De Ford Maverick is goedkoper dan VW Up

In Amerika, dan

Foto('s): FordFord Maverick
Foto('s): FordFord Maverick
Foto('s): FordFord Maverick achterkant
Foto('s): FordFord Maverick interieur
Foto('s): FordFord Maverick flesopener
Foto('s): FordFord Maverick achterkant
Foto('s): FordFord Maverick stopcontact
Foto('s): FordFord Maverick houten latten in de laadruimte
Foto('s): FordFord Maverick houten latten
Foto('s): FordFord Maverick Hybrid
Foto('s): FordFord Maverick beker
Foto('s): FordFord Maverick scherm en zonnebril
Ford Maverick
Ford Maverick
Ford Maverick achterkant
Ford Maverick interieur
Ford Maverick flesopener
Ford Maverick achterkant
Ford Maverick stopcontact
Ford Maverick houten latten in de laadruimte
Ford Maverick houten latten
Ford Maverick Hybrid
Ford Maverick beker
Ford Maverick scherm en zonnebril

Heb jij er nog nooit over nagedacht om een pick-up te kopen? Dan is de Ford Maverick voor jou. Tenminste, als je een Amerikaan bent. Onze complimenten op je kennis van de Nederlandse taal, in dat geval. Je kijkt naar de nieuwe Ford Maverick, die volgens Ford gericht is op mensen die ‘nooit wisten dat ze een pick-up wilden’. Hij komt onder de Ranger in de line-up en hij heeft een zacht prijsje.

De prijs van de Ford Maverick

De nieuwe Ford Maverick kost in Amerika minder dan 20.000 dollar, wat omgerekend zo’n 16.500 euro is. Dat is goedkoper dan een Volkswagen Up in Nederland, die tegenwoordig 16.900 euro kost (ja, wij schrokken ook). De Maverick is een hybride zonder stekker. Een 2,5-liter viercilinder en een kleine elektromotor genereren samen 193 pk. Op één tank benzine komt de auto 800 kilometer ver.

Voor 1.000 euro meer krijg je een 2,0-liter turbomotor met net iets meer dan 250 pk, ook geen slechte deal. De Ford Maverick Hybrid is meer een lifestyle-auto dan een volbloed werkpaard. Een aanhanger mag maar 900 kilo wegen en in de laadbak kan maar 680 kilo. Misschien niet genoeg voor elke aannemer, maar meer dan genoeg voor een dagje strand. Overigens kan de 2.0 wel gewoon 1.800 kilo trekken.

Niet naar Nederland

Handig zijn het stopcontact en de flesopener achterin. Met houten latjes kun je de laadruimte eenvoudig opdelen. In het interieur heb je allerlei handig opbergvakjes en bekerhouders. Het slechte nieuws is dat de Maverick waarschijnlijk niet naar Nederland komt. Komt hij wel naar ons kikkerlandje, dan zal de prijs waarschijnlijk een stukje hoger liggen door onze belastingen.

Reacties
  1. Bert zegt op 17 juni 2021 om 16:22:

    @Klaas een lagere netto inkoop zou niet blijvend zijn de fabrikanten zouden bij verlaging of afschaffen BPM de prijzen verhogen waarschijnlijk net zoveel als de BPM verlaagd wordt.

    Maar zelfs als de nettoprijs hypothetisch wel zo laag blijft dan zal de afgeschafte belasting elders geheven moet worden. En gegardeerd dat ze jou ergens anders pakken. Linksom rechtsom we gaan die gemiste belasting betalen. En dan krijgt het een andere naam. Bv rekening rijden met extra anti file toeslag. Of afschaffen hypotheekrente…. enz enz

    Ik blijf bij mijn statement dat BPM briljant is en zo de autofabrikant indirect belasting mee laten betalen.

  2. Klaas zegt op 17 juni 2021 om 08:52:

    Bert, wat een onzin verhaal. Door de lagere nettoprijs wordt er minder btw betaald. Bpm is een wettelijk niet toegestane belasting want belasting op belasting mag niet. Naar ja leuker kunnen we het niet maken.

    • Bert zegt op 17 juni 2021 om 16:39:

      @Klaas jij hoort dan niet bij de 0,01% 😉
      Lees mijn verhaal nog eens het gaat in de kern over BPM en niet over BTW.

  3. A Boi Konie zegt op 15 juni 2021 om 10:24:

    BTW bij aanschaf betalen vind ik niet erg maar de BPM. Wanneer gaat het verdwijnen. Nergers o de wereld kent en het. Het is net als boodschappen betalen bij grootgrutter en nog eens extra belasting betalen omdat je na het eten en drinken ook moet je schijten en plassen. CO2 tax???

    • Bert zegt op 15 juni 2021 om 16:20:

      Een hoge BPM is veel briljanter dan 99.99% van de mensen denken. Hier vallen waarschijnlijk ook de beleidsmakers onder die dit bedacht hebben.
      Door de hoge BPM hebben we in Nederland de laagste netto prijzen van Europa voor de inkoop van auto’s. Omdat bij nog hogere prijzen de auto’s voor velen onbetaalbaar zouden worden kiezen de autofabrikanten eieren voor hun geld en nemen in Nederland genoegen met een lagere winst. Door deze lage netto inkoop betalen de exporterende Autofabrikanten indirect mee aan onze belasting.
      Als er geen BPM of lage BPM zou zijn zou de netto Inkoop van auto’s vanzelf omhoog gaan. Wat zou betekenen dat onze uitvoeroverschot zou dalen en er dan meer geld naar het buitenland zou vloeien. Dit mes snijd aan twee kanten, er moet sowieso belasting geheven worden, als dit voor een deel niet op BPM kan wordt het ergens anders verhoogd. Links of rechtsom het eventuele minder opbrengst van deze belasting gaan we hoe dan ook betalen. Bij hogere BPM blijft er meer geld in Nederland en hoeft er elders minder belastinggeld opgehaald te worden.

      • Liefhebber zegt op 15 juni 2021 om 16:36:

        Goed verhaal Bert. Dit zouden mensen vaker mogen horen.

    • A Boi Konie zegt op 15 juni 2021 om 10:26:

      BTW bij aanschaf betalen vind ik niet erg maar de BPM. Wanneer gaat het verdwijnen. Nergers op de wereld kent men het. Het is net als boodschappen betalen bij grootgrutter en nog eens extra belasting betalen omdat je na het eten en drinken ook moet schijten en plassen. CO2 tax???

  4. Paul zegt op 14 juni 2021 om 07:19:

    Die geweldige overheid maakt onze auto’s duur, ingewikkelder is het niet.
    Denk maar niet dat dit veranderd.
    Slecht!!!

    • Voor je gaat jammeren... zegt op 14 juni 2021 om 09:03:

      Ga dan ook ons zorgstelsel, ons onderwijs of onze infrastructuur even vergelijken met die geweldige Amerikanen. Dan hebben we hier het nog niet zo slecht. Met 3 uitroeptekens.

  5. Jan zegt op 13 juni 2021 om 15:10:

    Hij mag van mij wel naar Nederland komen

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken