Als we nog wat pretentieuzer zouden zijn, dan zouden Audentes Fortuna Luvat zeggen, wat Latijn is voor ‘het geluk is met hen die durven’. En je moet toegeven dat AMG lef toont door de geliefde achtcilinder te schrappen en de snelste C-klasse alleen nog maar met een viercilinder te leveren. Alleen het probleem is dat niet iedereen deze zet kan waarderen. Of zeg eigenlijk maar: iedereen niet.

De Mercedes-AMG C 63 E Performance is al sinds juni vorig jaar te bestellen en de eerste kwam gelijk al in dezelfde maand ons land binnen. Dit was de demo van de importeur, een witte stationwagen. Lange tijd was dit de enige C 63 met een viercilinder in Nederland. Pas sinds deze maand zijn er twee stationwagens met een zwarte lak bijgekomen in Nederland. Drie in totaal dus, waarvan er eentje van de importeur is.

De nieuwe is sneller, maar heeft geen V8

De nieuwe C-klasse AMG is met wat hulp van een elektromotor veel krachtiger en sneller dan de oude. De nieuwe heeft 680 pk en 1.020 Nm, terwijl de oude 510 pk en 700 Nm had. Maar wat de oude wél had, is een dikke V8 met een onwijs kabaal. En je had wel een beetje kunnen voorspellen dat mensen een AMG toch ook zeker kopen vanwege de achtcilinder.

Wel durven we te concluderen dat het niet aan de hybride aandrijflijn ligt. De nieuwe AMG-modellen met een stekker die wél een V8 hebben, gaan wat lekkerder. De bloedsnelle GT 63 S E Performance is al 32 keer op Nederlands kenteken gezet en de krachtige S 63 E Performance werd maar liefst 45 keer geregistreerd. Van de C 43 met viercilinder en zonder elektromotor zijn er trouwens 14 geregistreerd.

We vroegen bij Mercedes om een reactie; misschien zijn er een hoop auto’s besteld maar gewoon nog niet geleverd. Een woordvoerder geeft aan het merk ‘helaas geen cijfers van individuele modellen’ geeft. Je kunt nu tot de conclusie komen dat Nederlands niet meer zitten te wachten op dikke Duitse auto’s met veel vermogen, maar dat lijkt niet te kloppen als je over de schutting bij BMW kijkt.

Hoe doet de BMW M3 Touring het dan?

  • Sint Bernard hond in de BMW M3 Touring achterin
    Foto: © TopGear / Richard Pardon
  • BMW M3 Touring rijdend in de sneeuw schuin voor
    Foto: © TopGear / Richard Pardon
  • BMW M3 Touring rijdend in de bergen schuin voor
    Foto: © TopGear / Richard Pardon
  • BMW M3 Touring rijdend in een bocht bovenkant sneeuw
    Foto: © TopGear / Richard Pardon
  • BMW M3 Touring rijdend achterkant in een tunnel sneeuw op het dak
    Foto: © TopGear / Richard Pardon
  • BMW M3 Touring zijkant voorkant wiel in de sneeuw
    Foto: © TopGear / Richard Pardon
  • Sint Bernard hond in de BMW M3 Touring achterin
  • BMW M3 Touring rijdend in de sneeuw schuin voor
  • BMW M3 Touring rijdend in de bergen schuin voor
  • BMW M3 Touring rijdend in een bocht bovenkant sneeuw
  • BMW M3 Touring rijdend achterkant in een tunnel sneeuw op het dak
  • BMW M3 Touring zijkant voorkant wiel in de sneeuw

Wat niet meehelpt voor Mercedes is dat BMW iets meer dan een halfjaar eerder met de eerste M3 Touring ooit kwam aanzetten. Dit is geen hybride en het vermogen van 510 pk is aanzienlijk minder, maar dat maakt de kopers blijkbaar niet uit. De M3 heeft gewoon nog een volbloed zes-in-lijn onder de motorkap liggen. En hij is ook net wat dikker om te zien.

Qua prijs ontloopt het niet veel: de M3 Touring is 4.000 euro duurder met een vanafprijs van 155.000 euro. Van deze stationwagen zijn er al 79 geregistreerd op Nederlands kenteken sinds het einde van 2022. Om de vergelijking eerlijker te maken: sinds de zomer zijn er ruim 30 bijgekomen. En dat snappen we best, want meer dan een M3 Touring heb je eigenlijk niet nodig in je leven.

Komt de V8-motor dan terug?

Met de uitzondering voor eFuels op het motorenverbod in 2035, zou je kunnen zeggen dat er weer een toekomst is voor de achtcilinder. Vorige zomer was Mercedes nog heel duidelijk in de strategie: de V8 gaat niet terugkomen voor de C-klasse en E-klasse. Wat niet is, dat kan nog komen – misschien is dit de stilte voor de storm voor de AMG met viercilinder.

Reacties

  • Gijs heeft op 19 februari 2024 geschreven:

    Ik weet diep in mijn hart dat autofabrikanten ook helemaal niet zitten te wachten op die groene onzin. Het kost veel te veel geld om te ontwikkelen en het gaat in de haverklap kapot. En je ziet het: de mensen kopen het niet. Dus ook autokopers geloven niet in de opgedrongen klimaat onzin van Frans en Robje.

    Reageer
  • MV70 heeft op 17 februari 2024 geschreven:

    Blijkbaar weinig mensen .et echte smaak

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)