
We hebben een dealer ooit horen zeggen dat de Insignia de laatste ‘echte’ Opel was. In 2017 werd Opel overgenomen door het moederconcern van Peugeot en deze toko is inmiddels weer gefuseerd met het moederbedrijf van Fiat. Samen heten ze nu Stellantis. De Opel Insignia komt nog uit de tijd dat het merk van General Motors was. De sedan was de laatste auto van Opel die geen techniek deelde met Peugeot en Fiat. In 2022 ging de auto uit productie, maar toch is ie nieuw nog te koop.
De Opel Insignia werd in Australië verkocht als de Holden Commodore en in Amerika als de Buick Regal. Vrijwel exact dezelfde auto, maar dan met een ander grilletje en een ander logo in de neus. In Amerika en Australië stopte de verkoop al in 2020, maar in China bleef Buick de Regal verkopen. Sterker nog: daar hebben ze net een nieuwe versie geïntroduceerd. Bij de Chinese dealers kun je nu terecht voor een extra sportieve Buick Regal GS.
Helaas krijgt deze auto niet de turbomotor met 260 pk die de Insignia GSI in Nederland kreeg; het gaat puur om andere bumpers en Brembo-remmen. Het bijzondere is dat de Buick Regal niet al te lang geleden gefacelift was. Toen kreeg de auto nieuwe bumpers met een grote grille. Deze nieuwe GS lijkt juist weer meer op de versie vóór de facelift. De leeftijd van de auto is goed te zien in het interieur. Er zijn nog geen schermen achter het stuur, maar lekkere ouderwetse tellers met analoge naalden.

Niet de eerste kliekjes-Opel
Deze Buick Regal is er sinds de lancering van de Opel Insignia, dus we mogen het niet helemaal als opnieuw opgewarmd kliekje bestempelen. Maar het is niet de eerste keer dat een Opel in een bepaalde vorm nog heel lang te koop bleef. De Daewoo Nexia verscheen in 1994 in de showrooms, maar dit was eigenlijk een Kadett E uit 1984. In landen als Oezbekistan kon je deze auto kopen tot en met 2016. Deze auto had zelfs parkeersensoren en een MP3-speler.
Lees ook: Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land
