Op zomerse dagen worden conflicterende interesses op dijkweggetjes altijd weer mooi zichtbaar. Omwonenden storen zich aan hordes wandelaars, de wandelaars storen zich aan wielrenners, de wielrenners storen zich aan luide motorfietsen en automobilisten die een plezierritje maken storen zich aan iedereen. Deze natuurlijke balans is onmogelijk om te verstoren, maar er kan wel wat verlichting zijn voor mensen die zich storen aan luide motorfietsen.

De EU heeft namelijk nieuwe regels bedacht voor motorfietsen. Of nog specifieker: voor de fabrikanten van uitlaten die je achteraf monteert. Voorheen was het bij sommige uitlaten wel heel eenvoudig om de zogenoemde dB-killer te verwijderen. Door deze demper los te schroeven, werd je nieuwe uitlaat plots heel luid. Leuk voor de motorrijder, maar minder leuk voor iedereen in een straal van drie kilometer om je heen.

De dB-killer mag niet meer verwijderbaar zijn

De nieuwe EU-regels zijn simpel en doeltreffend. Het is verboden om een uitlaat te verkopen waarbij de dB-killer makkelijk te verwijderen is. Nu is het zo dat je bij veel uitlaten het eindstuk makkelijk kunt losmaken en de dB-killer zo kunt demonteren. De nieuwe uitlaat voldoet pas aan de eisen als de eigenaar moet gaan slijpen en boren om de uitlaat luider te maken. Schroefdraad bij het eindstuk is dus verboden. De hoop is natuurlijk dat mensen niet in hun nieuwe Akrapovic-uitlaat gaan boren.

Het opzetje van de nieuwe regels komt van de European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM). Het is dus niet een pesterij van de EU, maar een initiatief van de verkopende bedrijven. Onder meer BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Suzuki, Triumph en Yamaha zitten in de ACEM.

Eén reactie op “Simpele EU-regel maakt het lastiger om uitlaten van motorfietsen luid te maken”

  1. Een voertuig heeft een Europees tyoekeur, ook motor fietsen, als het voertuig gemodificeerd is zoals uitlaat en andere modficatues is het toch simpel, keteken inleveren en wanneer het voertuig weer vold oet aan het typekeur kan het kenteken weer verstrekt worden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *