
Als de Supra (1.585 kilo) met toenmalige concurrenten als de Honda NSX (1.370 kilo) en de Mazda RX-7 (1.300 kilo) een vet grappige groepsfoto zouden nemen waarbij ze op de schouders van iemand zitten, dan zou de Supra samen met de Mitsubishi 3000 GT (1.730 kilo) op de grond staan. Met een ongemakkelijke glimlach. De Supra kan er weinig aan doen – hij heeft nu eenmaal zware botten.
Maar het had een stuk erger kunnen zijn. Toyota nam gewichtsbesparing uiterst serieus. Het stuur was bijvoorbeeld van een lichtgewicht magnesiumlegering en de benzinetank van plastic. De motorkap, het voorste subframe, de carterpan, transmissie en delen van de ophanging waren allemaal van aluminium. Zelfs de achterspoiler was hol voor de nodige grammetjes. Maar dat was niet de meest bizarre streek.
Vezel-arm dieet
De tapijtvezels van de Toyota Supra waren hol om de allerlaatste grammetjes te besparen. Het klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, en wellicht is dat ook wel zo, maar in totaal wist Toyota het gewicht van de Supra met 91 kilo te drukken in vergelijking met zijn voorganger. In de non-turbo-vorm was het zelfs 100 kilo. En zelfs met anderhalve ton gewicht kon de Toyota Supra in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Dus hoe rijdt het lichte zwaargewicht?
De Supra voelt ook zeker veel substantiëler aan dan de Mazda RX-7. Hij is bijna 300 kilo zwaarder, en dat voel je in de bochten, vooral omdat de 3,0-liter zescilinder de rotatiemotor van de RX-7 kleineert. Zeker de automaat is meer een cruiser. Net als de RX-7 helt de carrosserie op een prettige manier en is de besturing vrij zwaar, dus je tettert niet meteen de eerste de beste muur met banden in als je het gaspedaal intrapt. Dit is een auto die met respect moet worden behandeld. Lees de hele test.
Meer van TopGear


Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Altijd gedroomd van een getunede Toyota Supra met 2JZ-motor? Dit is je kans

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)
