De Ford Fiesta ST die gebouwd werd van 2013 tot 2017 was de kleine auto die voor een groot deel niet verder te verbeteren leek. De 1,6-liter EcoBoost-motor was opgevoerd tot 182 pk (200 pk met overboost) en 290 Nm, en dat werd allemaal op de weg gebracht via de hardwerkende voorwielen.

Maar ze werkten niet zo hard als je zou denken, dankzij een torque vectoring-systeem dat werd aangestuurd door op de tractiecontrole gebaseerde software. Die leidde het vermogen naar het wiel met de meeste grip, waardoor je het effect van een sperdifferentieel kreeg.

Deze ST had ook een stijvere torsiestang achter, schijfremmen rondom, en lag 15 millimeter lager. We houden echter vooral van ’m vanwege z’n snelheid en z’n wegligging. De algehele balans zorgt ervoor dat je vrijwel nooit van het gas af hoeft. Waar dan ook. Ooit.

Nu heb je al een Ford Fiesta ST van de vorige generatie voor 9.000 euro. Zoals altijd is het wellicht verstandig om iets meer uit te geven. Voor 16.000 euro heb je een heel net exemplaar. Of je kunt gaan voor twee Saxo VTS’jes: een reserve voor als je de eerste tegen een boom hebt geparkeerd

Reacties

  • Fiesta st eigenaar heeft op 20 mei 2019 geschreven:

    Geweldige auto

    Reageer
  • Remon heeft op 17 mei 2019 geschreven:

    Ik ga ik mijn Fiesta Metal (134pk) een keer voor inruilen. Wat een mooie auto!

    • Eric verdam heeft op 19 mei 2019 geschreven:

      Ik heb wel een mooi voor je tekoop met veel extra s en lage km.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Eric verdam Reactie annuleren

(verplicht)