
De Ford Fiesta ST die gebouwd werd van 2013 tot 2017 was de kleine auto die voor een groot deel niet verder te verbeteren leek. De 1,6-liter EcoBoost-motor was opgevoerd tot 182 pk (200 pk met overboost) en 290 Nm, en dat werd allemaal op de weg gebracht via de hardwerkende voorwielen.
Maar ze werkten niet zo hard als je zou denken, dankzij een torque vectoring-systeem dat werd aangestuurd door op de tractiecontrole gebaseerde software. Die leidde het vermogen naar het wiel met de meeste grip, waardoor je het effect van een sperdifferentieel kreeg.
Deze ST had ook een stijvere torsiestang achter, schijfremmen rondom, en lag 15 millimeter lager. We houden echter vooral van ’m vanwege z’n snelheid en z’n wegligging. De algehele balans zorgt ervoor dat je vrijwel nooit van het gas af hoeft. Waar dan ook. Ooit.
Nu heb je al een Ford Fiesta ST van de vorige generatie voor 9.000 euro. Zoals altijd is het wellicht verstandig om iets meer uit te geven. Voor 16.000 euro heb je een heel net exemplaar. Of je kunt gaan voor twee Saxo VTS’jes: een reserve voor als je de eerste tegen een boom hebt geparkeerd
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Als je toch een kleine crossover ‘moet’, is de Ford Puma dan de beste keuze? (review)

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

De Ford Fiesta komt misschien toch terug, maar dan wel als Volkswagen

Snik: Na 47 jaar sneuvelt de betaalbare Ford Fiesta om plaats te maken voor EV’s

Helaas: Het lijkt erop dat de Ford Fiesta dood is en geen opvolger krijgt

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Geweldige auto
Ik ga ik mijn Fiesta Metal (134pk) een keer voor inruilen. Wat een mooie auto!
Ik heb wel een mooi voor je tekoop met veel extra s en lage km.