
Als de Supra (1.585 kilo) met toenmalige concurrenten als de Honda NSX (1.370 kilo) en de Mazda RX-7 (1.300 kilo) een vet grappige groepsfoto zouden nemen waarbij ze op de schouders van iemand zitten, dan zou de Supra samen met de Mitsubishi 3000 GT (1.730 kilo) op de grond staan. Met een ongemakkelijke glimlach. De Supra kan er weinig aan doen – hij heeft nu eenmaal zware botten.
Maar het had een stuk erger kunnen zijn. Toyota nam gewichtsbesparing uiterst serieus. Het stuur was bijvoorbeeld van een lichtgewicht magnesiumlegering en de benzinetank van plastic. De motorkap, het voorste subframe, de carterpan, transmissie en delen van de ophanging waren allemaal van aluminium. Zelfs de achterspoiler was hol voor de nodige grammetjes. Maar dat was niet de meest bizarre streek.
Vezel-arm dieet
De tapijtvezels van de Toyota Supra waren hol om de allerlaatste grammetjes te besparen. Het klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, en wellicht is dat ook wel zo, maar in totaal wist Toyota het gewicht van de Supra met 91 kilo te drukken in vergelijking met zijn voorganger. In de non-turbo-vorm was het zelfs 100 kilo. En zelfs met anderhalve ton gewicht kon de Toyota Supra in 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten.
Dus hoe rijdt het lichte zwaargewicht?
De Supra voelt ook zeker veel substantiëler aan dan de Mazda RX-7. Hij is bijna 300 kilo zwaarder, en dat voel je in de bochten, vooral omdat de 3,0-liter zescilinder de rotatiemotor van de RX-7 kleineert. Zeker de automaat is meer een cruiser. Net als de RX-7 helt de carrosserie op een prettige manier en is de besturing vrij zwaar, dus je tettert niet meteen de eerste de beste muur met banden in als je het gaspedaal intrapt. Dit is een auto die met respect moet worden behandeld. Lees de hele test.
Meer van TopGear


Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
