
Op zomerse dagen worden conflicterende interesses op dijkweggetjes altijd weer mooi zichtbaar. Omwonenden storen zich aan hordes wandelaars, de wandelaars storen zich aan wielrenners, de wielrenners storen zich aan luide motorfietsen en automobilisten die een plezierritje maken storen zich aan iedereen. Deze natuurlijke balans is onmogelijk om te verstoren, maar er kan wel wat verlichting zijn voor mensen die zich storen aan luide motorfietsen.
De EU heeft namelijk nieuwe regels bedacht voor motorfietsen. Of nog specifieker: voor de fabrikanten van uitlaten die je achteraf monteert. Voorheen was het bij sommige uitlaten wel heel eenvoudig om de zogenoemde dB-killer te verwijderen. Door deze demper los te schroeven, werd je nieuwe uitlaat plots heel luid. Leuk voor de motorrijder, maar minder leuk voor iedereen in een straal van drie kilometer om je heen.
De dB-killer mag niet meer verwijderbaar zijn
De nieuwe EU-regels zijn simpel en doeltreffend. Het is verboden om een uitlaat te verkopen waarbij de dB-killer makkelijk te verwijderen is. Nu is het zo dat je bij veel uitlaten het eindstuk makkelijk kunt losmaken en de dB-killer zo kunt demonteren. De nieuwe uitlaat voldoet pas aan de eisen als de eigenaar moet gaan slijpen en boren om de uitlaat luider te maken. Schroefdraad bij het eindstuk is dus verboden. De hoop is natuurlijk dat mensen niet in hun nieuwe Akrapovic-uitlaat gaan boren.
Het opzetje van de nieuwe regels komt van de European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM). Het is dus niet een pesterij van de EU, maar een initiatief van de verkopende bedrijven. Onder meer BMW, Ducati, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, KYMCO, MV Agusta, Suzuki, Triumph en Yamaha zitten in de ACEM.
Uitlaten zonder db killer zijn domweg dom. Heb zelf een 4 cilinder gehad met open pijpe. Gewoon niet ok voor jezelf en de omgeving. Zijn genoeg uitlaten die ok zijn en mooi geluid hebben. Ook voor in de bossen etc. En al die electrische autos en mopeds moeten ze accuut verbieden. Als mens of dier maak je geen enkele kans want je hoort en ziet ze niet. 2e heb ik er geen 1 gezien die nnormaal rijdt. Invoegen als motor dubbel opletten en met de vrachtwagen helemaal. Que co2 en klimaatveolig wordt je opgelicht waar je bij staat. Zeker als ze in de fik vliegen. Losse fiets accu in de lift is je dood in 30 seconden. Het gaat nergens meer over tegenwoordig
Geluid red de motorrijder juist vaak van onoplettende idioten zowel in de auto als op de fiets als op de “even snel overstekende voetganger”, ik snap dat je trommelvliezen er niet van hoeven te knappen maar een luidere uitlaat zorgt voor minder ongelukken!!
Jan
Ouwe droeftoeter
Sorry, uitlaat geluid weg. Ik kon en kan er nog hele dagen, uren, altyd van genieten. Laat ze maar allemaal bij ons langs komen rijden. Ze pakken de jeugd ook hun hobby af, vroeger hadden we tenminste mooi gepimpte wagens met mooi geluid enzo. Maar goed, pak de jeugd alles af, ze grijpen uiteindelijk dan naar drugs, ellende en criminaliteit. Ook mooi
Loud pipes save lives
Elektrische auto’s zijn allang geleden uitgevonden
Maar nooit een suc6 geworden
Ik noem de witkar jaren 70/80 in Amsterdam geen suc6 dus schei uit met die bullshit als je allemaal een laadpaal voor je deur heb
Dit kan het elektrische net niet aan dus veel en vaker sluiting leuk als je tv kijkt naar bv voetbal of motorsport tv op zwart ik blijf lekker op benzine rijden de motoren zijn tegenwoordig echt wel schoner als 50 jaar terug
Dus weg met die elektrische troep
De echte aso rijders zijn die een elektrisch voertuig rijden.
Dom en aso.Weten totaal nergens iets v af.Alleen maar napraten wat ze horen en lezen.
Zwaardere voertuigen slijten het asfalt meer en
er zitten behoorlijke giftige stoffen in.
Grondstoffen geproduceerd in andere landen waar die bedrijven de bevolking daar vergiftigen.
Later worden de accu’s v die elektr. auto’s in zee of elders gedumpt net als de zonnepanelen.
En de wegenbelasting mogen de mensen die in een schonere auto rijden betalen vd asos.
Alle elektrische troep wordt daarbij altijd dmv fossiele grondstoffen gemaakt.
Beste allen. Motor lawaai?
Valt best mee, echter knallende en ploffende auto uitlaten hoor ik dagelijks meerdere malen.
Deze asp bakken rijden er geen kilometer harder maar maken wel veel kabaal.
Bij APK wordt niet gecontroleerd op herrie.
Hoezo originele uitlaat, kijk dat mag allemaal in dit klote landje.
En dan de motorrijder maar afzijken.
Wakker wordt allemaal….
RvD jammer dat bepaalde woorden zo fout zijn, maar wat je zegt is helemaal waar in mijn oren! Én zoveel sociaal verhaal kan ik bij meerderen hier niet vinden, waar daar gaat het (ook) hier om. Voor sommigen toch (te?) moeilijk.
RVD roeptoetert domme dingen.
Ik heb een BMW S1000R met een originele door BMW geleverde Acra HP demper.
De demper maakt meer geluid maar heeft gewoon een E-Keur op.
Daarnaast al die huilie mensen die nu van hun rust willen genieten knalde vroegen met hun giftige 2Takt Zündapp en Kreidler met herriepijp door de steden, dorpen enz.
Pot Ketel geval!
Jammer het gaat hier niet over elektrische voertuigen maar motorfietsen dus als jij met jouw helm op met oordoppen in rijd wat is het nut nog van een bler pijp voor jouw aandacht hoor mij eens
En vkeken doe je ook niet???
Bron?
RVD hypocriet dat je bent, je leest de andere reactie’s niet en roept toetert omdat je denkt dat jij de oplossing vind in electrische voertuigen. Ik rijd oldtimer bromfietsen om dat wij dat leuk en mooi vinden om deze historische dingen te behouden. Jij mag alles en de rest kan het bekijken.
Rij jezelf maar lekker het maaiem in met je Tesla…. Kijk uit voor kortsluiting. Is trouwens nog slechter voor het milieu ook.
Dat gejammer over de kwaliteit van de elektrische auto,s van de eerste Toyota’s zijn de accu’s nog steeds zeer goed , ze worden zelfs om gebouwd tot opslagcellen voor zonne-energie. Het bereik gaat ook al de goede kant op, en het snelladen begint de norm te worden. Nog even en je hebt geen keuze meer. Verder zijn er steeds meer betaalbare versies te koop.
Jan. Betaal jij mij die auto? Ik Heb niet eens het vermogen om een nieuwe auto te kopen laat staan elektrisch. Daarbuiten valt er over de bouwkwaliteit van nieuwe autos ook heel veel te zeggen. Van die overwerkte prut 3 cilinders die je direct na de garantie naar de sloop kunt brengen.
Daarbij zijn de nieuwe benzine motoren nogsteeds niet zo schoon als ze je wijs proberen te maken.
En ja over het geluid, ik weet niet of u ooit een stock motor heeft gehoord maar al die dempers en zooi is eigenlijk niet hoe een motor HOORT te klinken.
Daarbij, Wie geeft u het recht om kinderen in derde wereld landen kanker en andere rotzooi te geven wanneer de accu van uw oh zo schone elektrische auto, na 5 a 6 jaar daar naartoe word verscheept om te “recyclen”. Alsof dat zon schone zaak is.
Maarja je gelooft natuurlijk ook dat het plastic wat je aan de straat zet daadwerkelijk word gerecycled!
(80 procent word daarvan ook gewoon met de boot weg gemoffelt om ergens op een grote berg in de fik te zetten. Natuurlijk in een ander land want dan kunnen wij als nederlander ons goed voelen dat we tenminste niet in nederland de lucht vervuilen…)
Zeer bekrompen boomer inzicht!
RvD heeft helemaal gelijk: de Nederlandse politie is weer veel te soft. Als je als motorrijder herrie wil, dan doe je maar geluidsoortjes in je oren met motorgeluid op standje doofheid. Je hebt geen enkel recht om de omgeving het leven zuur te maken. Verder moeten stinkende motoren als oldtimers snel verboden worden. Het is asociaal om anderen astma of longkanker te bezorgen. Er zijn genoeg elektrische of andere schone motoren.
RvD leer eerst maar eens spellen.
Heel simpel inderdaad, als je niet verder nadenkt. Wie kijkt namelijk volgens jou of het voertuig voldoet? En hoezo voldoet het voertuig niet met een andere ook goedgekeurde uitlaat?
De oplossing die de fabrikanten hebben bedacht is gelukkig wel over nagedacht en gaat hopelijk werken.
Een voertuig heeft een Europees tyoekeur, ook motor fietsen, als het voertuig gemodificeerd is zoals uitlaat en andere modficatues is het toch simpel, keteken inleveren en wanneer het voertuig weer vold oet aan het typekeur kan het kenteken weer verstrekt worden.