Enkele dagen geleden konden we je informeren over het feit dat bijna niemand in Nederland de betrouwbaarste auto koopt. Het ging om het merk Subaru, je weet wel: die eigenwijze fabrikant die auto’s blijft maken die vaak zijn voorzien van stijlloze deuren, boxermotoren en vierwielaandrijving. Ondanks de bewezen betrouwbaarheid, koopt niemand ze hier. De reden is simpel: vanwege de hoge CO2-uitstoot is de BPM-boete heel erg hoog en dus ook de aanschafprijs.
We kunnen het de potentiële klanten niet eens kwalijk nemen. Zeker niet omdat een groot USP van de Subaru-modellen – de betrouwbaarheid – iets is waar je pas profijt van hebt over langere tijd. Mensen die een nieuwe auto kopen, kijken wel naar design, prestaties, gadgets, prijs, maar minder vaak naar de betrouwbaarheid.
Subaru Forester Hybrid
Maar er is goed nieuws, want het ziet er naar uit dat Subaru zuinigere modellen gaat maken. Dat meldt Motor1. Volgens de publicatie gaat het om een hybride versie van de Subaru Forester. De Subaru Forester is net aangekondigd met een ‘e-Boxer’-aandrijflijn. Dat is in principe een ouderwets zuipende boxer met kleine elektrische ondersteuning. Dat is het equivalent van een shotglaasje water naast een longdrink wodka.
Gelukkig werkt Subaru innig met Toyota en dat gaat resulteren in een echte hybride-versie. De elektromotor, accupakket en integratie ervan komen allemaal bij Toyota vandaan, maar de verbrandingsmotor blijft uniek voor Subaru. Subaru is, samen met Porsche, een van de weinige merken die boxermotoren toepassen.
Meer EV-power, minder CO2-uitstoot
Het grote voordeel van Toyota’s hybride-systeem is de grotere accu met meer capaciteit, terwijl de elektromotor veel meer vermogen levert. Hierdoor is het mogelijk stukken geheel elektrisch te rijden, wat enorm scheelt in de WLTP-cyclus. De CO2-uitstoot wordt vastgesteld op basis van de WLTP, dus hoe beter de Forester Hybrid hier scoort, hoe goedkoper de auto in Nederland zal zijn.
Lees ook: Subaru gaat nieuwe boxermotoren bouwen, ook al is dat ‘niet altijd de beste optie’
Om even aan te geven hoe dramatisch Subaru scoort op het moment: de Forester van het huidige model staat voor 65.930 euro in de showrooms. Daarvan is 26.831 euro de BPM-boete vanwege de uitstoot van 182 gram CO₂ per kilometer. Een gelijkwaardige Toyota RAV4 met volwaardige hybride aandrijflijn stoot ongeveer 125-130 gram CO₂ per kilometer uit, waardoor de BPM-boete slechts 6.000 tot 7.000 euro bedraagt. Op deze wijze kan de Forester dus aanzienlijk goedkoper worden.
Chris heeft op 31 december 2024 geschreven:
Ach, er rijden meestal alleen boswachters in en die krijgen de auto van de staat.
Plexus 01 heeft op 31 december 2024 geschreven:
Prima auto, niks mis mee, maar met alle respect, Lexus is al jaren de meest betrouwbare auto!
Onnan heeft op 31 december 2024 geschreven:
In wetenschap dat de wetenschap het weet en de oplossing weet van de opwarming ( het milieu probleem) dat is allemaal koffiedik kijken en ongewis !
RobF heeft op 31 december 2024 geschreven:
Vreselijke auto.
Ik heb er een nieuw gekocht, ontzettend veel problemen gehad met de schokkende koppeling. Na twee jaar gerammel weer verkocht.
Leo heeft op 31 december 2024 geschreven:
Wat is dat voor een beschrijving door TopGear:
“Ouderwets zuipende boxermotor”.
Dat vindt ik fel overdreven, mijn Outback 2.5 van 2018 heeft nooit meer dan 8,5 liter per 100 km verbruikt!
Het algemeen gemiddelde was 8,2 liter over het hele jaar, en ik had in de zomer momenten van 7,8 liter.
En dat voor een 2.5 motor, een grote wagen en permanente vierwielaandrijving; doen anderen het zoveel beter?
Ouderwets? niets van dat, betrouwbare techniek die voldoende bewezen is waarmee men op lange termijn geld bespaart, heb 4 Subaru’s gehad waarmee ik alle kosten samen-geteld goedkoper af was dan mijn andere wagens , lange termijn visie!
Hebben de mensen niet meer!
En zegt men van Porsche “ouderwetse boxermotor”? Neen hoor.
Nu rijd ik met totaal iets anders omdat ik als gepassioneerd liefhebber in de laatste fase van mijn leven dat wilde, een Toyota Supra 3.0, een BMW Z4 met dak in principe, 3.0 zescilinder die zo bejubeld word, akkoord de prestaties zijn van een ander allooi maar verbruik 9 liter.
10 en meer moet je ook geen moeite voor doen, niet dat ik er een probleem over maak maar:
Geen vierwielaandrijving, kleiner en lichter, daar moet je ook rekening mee houden.
Bovendien is het onderhoud pakken duurder dan bij Subaru.
Begrijp me niet verkeerd, dat zijn dingen die je op voorhand weet en klaag ook niet, maar steeds dat zelfde liedje dat Subaru zuipt en ouderwets is dan ben ik echt wel moe gehoord.
Steeds in slecht daglicht zetten wil zeggen dat autojournalistiek niets begrijpt van het jawel “eigenzinnige” Subaru.
Omdat Nederland die gekke BPM hanteert en zo veel wagens de nek omdraait krijg je deze absurde situaties!
Bij ons in België is het ook niet ideaal maar blijft men op dat gebied toch iets realistischer.
Is daarmee het klimaat gered?
Laat me niet lachen, de wereld is rond, we zitten hier op een deel vlieg groot van de hele wereld en hier zullen ze het eens oplossen…
In Amerika wordt Subaru goed verkocht, en daar rijd nog wel wat anders rond ook…
Velen zijn al goed gek gemaakt door het dagelijkse gejammer in media.