Honda is een beetje een vreemd automerk. We kunnen hun sportieve modellen heel erg waarderen en de kwaliteit en betrouwbaarheid staan hoog aangeschreven. Het modelaanbod, de prijsstrategie en de naamgeving zijn echter (voor Europa althans) vaak net niet handig gekozen. Ergo: het merk speelt al jarenlang een rol in de marge. Maar daar zou weleens verandering in komen, want Honda heeft zijn peilen gericht op de populairste auto van Nederland met de ‘Honda 0 SUV’.

De Honda 0-serie is een lijn van elektrische modellen, zeven om exact te zijn. De Honda 0 SUV is een ‘medium crossover’, dus ongeveer in de klasse van de Tesla Model Y. Laat dat nu net de bestverkochte auto van Nederland zijn. Sterker nog, wereldwijd doet de Model Y het erg goed. De 0 SUV is nu nog een concept, maar is een voorbode voor een productiemodel dat volgend jaar te koop is in de Verenigde Staten en daarna naar Europa komt.

Styling Honda 0 SUV

Qua styling is het natuurlijk een kwestie van smaak enerzijds en alle eisen (milieu, botsveiligheid) anderzijds. De voorzijde heeft wel wat weg van Opels Vizor-grille. En de achterkant doet ons wat denken aan de Lamborghini Espada. Maar voordat we allerlei auto’s noemen die er een beetje op lijken, moeten we de Honda designers een compliment geven. Het is namelijk duidelijk een afwijkend design, zeker in vergelijking met de stortvloed aan Chinese SUV’s die lastig te onderscheiden zijn.

Honda 0 SUV Concept (2025) wit zijkant links achter

De Honda 0 SUV staat op een compleet nieuw platform. Een belangrijk aspect is dat Honda de accu’s platter heeft weten te maken. Hierdoor kunnen de batterijen lager in het chassis worden geplaatst. Dit moet ervoor zorgen dat de ontwerpers meer vrijheid hadden, daar er minder ruimte nodig is voor de accu. Ook is de handling beter, volgens Honda.

In motorisch opzicht is het vrij overzichtelijk. Het begint met een eenvoudige versie met achterwielaandrijving en 241 pk. Dan komt er een versie met vierwielaandrijving. Dan plaatsen ze dezelfde motor voorin, zodat je op 482 pk uitkomt. Wellicht komt er ook nog een ‘medium’-smaakje tussenin. Qua capaciteit van de zojuist genoemde accupakketten: die ligt tussen de 80 kWh voor de instapper en 100 kWh voor het topmodel. Qua range moet je minimaal 480 kilometer kunnen halen.

Er is ook een sedan

Mocht je het nieuws op TopGear een beetje volgen (gezellig!), dan zullen de specificaties bekend voorkomen. De Afeela 1, een samenwerkingsverband tussen Sony en Honda, heeft min of meer dezelfde specificaties. Om het nog verwarrender te maken heeft Honda naast de 0 SUV ook een 0 Saloon. De conceptversie daarvan werd vorig jaar onthuld en dit is de ‘bijna’-productieversie.

Honda 0 Saloon Concept (2025) wit zijkant links voor schuin
Dit is de Honda 0 Sedan (nou ja, het is meer een hatchback)

Ook hier zien we bijzondere styling, met wederom een Lamborghini Espada-esque achterzijde. Wel is de neus compleet afwijkend ten opzichte van de SUV. Mensen die Gran Turismo 4 gespeeld hebben zullen kunnen beamen dat de voorzijde sprekend lijkt op de Proto Motors Spirra. Maar ja, op het moment dat je gelijkenis moet zoeken met zeldzame Zuid-Koreaanse supercars, kun je spreken van een origineel ontwerp.

Reacties

  • Gremdaad heeft op 9 januari 2025 geschreven:

    Gezien alle negatievereacties hier moet het haast wel een leuke en interessante auto worden. Of dat ding in Nederland gaat verkopen zal vooral van de prijs en de grillen van de politiek afhangen. Ik ga er dan wel van uit dat de gemiddelde brave burgerman er zijn gezinnetje en de hond in kwijt kan.

    Reageer
  • Fimo heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Volgens mij heeft de designer het klei model op de grond laten vallen en heeft het productieteam dat gebruikt om dit gedrocht te produceren: )

    Reageer
  • Björn heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Met de Honda E dachten ze ook dat ze de hoofdvogel hadden afgeschoten, niet dus. Met dit gedrocht gaat het zeker niet lukken. Zelfs bij het zien van de recentste Type R krijg ik spontaan braakneigingen en racekak tegelijkertijd. De designers bij Honda gebruiken wel heel rare shit.

    Reageer
  • Mxd heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    De Ford Mustang Mach E vindt ik nog een van de mooiste EV’s. Behalve zijn achterkant. Maar vergeleken met deze Honda … OMG – proberen ze mensen weer richting benzine auto’s te lokken op deze manier ?

    Reageer
  • Eric heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Ronduit een echt misbaksel !!!!

    Reageer
  • eric heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Mijn hemel wat een vreselijk lelijk gedrocht. Daar wil je niet eens dood in gevonden worden. Honda wil blijkbaar geen auto’s meer verkopen. Alle EV’s van hun zijn verschrikkelijk. Zo gaan ze Nissan achterna…failliet of niet bestaand meer.

    Reageer
  • Jeffrey heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Van de zijkant dacht ik… Niet verkeerd, totdat ik de foto van de achterkant zag: OMG 😱

    Reageer
  • Frank heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Peilen?

    Reageer
  • Jos heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    Ze zijn echt de weg kwijt bij Honda, wat een vreselijk gedrocht is dit zeg.

    Reageer
  • Rico heeft op 8 januari 2025 geschreven:

    De elektrische auto wordt er vaak niet mooier op lijkt wel. Van de Honda vindt ik de achter kant nou echt niet mooi maar zo zijn er wel.meer auto’s die ik niet mooi vindt een kwestie van smaak denk ik.

    • Bermtoerist heeft op 8 januari 2025 geschreven:

      Die sedan geeft met zn retro futurisme blade runner vibes maar ik kan ‘m wel pruimen.
      Die suv vind ik ook lelijk maar dat geldt voor alle suv’ s. Deze is tenminste bijzonder.
      Ik hoop dat deze wat beter in de markt gepositioneerd gaan zijn dan de honda e.
      Het straatbeeld zou er echt van opknappen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear