Het blijft het meest ondergewaardeerde ontwerpelement van de afgelopen decennia: de verborgen greep in het logo van een auto op de kofferbak te openen. Geen lelijke greep meer in de klep, maar alleen een logo dat je kunt kantelen. Op de foto’s hierboven lijkt het dus alsof de greep van de Mercedes nog geopend is. Voor de duidelijkheid: de kofferbak zit gewoon goed dicht. Maar voor Mercedes-klanten is het toch een reden om te zeuren.
Zoals dat bij wel meer automerken het geval is, zit de achteruitrijcamera verstopt in het logo. Als je naar achteren rijdt, dan komt de camera tevoorschijn. Tot grote irritatie van veel Mercedes-rijders komt de camera ook tevoorschijn als je met lage snelheden naar voren rijdt. Op diverse fora in Nederland, Engeland en Amerika klagen bestuurders over de herrie die het mechanisme van de camera maakt. De gemiddelde Mercedes-rijder is bovengemiddeld kritisch, denken we.
Waarom opent de camera van Mercedes tijdens het rijden?
De reden waarom de camera opent, is interessant. De Amerikaanse RDW verplichtte Mercedes een aantal jaar geleden om bepaalde modellen terug te roepen naar de garage. Het beeld van de camera zou niet helemaal goed zijn. Mercedes bedacht toen een oplossing waarbij de achteruitrijcamera zichzelf zou kalibreren. Na de kalibratie wist de auto zeker dat het camerabeeld goed zou zijn. Deze software zit nu op veel nieuwe Mercedessen.
Als je in de auto stapt, wil de auto graag checken of de camera goed werkt. Uit een interne brief van het merk blijkt dat de camera bij snelheden onder de 20 km/u opent voor kalibratie. Om de kalibratie te voltooien, mag de auto niet harder rijden dan 30 km/u en het stuur mag niet meer dan 10 graden gedraaid worden. Er moet bovendien daglicht zijn én de camera moet asfalt zien. Wordt er niet aan deze eisen voldaan, dan gaat de camera weer dicht.
De kalibratie blijft opnieuw starten
Als de auto dan weer onder de 20 km/u komt, dan gaat het klepje weer open voor een nieuwe poging. Bij normaal rijgedrag zul je al snel boven de 30 km/u uitkomen en dieper sturen dan 10 graden. En je rijdt nog weleens in de nacht. Wat je dan krijgt is een kalibratie die keer op keer opnieuw gestart moet worden totdat de criteria eindelijk voldaan zijn. Als je van stoplicht naar stoplicht rijdt of je rijdt in de file, dan gaat het klepje van de camera telkens open en dicht. Als je dit hoort, kan het irritant zijn.
Walther heeft op 21 december 2024 geschreven:
Rij zelf een EQB. Tot zekere hoogte zeker irritant, je vraag je toch af hoe lang het duurt dat het kapot gaat. Zou beter zijn als het beeld dan nog zichtbaar zou zijn op display. Dan heb je er teminste nog wat aan.