
De originele Ford Mustang bezit nog altijd de titel van snelst verkopende sportcoupé ooit. Terug naar 1964 – je bent een Amerikaanse babyboomer en je wilt wat. En toen was daar plots de Ford Mustang. Hij was direct een succes: binnen één jaar verkocht Ford 680.000 exemplaren in de Verenigde Staten.
En vergeet niet dat het de jaren zestig waren. Het was een fenomenale prestatie die sindsdien nooit meer geëvenaard is. En zelfs vandaag de dag blijft de Ford Mustang goed presteren bij dealers. Voor het derde jaar op rij is Fords ponycar de bestverkochte sportcoupé ter wereld.
Het duurde even voordat Ford de cijfertjes had opgeteld, maar ze zijn er. In 2017 kwamen er 125.809 Mustangs (coupés en cabrio’s) uit de fabriek in Michigan rollen. Die werden vervolgens verdeeld over 146 landen. Nederlandse Mustang-fanaten kochten in totaal 45 stuks.
Waarom is de Mustang de bestverkochte sportcoupé?
De iconische uitstraling, prestaties, betrouwbaarheid, redelijke prijs (buiten Nederland) en bruikbaarheid liggen ongetwijfeld ten grondslag aan het succes. In Europa zijn er sinds 2015 iets meer dan 35.000 verkocht. Duitsland had in 2017 het grootste aandeel: 5.742 stuks. Als je buiten Europa gaat kijken, dan is de thuismarkt nog steeds de grootste. Van elke drie Mustangs die er worden gebouwd, blijven er twee in Amerika.
Chinezen vinden de Mustang ook best tof, zo blijkt uit de verkoopcijfers. Opvallend is het feit dat de meest gekochte uitvoering de GT Coupé is, met een vervuilende 5,0-liter V8. Zoals het hoort, dus. De vernieuwde Ford Mustang, die we onlangs in cabrio-vorm reden, zal ongetwijfeld zijn steentje bijdragen om de titel van bestverkochte sportcoupé te prolongeren.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Is zo’n brute Ford Mustang na twintig jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De volgende praktische Ford Mustang is niet elektrisch, maar krijgt een dikke V8

Ford: ga niet rijden in rijdersauto’s van Ford

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen
