Opel Insignia GSi: 1e rij-indruk

Opel lanceert het label GSi min of meer als sportief plakkertje voor bestaande modellen. Dus hoe rijdt dat?

Opel Insignia GSi 2018 rood
Opel Insignia GSi 2018 rood
Opel Insignia GSi 2018 rood
Opel Insignia GSi 2018 interieur
Opel Insignia GSi 2018 snelheidsmeter teller
Opel Insignia GSi 2018 start stop tellers
Opel Insignia GSi 2018 sport knop knoppen
Opel Insignia GSi 2018 toerenteller
Opel Insignia GSi 2018 pedalen gaspedaal rempedaal
Opel Insignia GSi 2018 rood
Opel Insignia GSi 2018 rood
Opel Insignia GSi 2018 rood
Opel Insignia GSi 2018 interieur
Opel Insignia GSi 2018 snelheidsmeter teller
Opel Insignia GSi 2018 start stop tellers
Opel Insignia GSi 2018 sport knop knoppen
Opel Insignia GSi 2018 toerenteller
Opel Insignia GSi 2018 pedalen gaspedaal rempedaal

TopGear stapt net uit de nieuwe Opel Insignia GSi. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Wat: Opel Insignia
Welke:GSi
Waar: Zuid-Frankrijk
Omstandigheden: zonnig maar koud

Huh, GSi? Dat plakten ze in de jaren ’80 toch op Kadettjes?

Ja, klopt. En Manta’s, Corsa’s en later Astra’s. Waar merken als Volkswagen, Peugeot en Citroën hun snelle autootjes GTI noemden – en nog steeds – koos Opel voor GSi. En later opeens niet meer, toen werd het OPC. Maar nu is GSi dus terug. Met de Insignia. En de Corsa binnenkort, al komt die niet naar Nederland vanwege het fiscale regiem hier (de Corsa GSi zou pakweg een miljoen gaan kosten met BPM en BTW).

Dat is best aan de prijs voor een Corsa.

Zeg dat.

Maar is OPC dan gekilled?

Nee, dat niet. Maar de Insignia OPC bestaat even niet meer. Maar zou best ooit weer kunnen verschijnen. Opel lanceert het label GSi min of meer als sportief plakkertje voor bestaande modellen, OPC moeten echt hardcore-versies worden van een bestaand model.

Dus deze Opel Insignia GSi is eigenlijk niks anders dan een verzameling van wat optiepakketjes?

Een beetje. De 2,0-liter turbomotor met 260 pk is al leverbaar voor de Insignia. Maar hij heeft wat aanpassingen gekregen. Het onderstel is aangepast, de veren, de remmen, de software voor de automaat en het ESP, hij heeft een intelligent dingetje met torque vectoring in combinatie met vierwielaandrijving (dat al wel leverbaar was) en heel fijn zittende ergonomische racestoelen. Tel daar nog wat versieringen bij op en je hebt een dikke zakensedan met 260 pk en vierwielaandrijving die strak rijdt, snel (sneller dan de OPC op de Ring beweert Opel) en luxe is uitgerust.

Dus dat wordt orders schrijven voor Opel?

Nou vast, maar niet in Nederland. Want hij kost 64.999 euro. Daar heb je ook een goede tweedehands M3 voor, om eens wat te noemen. Dus op de Nederlandse markt is ie bijna niet te slijten. Duitsers en Belgen betalen rond de 45.000 voor de Opel Insignia GSi en dat is een heel nette aanbieding. Sterker: voor dat bedrag zouden wij ‘m wel overwegen, zo prettig rijdt ie. Maar voor 65.000 euro hebben we een flinke lijst alternatieven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken