
Als de Supra (1.585 kilo) met toenmalige concurrenten als de Honda NSX (1.370 kilo) en de Mazda RX-7 (1.300 kilo) een vet grappige groepsfoto zouden nemen waarbij ze op de schouders van iemand zitten, dan zou de Supra samen met de Mitsubishi 3000 GT (1.730 kilo) op de grond staan. Met een ongemakkelijke glimlach. De Supra kan er weinig aan doen – hij heeft nu eenmaal zware botten.
Maar het had een stuk erger kunnen zijn. Toyota nam gewichtsbesparing uiterst serieus. Het stuur was bijvoorbeeld van een lichtgewicht magnesiumlegering en de benzinetank van plastic. De motorkap, het voorste subframe, de carterpan, transmissie en delen van de ophanging waren allemaal van aluminium. Zelfs de achterspoiler was hol voor de nodige grammetjes. Maar dat was niet de meest bizarre streek.
Vezel-arm dieet
De tapijtvezels van de Toyota Supra waren hol om de allerlaatste grammetjes te besparen. Het klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, en wellicht is dat ook wel zo, maar in totaal wist Toyota het gewicht van de Supra met 91 kilo te drukken in vergelijking met zijn voorganger. In de non-turbo-vorm was het zelfs 100 kilo. En zelfs met anderhalve ton gewicht kon de Toyota Supra in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Dus hoe rijdt het lichte zwaargewicht?
De Supra voelt ook zeker veel substantiëler aan dan de Mazda RX-7. Hij is bijna 300 kilo zwaarder, en dat voel je in de bochten, vooral omdat de 3,0-liter zescilinder de rotatiemotor van de RX-7 kleineert. Zeker de automaat is meer een cruiser. Net als de RX-7 helt de carrosserie op een prettige manier en is de besturing vrij zwaar, dus je tettert niet meteen de eerste de beste muur met banden in als je het gaspedaal intrapt. Dit is een auto die met respect moet worden behandeld. Lees de hele test.
Meer van TopGear


Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
