Rafael Viñoly is niet zo rechtdoorzee. Of tenminste, zijn werk niet. Letterlijk gesproken dan. Je kijkt naar de Laguna Garzónbrug in Uruguay, het werk van architect Viñoly. De ronde vorm lijkt geen enkel praktisch nut te hebben, dus waarom zou je dan geen asfalt besparen en de brug recht over het water laten gaan?

Voorheen ging er een veerbootje over het water die alleen overdag ging. Eind 2015 werd het bootje vervangen voor deze brug waar dagelijks zo’n 1.000 auto’s overheen gaan. De binnenste ring biedt plaats aan voetgangers en buitenom rijden de auto’s. Maar ook daarvoor hoeft de vorm niet per se rond te zijn, zou je zeggen.

De reden voor de ronde vorm

De Laguna Garzónbrug ligt midden in een natuurgebied. De plannen voor de bouw van de brug zorgden voor flink wat protesten van milieuorganisaties. Viñoly garandeerde de milieugroeperingen dat de brug de gevoelige omgeving zo min mogelijk zou beschadigen. Hij koos voor de ronde vorm om de snelheid van de auto’s eruit te halen.

De brug is er niet alleen om naar de overkant te komen, maar het is ook een toeristenattractie. Omdat auto’s verplicht langzamer moeten rijden, kunnen de inzittenden beter genieten van het natuurgebied. Bovendien is het fijner voor Moedertje Natuur als de auto’s wat rustiger aandoen én het is veiliger voor iedereen op de brug.

‘De ronde vorm van de brug werd ook zo ontworpen dat hij zich op een harmonieuze manier aan de omgeving kon aanpassen’, aldus de architect volgens Architizer. Bekijk hieronder hoe ze de bouw van de Laguna Garzónbrug afronden.

Reacties

  • Roy heeft op 3 november 2022 geschreven:

    Jammer voor die architect dat het wetenschappelijk is vastgesteld dat afremmen, optrekken en weer terugschakelen slechter voor het milieu is dan een constante snelheid aanhouden.. Volgende keer maar beter laten informeren, zou ik zeggen!

    Reageer
  • Margot heeft op 1 november 2022 geschreven:

    veerbootje over het water, die…?
    Veerbootje, dat.

    Reageer
  • Poulusma heeft op 31 oktober 2022 geschreven:

    Goed verhaal, dus dat auto’s eerst in de ankers moeten om langzamer de brug op te rijden en na de brug weer allemaal op het gas moeten is beter voor het milieu dan dat ze in 1 streep doorrijden? Ik geloof er he-le-maal niets van…

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Poulusma Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear