
De Ford Fiesta ST die gebouwd werd van 2013 tot 2017 was de kleine auto die voor een groot deel niet verder te verbeteren leek. De 1,6-liter EcoBoost-motor was opgevoerd tot 182 pk (200 pk met overboost) en 290 Nm, en dat werd allemaal op de weg gebracht via de hardwerkende voorwielen.
Maar ze werkten niet zo hard als je zou denken, dankzij een torque vectoring-systeem dat werd aangestuurd door op de tractiecontrole gebaseerde software. Die leidde het vermogen naar het wiel met de meeste grip, waardoor je het effect van een sperdifferentieel kreeg.
Deze ST had ook een stijvere torsiestang achter, schijfremmen rondom, en lag 15 millimeter lager. We houden echter vooral van ’m vanwege z’n snelheid en z’n wegligging. De algehele balans zorgt ervoor dat je vrijwel nooit van het gas af hoeft. Waar dan ook. Ooit.
Nu heb je al een Ford Fiesta ST van de vorige generatie voor 9.000 euro. Zoals altijd is het wellicht verstandig om iets meer uit te geven. Voor 16.000 euro heb je een heel net exemplaar. Of je kunt gaan voor twee Saxo VTS’jes: een reserve voor als je de eerste tegen een boom hebt geparkeerd
Meer van TopGear


De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Geweldige auto
Ik ga ik mijn Fiesta Metal (134pk) een keer voor inruilen. Wat een mooie auto!
Ik heb wel een mooi voor je tekoop met veel extra s en lage km.