 is niet voordelig en deze door Brabus onder handen genomen exemplaar wordt er niet goedkoper op. De auto die je hier op deze afbeeldingen ziet, staat toevallig te koop en kost 197.118,86 euro en dan moet er nog BPM overheen. Dat is heel erg veel geld voor een viercilinder, ook al heeft deze 730 pk.

2 reacties op “Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder”
Geef een reactie Reactie annuleren


Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Zoveel kost 1.000 pk en fabrieksgarantie voor een praktische Mercedes

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8

De nieuwe elektrische Formule E-auto is sneller dan een F1-auto

“Het gecombineerde vermogen van die motoren is 730 pk.”
Van zo’n uitspraak krijg ik altijd een beetje jeuk. Zoiets als een Golf 2 GTI 16V, met een stereo installatie (we spreken over de jaren ’90) met wel 1800 watt. Je kent het wel, subwoofer 1200w + 2x 300w totaal piekvermogen van de speakers bij elkaar opgeteld in combinatie met een Halfords versterker😂🤣👍.
Maar goed, veel geluk gewenst aan de nieuwe eigenaar🍀
Nu nog de naam veranderen van C63 naar C20😁