De miljoenste Porsche 911: 1e rij-indruk

Porsche heeft onlangs de miljoenste Porsche 911 van de band laten rollen en dan is de vraag: is dit een gewone 911?

de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911
de miljoenste porsche 911

Nee, het is niet alleen het Irish green-spuitwerk dat gebaseerd is op Ferdinand Porsche’s eerste 911. De hele auto dient als throwback naar de eerste Porsche 911 van Ferry. Porsche Exclusive heeft daarom deze mijlpaal op wielen gekenmerkt met veel zilveren elementen die je ook terugziet bij de originele 911 van Ferry, zoals zilveren zijspiegels en deurgrepen. Daarnaast zijn de velgen ook erg herkenbaar. Het van Mahoniehout gemaakte stuur heeft de originele Porsche badge uit 1964 en de belettering op de motorkap is van goud.

Is er onderhuids nog iets veranderd?

Eigenlijk niet. Het is een gewone Carrera S, dus onder de motorkap ligt dezelfde 3,0-liter boxer motor. Wel met een Power-kit, dus dat betekent grotere turbo’s en 450 pk. Hij heeft een handbak, een sportonderstel (waardoor hij 10 millimeter lager op zijn pootjes staat) en het Sport Chrono-pakket. Dit betekent onder andere een sportuitlaat en een betere koeling van de remmen.

Dus de miljoenste Porsche 911 rijdt net als een gewone 911?

Zeker weten. En of je nu besluit om voor de S te kiezen of niet, het is en blijft een erg indrukwekkende dagelijkse sportauto. Goed zicht, vier stoelen, comfortabel, een interieur van kwaliteit: sommige dingen veranderen nooit. Maar goed, het rijden dus. Wat leuk is aan deze 911 is dat Porsche er echt over na heeft gedacht. Het is als een soort ode aan Ferry’s eerste 911. Er is bijvoorbeeld geen cruisecontrol en geen PDK-bak

Het is makkelijk om in deze auto te rijden. De handbak met zeven versnellingen is beter dan hij ooit is geweest. Hij pakt de vijfde, zesde en zevende versnelling bijna altijd soepeltjes zonder dat hij ergens hapert. De beweging voelt licht, direct en gemakkelijk. Je realiseert je dan dat je geen automaat nodig hebt, ook al moet je in de stad wel veel schakelen.

Op de provinciale wegen danst hij vastberaden over het asfalt. Net als elke andere Porsche 911 is dit geen hardcore circuitwapen zoals de GT3 dat is. Deze 911 rijdt je dan ook met gevoel, je laat hem rustig in de bochten stromen en ondertussen geniet je van het soepele terugschakelen, zodat je je vervolgens makkelijk mee kunt laten voeren wanneer je het gaspedaal weer intrapt.

Wist je trouwens al dat de Porsche 911 nu goedkoper is dan een Opel Astra?

Reacties
  1. i-dtec3 zegt op 3 juli 2017 om 18:12:

    Een GT3 is echt fenomenaal. Ik heb er eens ingezeten, en was flabbergasted van het acceleratievermogen.

    Groen is mijn autokleur, en nr 1.000.000 is groen. Oh, kon ik deze Carrera maar hebben om er van te genieten. CC heb ik niet nodig. Wel jammer dat deze niet is uitgevoerd met PDK, maar dat had die van Ferdinant ook niet.

    Trouwens ik zou een GT3 kiezen met de lak vulcan oranje.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken