
De originele Ford Mustang bezit nog altijd de titel van snelst verkopende sportcoupé ooit. Terug naar 1964 – je bent een Amerikaanse babyboomer en je wilt wat. En toen was daar plots de Ford Mustang. Hij was direct een succes: binnen één jaar verkocht Ford 680.000 exemplaren in de Verenigde Staten.
En vergeet niet dat het de jaren zestig waren. Het was een fenomenale prestatie die sindsdien nooit meer geëvenaard is. En zelfs vandaag de dag blijft de Ford Mustang goed presteren bij dealers. Voor het derde jaar op rij is Fords ponycar de bestverkochte sportcoupé ter wereld.
Het duurde even voordat Ford de cijfertjes had opgeteld, maar ze zijn er. In 2017 kwamen er 125.809 Mustangs (coupés en cabrio’s) uit de fabriek in Michigan rollen. Die werden vervolgens verdeeld over 146 landen. Nederlandse Mustang-fanaten kochten in totaal 45 stuks.
Waarom is de Mustang de bestverkochte sportcoupé?
De iconische uitstraling, prestaties, betrouwbaarheid, redelijke prijs (buiten Nederland) en bruikbaarheid liggen ongetwijfeld ten grondslag aan het succes. In Europa zijn er sinds 2015 iets meer dan 35.000 verkocht. Duitsland had in 2017 het grootste aandeel: 5.742 stuks. Als je buiten Europa gaat kijken, dan is de thuismarkt nog steeds de grootste. Van elke drie Mustangs die er worden gebouwd, blijven er twee in Amerika.
Chinezen vinden de Mustang ook best tof, zo blijkt uit de verkoopcijfers. Opvallend is het feit dat de meest gekochte uitvoering de GT Coupé is, met een vervuilende 5,0-liter V8. Zoals het hoort, dus. De vernieuwde Ford Mustang, die we onlangs in cabrio-vorm reden, zal ongetwijfeld zijn steentje bijdragen om de titel van bestverkochte sportcoupé te prolongeren.
Meer van TopGear


Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
