
Nee, het is niet alleen het Irish green-spuitwerk dat gebaseerd is op Ferdinand Porsche’s eerste 911. De hele auto dient als throwback naar de eerste Porsche 911 van Ferry. Porsche Exclusive heeft daarom deze mijlpaal op wielen gekenmerkt met veel zilveren elementen die je ook terugziet bij de originele 911 van Ferry, zoals zilveren zijspiegels en deurgrepen. Daarnaast zijn de velgen ook erg herkenbaar. Het van Mahoniehout gemaakte stuur heeft de originele Porsche badge uit 1964 en de belettering op de motorkap is van goud.
Is er onderhuids nog iets veranderd?
Eigenlijk niet. Het is een gewone Carrera S, dus onder de motorkap ligt dezelfde 3,0-liter boxer motor. Wel met een Power-kit, dus dat betekent grotere turbo’s en 450 pk. Hij heeft een handbak, een sportonderstel (waardoor hij 10 millimeter lager op zijn pootjes staat) en het Sport Chrono-pakket. Dit betekent onder andere een sportuitlaat en een betere koeling van de remmen.
Dus de miljoenste Porsche 911 rijdt net als een gewone 911?
Zeker weten. En of je nu besluit om voor de S te kiezen of niet, het is en blijft een erg indrukwekkende dagelijkse sportauto. Goed zicht, vier stoelen, comfortabel, een interieur van kwaliteit: sommige dingen veranderen nooit. Maar goed, het rijden dus. Wat leuk is aan deze 911 is dat Porsche er echt over na heeft gedacht. Het is als een soort ode aan Ferry’s eerste 911. Er is bijvoorbeeld geen cruisecontrol en geen PDK-bak
Het is makkelijk om in deze auto te rijden. De handbak met zeven versnellingen is beter dan hij ooit is geweest. Hij pakt de vijfde, zesde en zevende versnelling bijna altijd soepeltjes zonder dat hij ergens hapert. De beweging voelt licht, direct en gemakkelijk. Je realiseert je dan dat je geen automaat nodig hebt, ook al moet je in de stad wel veel schakelen.
Op de provinciale wegen danst hij vastberaden over het asfalt. Net als elke andere Porsche 911 is dit geen hardcore circuitwapen zoals de GT3 dat is. Deze 911 rijdt je dan ook met gevoel, je laat hem rustig in de bochten stromen en ondertussen geniet je van het soepele terugschakelen, zodat je je vervolgens makkelijk mee kunt laten voeren wanneer je het gaspedaal weer intrapt.
Wist je trouwens al dat de Porsche 911 nu goedkoper is dan een Opel Astra?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Een GT3 is echt fenomenaal. Ik heb er eens ingezeten, en was flabbergasted van het acceleratievermogen.
Groen is mijn autokleur, en nr 1.000.000 is groen. Oh, kon ik deze Carrera maar hebben om er van te genieten. CC heb ik niet nodig. Wel jammer dat deze niet is uitgevoerd met PDK, maar dat had die van Ferdinant ook niet.
Trouwens ik zou een GT3 kiezen met de lak vulcan oranje.