
Op dit moment vindt er een complete slachtpartij plaats in een heel specifiek gedeelte van de markt. De BMW M3 maakt qua verkoopcijfers compleet gehakt van de Mercedes C 63 en de Audi RS 4. De Audi is inmiddels uit productie (er komt een opvolger), maar die C 63 is eveneens zeer recent. Een groot verschil is de motor, de C 63 heeft een viercilinder de M3 een zescilinder. Voor wie dacht dat de volgende M3 ook wel een vierpitter zou krijgen: nee. De volgende BMW M3 krijgt namelijk een zescilinder.
Dat bevestigt BMW M-baas van Frank van Meel, of zoals de fanboys hem noemen: ‘Frank van ///Meel’. Aan Bimmer Today verklapt Frank dat BMW de M3 met zescilinder zal blijven aanbieden zolang er vraag naar is. Op dit moment zijn ze bezig om de aandrijflijn geschikt te maken voor de Euro 7-uitstootnormen.
Mooi dat de benzine M3 blijft, maar komt er ook een elektrische?
Komt er dan geen elektrische BMW M3? Jazeker, die komt er ook gewoon aan. Net als meer merken zal BMW op twee paarden gaan wedden. Elektrisch omdat het moet, benzine omdat de markt dat dat wil. Misschien dat men met de elektrische M3 er toch anders over na gaat denken. Deze zal op het Neue Klasse-platform komen te staan.
De elektrische M3 krijgt niet één, niet twee, niet drie, maar maar liefst vier elektromotoren: voor elk wiel een. In totaal heeft deze 1.341 pk, waarmee het meteen een van de snelste auto’s ter wereld zal worden en sowieso van de klasse. Mochten klanten dat vermogen niet interessant vinden en gewoon een benzine-M3 wensen, zal BMW ‘m gewoon blijven bouwen.
Lees ook: BMW M3 verliest kenmerkende ‘angel eyes’, krijgt extra vermogen terug
De huidige BMW M3 – ook met zescilinder – blijft voorlopig nog in productie. Als we de geruchten van Bimmerpost kunnen geloven (die tijdlijn klopt vaak), blijft de BMW M3 tot februari 2027 in productie. De M3 Touring mag ietsje langer door, tot oktober 2027. De introductiedatum van de elektrische BMW M3 is nog niet bekend, maar we weten al de modelcode: G84. Kun je die alvast mooi uit je hoofd leren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De BMW M3 blijft nog heel lang een zescilinder houden, dit is waarom”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

BMW gaat ook nog een mooie M3 bouwen met oude techniek

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mmm, dacht dat dit al langer bekend was, of ging dat om behoud van de handbak… Misschien kan de M3 ook weer een normaal dasboard krijgen, in ieder geval het gedeelte achter het stuur, dat ziet er niet uit.
De 3 streepjes in de naam van die man: hij loopt ws altijd op Adidas-schoenen 😂