CITROËN CX

De vervanger van de iconische DS had drijvende cilinders in plaats van meters en tellers, die ronddraaiden om je de snelheid en de toeren te laten zien, terwijl je in je handen een éénspaaks stuur hield. Na de facelift van de CX waren al die zaken ineens verdwenen. Boe – het was een van de coolste dashboards aller tijden

LAMBORGHINI REVENTÓN

Als je dan toch bezig bent om een Murciélago zoveel mogelijk te laten lijken op een F-22 Raptor, dan kun je het niet laten bij alleen de carrosserie, of wel? Toch valt het niet bepaald mee om deze LCD-fuifnummers af te lezen wanneer je een slordige 350 km/u rijdt. Jammer.

ASTON MARTIN LAGONDA

In de vroege jaren zeventig was Aston Martin op sterven na dood. Het ontbrak aan verkopen en stabiliteit. Dus kwamen ze met de Lagonda. Z’n LCD-instrumenten waren maar een van de vele zaken aan de auto die onbetrouwbaar waren, wat de firma bakken met geld kostte.

FIAT 500

Fiats herschepping van de iconische stadsauto gebruikte concentrische toeren- en snelheidsnaalden, die elkaar achtervolgden op de rand van de klok. Hartstikke leuk, maar volstrekt onbruikbaar. Fiat besloot bij de facelift in 2016 daarom om alles maar digitaal te maken.

AUDI’S VIRTUAL COCKPIT

Range Rover was eerder dan Audi met een volledig digitaal scherm, maar Audi’s ultra-flexibele en veel intuïtiever werkende systeem, dat debuteerde in de TT in 2014, is de koning der schermen in moderne auto’s – inmiddels eindeloos geïmiteerd, maar nog niet verbeterd.

LEXUS LFA

Was het echt nodig om de toerenteller van de LFA van een elektromotortje te voorzien dat hem afhankelijk van de gekozen rij-modus door de klokkenwinkel verplaatste? Nou, nee. Het is iets dat even enorm en betoverend overbodig is – en uiteraard ultra-Japans – als de V10-motor.

TESLA MODEL 3

Wat gebeurt er als de designers het winnen van de conservatieve denkers? Dit, dus. De Model 3 heeft helemaal geen metertjes aan boord. Je snelheid lees je af van het grote, centrale touchscreen, waar deze vrij klein vermeld staat. Minimalisme, oké, maar dit is wel erg minimaal.

TVR CERBERA

In TVR’s super-coupé uit het midden van de jaren negentig zaten sommige meters boven en sommige onder het stuur, dat voorzien was van twee dikke spaken. Hierdoor kon je alle informatie alleen aflezen als je ­toevallig keurig rechtdoor reed. Nooit dus, in feite

BUGATTI VEYRON

De voormalige snelste auto ter wereld had een heel kleine snelheidsmeter. Links ervan zat de beruchte 1.001-pk vermogensmeter, centraal vooraan de toerenteller, en rechts de snelheidsmeter. De klokken zijn opvallend elegant, in vergelijking met z’n ­uitzinnige prestaties.

Reacties

  • Bart heeft op 21 juli 2018 geschreven:

    Jullie vergeten de 4e generatie Prelude!
    Wat een prachtding is dat.

    Reageer
  • Peter van Dam heeft op 21 juli 2018 geschreven:

    Vond toen het dashboard van de corvette C4 echt een spaceship 🙂
    Hebben we het over ergens begin 80 jaren. Later er een gekocht en was ik er toch wel snel aan gewend. Toch weer terug gestapt naar de C3 later 🙂

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Peter van Dam Reactie annuleren

(verplicht)