Turbo’s zijn wonderbaarlijke dingen. Lucht gaat naar binnen en vermogen komt naar buiten. Wat daartussenin gebeurt, weet niemand. Er zijn theorieën over hoe een turbo werkt, maar bewezen is het nooit.

Een bijkomend nadeel is dat de turbo een deel van de emotie en beleving opzuigt. Om te beginnen met het geluid: een turbo werkt als een demper, waardoor atmosferische blokken altijd beter zullen klinken. Bovendien lust een turbo geen toeren. Een turbomotor met een toerenbegrenzer boven de 9.000 toeren is zeer zeldzaam.

Daarom zal qua beleving en emotie een turbomotor nooit een atmosferische V8 kunnen verslaan. En aangezien de meeste autofabrikanten kiezen voor de geblazen variant, moet je zelf op zoek gaan naar een potente V8. Laten wij nu een uitstekend consumentenadvies-dagje hebben.

Geschiedenis met Brabham

Judd is een motorenbedrijf dat in 1971 is opgericht door John Judd en de legendarische Jack Brabham. Het bedrijf maakte onder meer de F1-motoren voor de Brabham BT58, Lotus 102B en de Dallara F191. Tegenwoordig hebben ze een uitstekend gamma aan V8-, V10- en vier-in-lijn-motoren. De V10-motoren gaan zelfs tot 11.000 tpm. Diverse LMP2-teams rijden ermee. En jij kunt er zelf ook eentje bestellen. Voor de prijs moet je even bellen.

Judd V8

Die F1-geschiedenis hoor je in de huidige motoren. Wie zo nu en dan op YouTube naar Hillclimb-filmpjes kijkt, herkent het hoogtoerige gejank uit duizenden. Alsof een F1-auto de berg op komt gillen met 10.000 toeren per minuut. De Judd DB kun je krijgen als 3.0, 3.4 of 4.0. De maximale output is 680 pk aan de krukas. Je moet ‘m alleen wel even elke 3.000 kilometer reviseren.

Volgens Judd is de motor uitstekend geschikt voor heuvelklim-auto’s en eenzitters. Maar niets let je om het ding in je eigen projectauto te lepelen. Hieronder zie je beelden van (de inmiddels overleden tijdens een race) Georg Plasa met zijn Judd V8. Volgens velen was hij de Senna van het heuvelklimmen.

Bestklinkende V8

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)